Interview Saks Potts: ”Det har aldrig været ideen med vores firma, at det bare skulle være et hyggeprojekt on-the-side”

Foto: Copenhagen Fashion Week

For blot fem år siden var Saks Potts synonym med farvede vaskebjørnspelse. Det er næsten ikke til at forstå, at nogle kan udvikle sig så meget på så kort tid. Jeg møder de to designere en sen fredag aften hos deres PR-bureau midt i København. Klokken er over 19, og de to unge designere er i fuld gang med at planlægge deres show, der skal holdes seks dage senere. De er selv med i alt: fra den kreative konceptudvikling til gæsteliste (der er en ”hjerte”-liste med venner og familie ud over den liste, PR-bureauet sidder med, og Barbara understreger, hvor vigtigt det er, at alle på hjertelisten bliver registrerede, for det nytter jo ikke noget at kusinen fra Sønderjylland bliver afvist i døren, når nu hun er rejst på tværs af landet, vel?).

”Jeg tror helt klart, at det er en af vores dårlige sider, at vi elsker at være inde over alt. Det kan godt være lidt stressende. Men jeg tror virkelig også, at det i det store hele er et positivt problem, fordi den røde tråd vil være synlig i alt, hvad vi laver,” siger Barbara Potts.

Og jeg ved af egen erfaring at Barbara (25) og Cathrine (26) er helt nede i alle detaljer. Jeg var nemlig selv med til at producere pigernes første show, og derfor er stemningen fredag aften også meget afslappet, da vi endelig finder et mødelokale, der er fri for bimlende telefoner, projektplaner, åbne Macbooks og utallige cola-dåser og kaffekopper til at holde energien oppe.

”Vores shows udspringer altid af temaet til vores kollektioner. Når vi finder et tema, så tænker vi allerede fra starten af på hvordan showet skal være, så alle komponenterne til showet og markedsføring og slag af kollektionen er tænkt ind i samtidig med, at vi designer tøjet, så det hele passer sammen fra starten af. Vi ville have det så mærkelig med, at det kun var os to, der designede kollektionen, og derefter fik et produktionsfirma til at stå for alt omkring showet. Det bliver en totalt distanceret oplevelse så,” siger Cathrine.

Og selvom de to unge designere er ligeså meget med i al planlægning, som de var, da vi planlagde deres første show i sommeren 2016, så er der er sket utrolig meget med Saks Potts, siden de sendte deres første ’rigtige’ kollektion ned af catwalken i fotostudiet The Lab på Østerbro i København, hvor modebranchen sad bænket på høballer (som voldte os en del problemer, så vidt jeg husker). Kollektionen bestod dengang overvejende af pels og overtøj, men der er én ting, der går igen i alle Saks Potts shows: Overraskelsesmomentet. Til det første show, var det modellen Emma Leth (nu Rosenzweig), der offentliggjorde sin (fremskredne) graviditet ved at vise babybulen frem under en stor pelsfrakke uden noget under. Til Saks Potts' andet show, fik de modebranchen til at måbe og trække lidt på smilebåndet, da ingen ringere end Grevinde Cath Alexandrine Danneskiold-Samsøe åbnede showet på Langelinje Pavillonen, og fik alle tilstedeværende til at drømme om at ligne Yvonne fra Olsen Banden. Og sidste år sendte de fleste gæster eder og forbandelser efter Saks Potts, da de måtte vente på showet, der var mere end halvanden time forsinket. Frustrationerne blev dog gjort helt til skamme, da Saks Potts rekreerede en olympisk åbningsceremoni på Østerbro stadion, komplet med synkrondans og royalt stjernedrys.

Og i år, under Spring/Summer 2020 modeugen i august i København, var det et helt symfoniorkester, alle klædt i limited edition Saks Potts x Ecco cowboystøvler, der tog pusten fra alle.

”… og så er det nok også lidt en overraskelse, at kollektionen i år er mere moden og sensuelt, end den var sidste år,” siger Cathrine Saks. ”Altså, der er stadig lir, men den er langt mere moden.”

Jeg spørger, om det er fordi, de selv er blevet mere modne, hvortil de griner lidt i kor. Det mener de nemlig ikke selv, at de er.

”Det har mere noget at gøre med, at hvis vi har været i den helt ene ende af skalaen i en sæson, så vil vi helst være i den stik modsatte ende sæsonen efter. Vi vil gerne overraske hele tiden, og vi vil også udfordre os selv ved at spænde vidt,” siger Cathrine.

Få et smugkig på SS20 showet i videoen nedenfor.

Video: Kavian Borhani

Vi vender tilbage til det med de korte, farvede pelsjakker. For det var jo der, det hele startede, og det, der blev startskuddet til det Saks Potts, vi kender i dag.

”Det sjove er, at dengang var det jo kun én style, der var synonym med Saks Potts, nemlig pelsjakken i farver, men i dag er det meget mere et univers folk forbinder os med. Nu arbejder vi altid med et nyt specifikt tema til hver kollektion, som har spændt fra Swiss til Tourist til OL, og nu til noget mere western/ latin-amerikansk,” siger Cathrine.

Barbara supplerer: ”Men selvom vi altid har skabt universer, er det vigtigt at sige, at vi altid har overtøj med. Vi ser os selv som et fashion brand med fokus på overtøj. Men det betyder jo ikke, at der ikke også er plads til badetøj, bukser og toppe. Det afhænger af, hvad der passer ind i det tema og det univers, vi nu arbejder med. Det morer vi os ret meget med – altså det, at vi selv bestemmer og ikke har en fast manual for, hvad vi kan og må.”

