Modekunst Bella Hadid som kunstværk for britisk magasin

Bella Hadid som kunstværk i nyt, cool photoshoot
Foto: Instagram - @thepopmag

Ikke nok med at Bella Hadid er månedens forsidemodel for det britiske POP Magazine, så pryder hun også de indvendige sider i en modeserie, som blandt andet indebærer en gennemsigtig udstillingsmontre. 

I weekenden op til udgivelsen d. 27. august 2018 delte Bella Hadid en række ”behind-the-scenes” fotos fra skydningen med modefotograf Charlotte Wales og stylist Charlotte Collet på Instagram, hvor hun under det ene billede skrev:

Bag om kulissen til min 4. skydning for POP Magazine af den utrolige Charlotte Wales !!!!!! Alle sammen !!!! Dette var en af mine bedste dage nogensinde. Coveret bliver udgivet mandag men for nu <3 (Hvis du kigger godt efter, kan du se min udestående venstre ankel, som er forstuvet”). 

 

 

Billederne, der blander kunst og mode, er efterfølgende gået hen og blevet en viral sensation, og det forstår vi godt! 

I den kreative modeserie med navnet ”Goldfish Bella”, poserer den smukke model indeni en gennemsigtig udstillingsmontre, mens besøgende fascineret iagttager hende, som om hun var et stykke kunst på et museum. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ashley Heat, som er en af grundlæggerne bag magasinet, løftede i et interview med ”The Daily Mail” sløret for, at temaet for skydningen var baseret på en sjov og anderledes fortolkning af Bellas berømmelse og liv som kendis:

”Ideen var en forlængelse af alle de Instagram-identiteter, som Bella kontinuerligt skaber… Hver måned er hun Baby Bella, Bahamas Bella, Bad Bella, Hells Bells etc. Vi spurgte hende, om hun var villig til at være Goldfish Bella for POP. Det er tydeligvis en fortolkning af hendes liv som berømt”.

Læs også: Bella Hadid: "Meghan Markle og Prins Harry er definitionen på relationship goals". 

Det er ikke første gang, at mode og kunst forenes, og det kommer måske heller ikke som en overraskelse, for hvad er mode, hvis ikke ”wearable art”?

Igennem årenes løb har vi set utallige eksempler på samarbejder mellem modeverdenen og store navne inden for diverse visuelle kunstformer - og det med god grund for fusioneringen af de to kreative discipliner kan nemlig være særdeles fordelagtig for begge partner. Mens modebranchen, som i nogle kredse har et ry for at være lidt overfladisk, kan opnå en slags intellektuel anerkendelse, når de samarbejder med folk inden for kunstverdenen, så kan kunstnere få adgang til et bredere og mere mainstream publikum.

Kærlighedsaffæren mellem kunst og mode går langt tilbage. Et af de tidligste eksempler vi har kunne støve os frem til var tilbage i 1937, hvor tøjdesigneren Elsa Schiaparelli sammen med kunstmaleren Salvador Dalií skabte den famøse hummerkjole – en simpel hvid silkekjole, hvor der var malet en kæmpe hummer på. Og tendensen er kun blevet større gennem tiden, hvor designere i stor stil med at modulere alle mulige former for kunst ind i deres kollektioner.

Læs også: Kom med idenfor i Kris Jenners walk-in-closet

Se bare på det franske modehus Louis Vuitton, som gang på gang har vist deres kærlighed til kunsten gennem eksklusive samarbejder og konstant leg med nogle af tidens mest progressive kunstnere. Det franske modehus har blandt andet samarbejdet med den japanske popkunstner Takashi Murakami, der prydede de klassiske LV-tasker med kawaii kirsebærblomster eller da den japanske forfatter og kunstner Yayoi Kusama brugte sine karakteristiske polkaprikker i en capsule collection for det franske modehus.

Og når vi er ved Louis Vuitton skal husets seneste samarbejde med den kontroversielle amerikanske kunstner Jeff Koons selvfølgelig også nævnes. En kunstner, der valgte at overdække de ikoniske tasker med klassiske kunstværker af prominente kunstnere som François Boucher, Paul Gauguin, Edouard Manet, Claude Monet, Nicolas Poussin.

Og listen over samarbejder mellem moden og kunsten er lang, og i galleriet har vi samlet nogle af de mest ikoniske eksempler gennem tiden. 

mode og kunst

Relaterede artikler