Politiske ændringer Burberrys nye æra: slut med brænd og pels

Foto: MEGA.

Det britiske modehus Burberry kom tidligere i år i vælten, da det kom frem, at de i løbet af år 2017, havde afbrændt produkter til en værdi af cirka 250 millioner kroner (svarende til cirka 20.000 af de ikoniske Burberry trench coats).

Hvor tøjet hos high street-kæderne som H&M og Zara bliver mærket ned til exceptionelt lave priser, tyer de helt store modehuse som eksempelvis Burberry til destruktion, når de skal af med deres produkter.

Grunden til dette er, at det vil skade mærkets omdømme og eksklusive status, hvis forbrugerne kan få fingrene i mærkets designs til meget lave priser.

Kilder i modebranchen siger også, at modehusene vælger at destruere produkterne for at sikre, at de ikke lander hos ’forkerte mennesker’ i form af et segment af forbrugere, modehuset ikke ønsker at identificere sig med.

Det franske modehus, Louis Vuttion, er også et eksempel på et brand, der tager deres eksklusivitet særdeles seriøst. Her tager man prisniveauet så alvorligt, at produkter med LV-labels aldrig nogensinde kommer på udsalg. Dog rygtes det ligeledes, at Louis Vuitton afbrænder usolgte produkter.

Da det tidligere i år kom frem, præcis hvor stor værdien af Burberrys bål var, landede de dog i en reel krise.

Læs også: Riccardo Tisci løfter sløret for Burberrys nye logo.

Folk var rasende, og dét har åbenbart givet genklang hos modehuset, der blev etableret i 1856.

I den forbindelse har Burberrys CEO Marco Gobbetti udtalt, at Burberry stopper med at brænde usolgte produkter. Den nyansatte kreative direktør, 44-årige Riccardo Tisci, kalder brandets nye værdier for en ny æra, og udtalelsen om at bandlyse brand, kommer da heller ikke alene.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Et opslag delt af Riccardo Tisci (@riccardotisci17) den

6. Sep, 2018 kl. 1.50 PDT

Riccardo Tisci, der står overfor sin debutkollektion for Burberry har netop udtalt, at al brug af ægte pels, ligeledes er fortid hos Burberry.

Al den pels, der pt. er at finde i Burberrys butikker, vil langsomt blive faset ud (nu de ikke kan brænde det), men produktionen af pelsprodukter er indstillet.

"Vi mener ikke, at moderne luksus, der ikke tager ansvar for dit sociale og miljømæssige ansvar, giver nogen mening. I dag er kunden ikke glad, hvis du er ligeglad med det miljø, de lever i", udtaler Burberrys Gobbetti.

Modemanden Uffe Buchard lader sig dog ikke narre af modehusenes pludselige politiske engagement:

Ethvert køb handler snart om politisk korrekt stillingstagen, og med det rette PR-greb på aktivismen kan en godt skiltet holdning være mere værd end tusind ord. Eller dollars” skriver Uffe Buchard i sin store trendanalyse "Politik er det nye sort" i månedens ELLE, som er på gaden nu.

 

Relaterede artikler