Pigerne har også bevæget sig fra at arbejde stort set udelukkende i pels, til at have mere fokus på andre materialer, som læder, der ligesom pels er holdbart og har mange udtryk.

”Jeg tror ikke jeg kan pege på en specifik style blandt alle vores kollektioner, som er min favorit. Men jeg kan til gengæld fremhæve materialer og farver,” siger Barbara. ”Eksempelvis læder, som nu kommer til udtryk i det samarbejde, vi har lavet med Ecco. Læder er klart et materiale, vi er fascinerede af, fordi det kan så meget.”

”Også fordi det er så holdbart! Det har fra starten af været vigtigt for os, at vores produkter var nogle, der holdt i lang tid. Det kommer sig at, at vi var unge piger, da vi startede Saks Potts, og hvis man skulle lave en investering i en dyr ting som ung, så skulle den også holde! Derfor er materialerne og holdbarheden i vores ting stadig super vigtig, fordi vores produkter ikke nødvendigvis altid bare er nogle, som du bare lige køber sådan her,” fortsætter Cathrine og knipser med fingrene.

Læs også: Her er ELLE-redaktionens 18 favoritlooks fra Copenhagen Fashion Week

Cathrine og Barbara gør en interview-situation nem. De fortsætter nemlig selv samtalen uden ledetråde.

”Vi er meget opmærksomme på, når vi designer, at et Saks Potts-piece er noget, som skiller sig lidt ud. Og det er måske noget, som har en sjov taktilitet, noget du kan mærke, og som føles og synes anderledes. Derfor ville vi ikke, hvis vi nu lavede en blazer, lave den i almindeligt sort materiale. Så ville vi måske lave den i lak, så den overraskede lidt,” fortæller Cathrine.

”Vi kan generelt godt lide den tankegang, at når folk køber et produkt fra os, så føler de sig specielle og lidt outstanding. Nogle af de bedste komplimenter vi får, er når folk siger, at de føler sig så godt tilpas og får så mange komplimenter, når de har vores tøj på. Og at dem, der normalt ikke går i farver, tør springe ud i det med os,” siger Barbara.

”Her i Danmark har vi det jo generelt med at være lidt inde i os selv, og vi er ofte ikke dem, der stopper op og taler med en fremmed, som man gør i USA. Men det vi har oplevet at vores tøj gør, er, at det bryder isen og opfordrer til at starte en samtale. Og den salgs elsker vi at lave. Det kan både være materialet, printet eller et snit, men det må gerne larme lidt i gadebilledet,” siger Cathrine.

Jeg spørger, om det hele tiden har været ambitionen, at Saks Potts skulle blive så stort som det er i dag, om om de havde forstillet sig at være her i dag, hvor Kendall Jenner, North West og Rihanna er på den faste kundeliste.

”Ærligt talt tror jeg ikke, vi kunne forestille os, at vi ville være her. Virkelig ikke. Vi var 19 og 20 år og nyudklækkede studenter. Men jeg tror altid, at vi har haft et meget internationalt drive i os, altid været draget af alt uden for landets grænser,” fortæller Barbara.

Cathrine fortsætter: ”Og så havde vi virkelig høje ambitioner begge to, og vi har altid ofret mange ting for at få Saks Potts så langt ud som muligt. Og det har da medvirket til, at få os dertil hvor vi er i dag. Men det har aldrig været ideen med vores firma, at det bare skulle være et hyggeprojekt ’on-the-side’, mens vi læste til sygeplejerske eller sådan noget. Det har fra starten af været noget, vi har været indstillede på at dedikere resten af vores liv til.”

Og hvor er I så om fem år?

”Jeg tror, at det er vigtigt for os, at det stadig er noget, som vi synes er sjovt, så er det vigtige, og det der er det magiske for os nok, at vi ikke har så mange forretningsstrategier. Vi har helt sikkert nogle interne strategier, men der skal være plads, til at vi kan følge vores intuition og tilpasse os. Da vi startede, var alt det her med influenceres kun liiiige så småt begyndt at pippe op. Nu fem år efter er de ved at indtage det hele,” griner Barbara.

”… Ja, så hvis vi for fem år siden havde sagt, at vi kun ville satse på noget som slet ikke havde noget at gøre med sociale medier og influencers, så havde vi jo nok heller ikke været her i dag. Derfor ved vi, hvor vigtigt det er, at vi hele tiden følger vores intuition og vores instinkt. Det er det, der blandt andet har ført os til der, hvor vi er i dag. Og det vil vi blive ved med, for ellers sakker vi bagud,” afslutter Cathrine.

… Eller, det vil sige: Interviewet (læs: samtalen) forsatte cirka 30 minutter, for der er meget at tage fat i, når man sidder med dansk modes pt mest cool piger i enerum. Blandt andet det med at Saks Potts skiller sig ud ved kun at holde show om sommeren, deres ambitioner for at skabe verdens bedste arbejdsplads og ikke lade sig begrænse af normer, og meget mere… Men det må blive i en anden artikel. Og hvis du nu (stadig) er mere sulten på Saks Potts, så kan du stadig nå at få fat på ELLEs augustmagasin, hvor de to überlækre damer pryder forsiden, og giver et stort interview i magasinet. Det er på gaden til 28. august - så hvad venter du på?

I galleriet nedenfor kan du se hele Saks Potts SS20 kollektion

Saks Potts: ” Det har aldrig været ideen med vores firma, at det bare skulle være et hyggeprojekt on-the-side”

 

Relaterede artikler