ELLE interviewer: Danmarks nye designtalent Lærke Andersen

ELLE interviewer Danmarks største designtalent, Lærke Andersen.
Foto: PR

Lærke Andersen er ikke som andre designere. Med en imponerende kometkarriere har den unge danske kvinde formået at bygge et succesfuldt brand op fra bunden, der sendte hende ud på en rejse, som blandt andet førte til et skoleophold i London og i lære hos Henrik Vibskov.

Og Lærke Andersen som brand har måtte vokse sig større og stærkere på kort tid - for som ny designer skal man personligt have en enorm mængde is i maven for at turde bevæge sig ind på et allerede ekstremt snævert marked.

ELLE har interviewet Danmarks nye designtalent om det at turde, om rejsen fra skolebænken i London til at stå som vinder af Magasin du Nords Fashion Prize 2017 - og om madprogrammer på Netflix. 

Reglerne i kapløbet om Magasin du Nords Fashion Prize 2017 var enkelte: Konkurrencen var åben for danske designere, som har produceret mindst én, men ikke mere end seks dame- eller herre ready-to-wear kollektioner. Feltet blev skærpet ind til fire nominerede brands til sidst – og med sit visuelle og æstetiske brand, som er opkaldt efter den talentfulde designer selv, overhalede Lærke Andersen sine konkurrenter indenom og vandt.

Lærke Andersen løb dermed med den enorme ære, et hæderslegat på 500.000 kr. samt sit eget modeshow under Copenhagen Fashion Week, der kan opleves til januar. Og den klare, æstetiske vision er det, der førte Lærke til sejren: 

Hvem er Lærke Andersen – og hvad skal folk vide om brandet?

For mig og for mit mindre team er det vigtigt at kommunikere, at vi arbejder ud fra en skarpsindig æstetik – vi er et womenswear brand, som går efter de funktionelle og luksuriøse udtryk. Lærke Andersen som brand er bygget af stærke kvinder - til stærke kvinder. Vores styles skal appellere til dem, som sætter pris på at bære tøj som en visuel repræsentation af dem selv.

Du har lige vundet Magasin du Nords Fashion Prize 2017 – hvordan kan prisen hjælpe dig som designer?

Først og fremmest er det en enorm mulighed, at brandet bliver præsenteret for den erfarne og internationale jury. Derudover kan pengepræmien skabe tid og ressourcer til de ambitiøse og vilde idéer, som indtil nu har lagt gemt i en skrivebordsskuffe – og med prisen får vi også muligheden for at vise vores styles frem på et modeshow til Copenhagen Fashion Week, hvor vi ikke kan andet end at fyre den max af.

Lærke Andersen til prisoverrækkelsen. Foto: PR

Hvordan startede din rejse som designer for alvor?

Rejsen som designer startede for alvor i London, da jeg tilbage i 2008 begyndte på uddannelsen ’Textile Futures’ på Central Saint Martins. Her lærte jeg for første gang om materialer og konceptudvikling. Det gav mig en videnskabelig tilgang til at arbejde med beklædning, og her fik jeg for alvor øjnene op for den eksperimenterende tilgang til design, som jeg har fastholdt siden.

Efter jeg blev uddannet fra London, tænkte jeg ’jeg sidder her med alt den her viden, hvad gør jeg med den?’ og drømmen og lysten til at kreere, til at udnytte den viden jeg sad inde med, fyldte mere og mere. Da jeg var i lære hos Henrik Vibskov, oplevede jeg et legesygt kontor, hvor der var plads til at fejle og bruge meget tid på at eksperimentere. Der gik dog flere år før jeg turde følge drømmen 100%.

Og Lærke Andersen står bestemt ikke alene, når det kommer til at tage mod til sig for at følge drømmen. Som nystartet designer skal man nemlig være utrolig modig, for at turde bevæge sig ud på det danske marked.

Dog har Lærke Andersen ikke kun som brand, men også som person, vokset sig større og stærkere i processen - og nu opforderer hun alle, som sidder med en designer drøm i maven derhjemme, til at springe derud hvor vandet er dybest:

For dig gik der lang tid, før du for alvor turde springe ud som designer – hvad er dit bedste råd til dem, der gerne vil følge i dine fodspor?

At bygge et brand op fra bunden er så angstprovokerende i starten. København er et lille marked, og man skal være helt klar over, hvad man selv kan byde ind med, før man begynder. Man må ruste sig med hørebøffer og skyklapper for at lukke alt negativitet ude. Det er sådan en cliché, men man må virkelig tro på sig selv, ellers er der ingen andre, som kan gøre det.

Det vigtigste er, at finde frem til ens niche – hvad er det, du gerne vil ud med, hvad vi du gerne formidle? Man skal turde tro på sin egen unikke fortælling – og så må du finde frem til en vision, du har lyst til at arbejde med i længere tid.

Lærke Andersen designer luksuriøse og maskuline silhuetter

Hvad er din største drøm for dit brand i fremtiden?

Lærke Andersen skal være kendt for high performance fashion, altså workwear kombineret med high fashion – drømmen må være at samarbejde med NASA, da jeg er den største materiale nørd – tænk at få lov til at komme ind i NASAs laboratorie og nørde materialer, haha…. Hvis jeg, bogstaveligt talt, skal komme lidt ned på jorden igen, så er drømmen at fortsætte med at lave en masse sjove projekter på dansk- og international jord og vokse sig stærkere som brand.

Hvordan ser fremtiden ud for dansk mode?

Jeg lægger mærke til, at der er utrolig meget talent, som lige nu sprudler i undergrunden af dansk mode. Der er så meget talent, så mange gode kræfter derude – og det eneste, de unge talenter mangler, er noget know-how og samarbejde. Vi er et lille land, og samarbejde over konkurrence er essentielt. Netværk er det bæredygtige element, som kan, skal og må hjælpe det næste talent i dansk mode fremad i fremtiden. 

Læs også: ELLE Update: Dét sker i november 

Hvad laver du når du ikke designer prisvindende kollektioner?

Så drøner jeg ned i børnehaven og henter min to-årige søn og forsøger at rejse, når der er tid. Jeg har lige set ’Chef’s Table’ på Netflix, som øjeblikkeligt gav mig lysten til at pakke kufferten og snart rejse mod Patagonien, da maden så helt fantastisk ud! Netflix-serier om mad, familietid og rejser – dét elsker jeg.

Og med sit enorme talent og anerkendelsen, som fulgte med da Lærke Andersen fik overrakt Magasin du Nords Fashion Prize af Kronprinsesse Mary, er det selvskrevet, at Danmark i fremtiden ikke kommer udenom Lærke Andersen som person, designer og nyskabende formidler - og heldigvis for det! 

Vi glæder os til at se meget mere til Danmarks nye designtalent, som du kan lære bedre at kende på Instagram eller på brandets hjemmeside.

Relaterede artikler