Google og Stella McCartney i nyt spændende samarbejde til fordel for bæredygtig mode
Copenhagen Fashion Summit har siden sin start i 2009 etableret sig som verdens ledende begivenhed, når det kommer til bæredygtig mode og ambitionen om at skabe en mere bæredygtig modebranche.
igen i år samler Copenhagen Fashion Summit med CEO Eva Kruse i spidsen de vigtigste aktører i den globale modebranche i København, ligesom H.K.H Kronprinsesse Mary som projektor for Global Fashion Agenda i 10 år, vil være blandt de deltagende til årets event.
Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.
Selvom vi allerede er kommet langt i kampen for en mere bæredygtig modeverden, blandt andet takket være Copenhagen Fashion Summit, er der stadig lang vej igen. Og noget af det, som det engelske tøjmærke Stella McCartney, med designeren af samme navn i front, er særligt optaget af er, at man stadig ofte ser, at tøjmærkerne verden over ikke bevidste nok over, hvor stor en negativ indflydelse produktionen af råmaterialer har på miljøet.
Derfor har Google og Stella McCartney netop annonceret, at de går sammen i et helt nyt partnerskab, som omfatter et pilot-værktøj, der skal være med til at give brands, veletablerede som nye, et mere omfangsrigt syn på miljødelen af deres forsyningskæde, og dermed gøre dem i stand til at træffe velinformerede beslutninge i forhold til en bæredygtig tøjproduktion.
Dette værktøj vil helt praktisk, med hjælp fra Google Cloud-teknologi, blandt andet analysere data fra Stella McCartney, Google Cloud og andre kilder i industrien, og kunne give en bredere indsigt i produktionen af råmaterialer (som bomuld og viskose) påvirkning på miljøet, hvor den helt store forurening finder sted.
For pt. forholder det sig sådan, at bomuld står for hele 25 procent af de fibre, som bliver brugt i modeindustrien samtidig med, at materialerne har et enormt forbrug af både vand og pesticider. Viskose bruges generelt mindre end bomuld, men forurener dog alligevel også meget, og er blandt andet ansvarlig for de mange nedrivninger af træer og skove.
Læs også: Tag til luksustøjmarked på Apollo Bar og støt familierne på Udrejsecenter Sjælsmark
Stella McCartney er et veletableret brand og har i mange år været frontløber i forhold til bæredygtig tøjproduktion. De har blandt andet været med til at lancere UN Fashion Industry Charter, som har fokus på klimaforandringer, ligesom de for nyligt introduceret kampagnen ’Stella McCartney Cares Green’, der har til formål, at hjælpe økonomisk med de mange belastninger, som modeindustrien har på miljøet.
Og med partnerskabet ønsker Stella McCartney, at alle andre brands også vælger et større fokus på det bæredygtige aspekt af mode til:
”Hos Stella McCartney har vi hele tiden løbende haft fokus på at gøre brug af ansvarlige og bæredygtige metoder for os at føre moden på – og det er kernen for, hvad vi gør. Vi gør vores bedste – vi er ikke perfekte, men vi åbner op for en samtale, som der ikke rigtig har været i modebranchen før”, lyder det fra designeren Stella McCartney.
Læs også: Arket sparer havene for affald via ny bæredygtig badetøjskollektion
Med Googles værktøj og samarbejdet med Stella McCartney er ønsket dermed, at flere tøjmærker går væk fra de meget klassiske og forurenende materialer, såsom bomuld og viskose og give et indblik i alle de muligheder, der er for mere bæredygtige materialer indenfor tøjproduktion.