Søren Le Schmidt
Foto: Rudi Murphy
Modeugen

Søren Le Schmidt: "Det er gammeldags at tro, at man kun er relevant, hvis man deltager i modeugen"

Af Rose Maria Boelsmand 4/08/2023
Designer Søren Le Schmidt, der blandt andet er manden bag Helle Thorning-Schmidt røde kjole, har netop offentliggjort, at hans kommende show under Copenhagen Fashion Week bliver hans sidste. Vi har talt med designeren om beslutningen.

Designer Søren Le Schmidt, der blandt andet er manden bag Helle Thorning-Schmidts røde Nytårstaffel-kjole, har netop offentliggjort, at hans kommende show den 7. august under Copenhagen Fashion Week bliver hans sidste.

Men det betyder ikke, at brandet, der er synonym med nogle af de smukkeste skræddersyede kjoler her til lands, lukker og slukker. Snarere tværtimod. Designeren fortæller her om sin beslutning om at indstille sine shows, og hvilken betydning det får for brandet Søren Le Schmidt fremover.

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

Hvorfor bliver showet den 7. august i år dit sidste?
Jeg har altid elsket at afholde shows. Virkelig. Men efter nøje overvejelse er jeg nået til den konklusion, at det ikke længere giver mening for mit brand at afholde show som tidligere. Jeg tror det er en sund forandring at retænke den vindende formel og gøre noget andet. Det at afholde shows er en utrolig fantastisk oplevelse, og jeg vil komme til at savne det i de kommende sæsoner – men så vil jeg i stedet fokusere på andre tiltag.

Oplevelsen af kreativitet og stress op til en modeuge med al for meget kaffe og alt for lidt søvn, mens alle andre holder sommerferie, er på sin egen måde magisk og uvurderlig. Jeg er dog kommet til et sted, hvor jeg ikke længere synes, det er retfærdigt at afholde et show bare for at gøre det. Jeg er overbevist om, at det er bedre at strategisk fordele mine shows i løbet af året, så de matcher mine kunders behov, frem for at tvinge kollektionen frem under modeugen.

Foto: Rudi Murphy

Hvad betyder det for brandet Søren Le Schmidt?
Jeg er af den overbevisning, at denne beslutning ikke vil have nogen væsentlig indflydelse for brandets fremtid. Selvfølgelig vil jeg fortsætte med at afholde shows, da det er en essentiel del af min brandidentitet. Dog har jeg valgt at løsrive mig fra det faste format, da jeg mener, at vores tid er præget af en stigende online tilstedeværelse. Jeg ønsker at fokusere på mine mest dedikerede kunder, da de udgør fundamentet for mit shows succes og betydning. Og så glæder jeg mig til at have mulighed for at kaste mig over andre kreative projekter, hvad enten det er i Danmark eller i udlandet. Jeg nyder at udfordre mig selv kreativt og dedikere mig til nye projketer som tvinger min hjerne til at arbejde på nye måder.

"Efter min opfattelse er det lidt gammeldags at tro, at man kun er relevant, hvis man deltager i modeugen"

Hvad fik dig til at træffe denne beslutning?
Tanken har jeg faktisk gået med i et par sæsoner. Nu er tiden inde til at afholde mit sidste show under modeugen. Der er så mange andre muligheder, jeg kan udforske, og jeg vil gerne fokusere på at afholde shows uden for sæson. Dette matcher den tilgang, jeg allerede har til mine kollektioner. Jeg laver dem, når det giver mening for mig selv og mine kunder. Derudover vil det give mig tid og overskud til at kaste mig over andre projekter, hvad enten det er boligindretning/interiør eller kostumedesign til teatre eller operaer. Det vil kun tiden vise.

Du kører jo ikke med klassiske kollektioner, som man kan købe i butikker, men alligevel: Kan man stadig holde sig relevant som brand, uden at vise shows under modeugen i København?
Jeg mener absolut, at det er muligt at forblive relevant uden at afholde shows som en del af Copenhagen Fashion Week. Efter min opfattelse er det lidt gammeldags at tro, at man kun er relevant, hvis man deltager i modeugen. Der er mange dygtige designere, der ikke nødvendigvis afholder store shows, men alligevel har stor succes.

