Naja Munthe
Foto: Asger Mortensen
Mode

Naja Munthe om kritisk modejournalistik: "I sagligheden må der gerne ligge kritik"

af Christoffer Mygind Juul 22/08/2023
I det nyeste afsnit af ELLEs podcast ‘Klædt På’ gæster designerne Simon Wick og Naja Munthe studiet for tage en status på Københavns modeuge og modebranche som henholdsvis nyt og etableret brand.

Siden 1994 har designer Naja Munthe været en del af den danske modescene. Først med brandet med Munthe plus Simonsen og i dag med sit eget mærke Munthe.

Derfor er hun også en af dem, der har vist flest kollektioner under modeugen, hvorfor hun om nogen har været vidne til, hvordan Københavns modeuge og modeshows herhjemme har udviklet sig over tiden.

Det fortæller hun blandt andet om i det nyeste afsnit af ELLEs podcast 'Klædt på', som hun sammen med (di) vision-designer Simon Wick gæster. Og det er ikke så lidt, der er sket henover de seneste 30 år.

“Jeg er super stolt af vores københavnske modeuge. Det er fedt, der er et mix af ældre firmaer som mit, og så nogle yngre og nogen endnu yngre, der kommer op – det skaber en virkelig god dynamik,” fortæller Naja Munthe.

Men sådan har det ikke altid været.

For selv om Copenhagen Fashion Week i dag er en etableret virksomhed og organisation, som modebrands skal søge og opfylde en række minimumkrav for at få lov til at blive en del af, var det i 90’erne noget helt andet, fortæller Naja Munthe.

“Da vi startede med at lave shows dengang, lavede man bare et. Der var ikke nogen modeuge overhovedet. Da den så blev etableret, tror jeg bare, man meldte det ind og sagde, man gerne ville være med. Generelt er jeg tilpas anarkistisk til, at det bare stritter i mig, når man skal søge og godkendes. Når det så er sagt, så i forhold til bæredygtighed, synes jeg, at det er spot on, at man skal møde de her krav. Det er mega besværligt, men det er alt jo, når man prøver at gøre en forskel og forandre sig.”

Her er kritik en vigtig faktor for at kunne blive bedre og forandre sig, mener Naja Munthe. Derfor er hun også åben for kritik af sine kollektioner, men det er ikke altid, det er blevet gjort på en ordentlig måde, mener hun.

“For mange år siden var Sarah Skarum (modejournalist, red.) inde til mit show tre, fire gange og var simpelthen så kritisk på en uprofessionel måde. Det var langt under bæltestedet i forhold til selve showet og de gæster, der var der. Til sidst havde jeg det bare sådan “Prøv og høre, du kommer bare ikke med. Det gider jeg simpelthen ikke – det er mit show.” Jeg vil gerne have kritik, men jeg gider simpelthen ikke det der nederdrægtige noget. Og så fik hun ikke en invitation, og hun blev mega sur over det og stillede op i Go’ Morgen Danmark og sagde, at det ikke kunne passe".

"Og jeg var bare ligeglad. Så gik der nogle år, og så kom hun med igen og var saglig. Og i sagligheden må der gerne ligge kritik. Jeg synes faktisk, kritik er meget konstruktivt, men du skal give det på en ordentlig måde. Jeg kan godt lide at få kritik og en evaluering, for det er den måde, jeg bliver klogere på. Men det kræver jo, at det er konstruktivt og sagligt. Og helt modsat Treo, der jo bare sabler ting ned – er det sjovt? Måske. Men konstruktivt er det sgu ikke.”

Mads Emil Grove Møller, Naja Munthe og Simon Wick i 'Klædt På'-studiet.

Det er Simon Wick fra succesbrandet (di) vision enig i. For mens noget kritik af Københavns modeuges bæredygtige profil er på sin plads, er det vigtigt se på alle aspekter af, hvad modeugen gør og kan for særligt brands, mener designeren.

“Nogen mener måske, at det er helt dobbeltmoralsk, at man promoverer sig som bæredygtigt modeuge og så flyver alt muligt presse ind fra hele verden. Den kritik er på en måde på sin plads, men man skal også se på det fra begge sider, fordi hvis du kigger på andre af verdens modeuger, har de ikke andre forbilleder end Københavns modeuge, hvis de skal lave et mere bæredygtigt alternativ. Der bliver man nødt til at få ordet ud, og det kan du ikke, hvis ikke du får nogle journalister ind fra hele verden til at skrive om det. Du kan heller ikke promovere bæredygtige brands, hvis ikke de får en platform at promovere sig på".

"Jeg synes godt, at man kan snakke mere om det bæredygtige aspekt ved modeugen, og jeg ved, at der er nogle journalister derude, der går ret hårdt efter den danske modeuge for at kalde sig selv bæredygtig, men det er også en snak med to sider.”

Ovenstående er bare nogle af de ting, som Naja Munthe og Simon Wick drøfter i det nyeste afsnit af ‘Klædt På’.

Du kan også glæde dig til at høre meget mere om, hvordan det er at stable et mindeværdigt show på benene, om de to designerens vildeste modeugeminder og nogle af tidens mest populære fænomener, når vært Mads Emil Grove Møller er vært i ELLEs podcast 'Klædt På'.

Lyt til ELLEs podcast 'Klædt På', som er din månedlige podcast om tendenser, strømninger og insiderviden fra modens verden med Mads Emil Grove Møller som vært.

Sponsoreret indhold

ELLE anbefaler

Redaktionens favoritter

/2023-10-12/dagmar.png

Frakke, House Of Dagmar, 6.310 kr.

Køb her
/2023-10-12/the-garment.png

Kjole, The Garment, 2.530 kr.

Køb her
/2023-10-12/manu.png

Stiletter, Manu Atalier, 3.020 kr.

Køb her
/2023-10-12/lie.png

Øreringe, Lie Studio, 1.450 kr.

Køb her
/2023-10-12/second-female.png

Frakke, Second Female, 2.000 kr.

Køb her
/2023-10-12/opera-sport.png

Top, Opéra Sport, 1.900 kr.

Køb her
/2023-10-12/agolde.png

Jeans, Agolde, 2.450 kr.

Køb her
/2023-10-12/rotate.png

Nederdel, Rotate, 1.600kr.

Køb her
/2023-10-12/saint-laurent.png

Taske, Saint Laurent, 14.090 kr.

Køb her
/2023-10-12/atp.png

Støvler, Atp Atelier, 5.900 kr.

Køb her
/2023-10-12/corali.png

Halskæde, Corali, 6.000 kr.

Køb her
/2023-10-12/cnd.png

Neglelak, CND, 130 kr.

Køb her