Min kundeskare er bred, og jeg designer løbende tøj gennem hele året. Objektivt set oplever jeg både større salg og omtale, når mine lanceringer er fordelt over året, snarere end kun under selve modeugen.

Så for mig er svaret klart: Ja, man kan sagtens være relevant som brand uden at være en del af Copenhagen Fashion Week. Det handler om at finde de tilgange og strategier, der passer bedst til ens brand og kunder. Det er jo forskelligt fra brand til brand. Virksomheder med en stor omsætning, der er afhængige af internationale indkøbere som er i byen under modeugen, er mere afhængige af at vise deres kollektioner præcis den pågældende uge end jeg er, så det tro jeg er meget individuelt.

"Der ligger en bæredygtig tankegang bag min beslutning om at indstille mine shows."

Er der en bæredygtig bagtanke med at indstille dine shows?
Absolut, der ligger en bæredygtig tankegang bag min beslutning om at indstille mine shows. Når jeg designer og producerer mine produkter, tænker jeg altid ansvarligt.

Min tilgang er inspireret af at designe og producere, når der er reelt behov for det. Især i en tid, hvor bæredygtighed er et så vigtigt emne, ser jeg det som et skridt i den rigtige retning. Jeg tror, det er et afgørende skridt at tage i modeindustrien.

Hvad glæder du dig selv mest til under modeugen?
Modeugen er altid en særlig begivenhed, hvor jeg får mulighed for at networke og møde mine samarbejdspartnere, presse og kunder fra forskellige dele af verden.

Foto: Rudi Murphy

Selvfølgelig ser jeg også meget frem til afholdelsen af mit eget show. Det er altid en betydningsfuld begivenhed, hvor jeg stræber efter at levere en uforglemmelig oplevelse for mine gæster. At kunne overraske og inspirere dem med min kollektion er en stor glæde og en vigtig del af min passion som designer.

Hvilke danske brands beundrer du selv?
Jeg føler mig virkelig inspireret af den imponerende præstation, mange danske brands leverer både på nationalt og internationalt plan. Der er simpelthen så mange, der gør det utrolig godt. Blandt dem er der et brand, jeg særligt beundrer, og det er Mads Nørgaard. Hans evne til at skabe tidløs, og stilfulde designs, er enestående.

Søren Le Schmidt afholder sit sidste show under Copenhagen Fashion Week kl. 20.00 den 7. august 2023. Showet bliver afholdt foran Sankt Pauls Kirke og har fået navnet 'The Final Dance'.

Lyt til ELLEs podcast 'Klædt På', som er din månedlige podcast om tendenser, strømninger og insiderviden fra modens verden med Mads Emil Grove Møller som vært.

Sponsoreret indhold

ELLE anbefaler

Redaktionens favoritter

/2023-10-12/dagmar.png

Frakke, House Of Dagmar, 6.310 kr.

Køb her
/2023-10-12/the-garment.png

Kjole, The Garment, 2.530 kr.

Køb her
/2023-10-12/manu.png

Stiletter, Manu Atalier, 3.020 kr.

Køb her
/2023-10-12/lie.png

Øreringe, Lie Studio, 1.450 kr.

Køb her
/2023-10-12/second-female.png

Frakke, Second Female, 2.000 kr.

Køb her
/2023-10-12/opera-sport.png

Top, Opéra Sport, 1.900 kr.

Køb her
/2023-10-12/agolde.png

Jeans, Agolde, 2.450 kr.

Køb her
/2023-10-12/rotate.png

Nederdel, Rotate, 1.600kr.

Køb her
/2023-10-12/saint-laurent.png

Taske, Saint Laurent, 14.090 kr.

Køb her
/2023-10-12/atp.png

Støvler, Atp Atelier, 5.900 kr.

Køb her
/2023-10-12/corali.png

Halskæde, Corali, 6.000 kr.

Køb her
/2023-10-12/cnd.png

Neglelak, CND, 130 kr.

Køb her