Copenhagen Fashion Week S/S 2020 Naja Munthe: ”Tøj behøver ikke at være enten kommercielt eller kunst, det kan sagtens styles, så det får begge udtryk”

Foto: Kavian Borhani

Det danske modebrand, Munthe, kan i år fejre 25-års jubilæum, og som om det ikke var grund nok til fejring i sig selv, kan Naja Munthe, der står bag brandet, også hæve champagneglassene over den store succesbølge, Munthe pt riddet på, hvilket viser sig både på det danske såvel som det internationale marked.

I maj fik luksus –webshoppen Net-a-porter sin første Munthe levering, og hvis Munthes eksistensberettigelse som et allestedsnærværende brand ikke allerede var gået op for dig, så burde webshoppens grønne stempel sige det hele.

Onsdag den 7. august 2019 stod Munthe igen-igen på Copenhagen Fashion Weeks officielle showkalender, og vi mødte Naja til en snak backstage lige efter showet – hvor vi blandt andet spurgte ind til den netop fremviste S/S 2020-kollektion, jubilæet og fremtidsambitionerne.

Du har lige vist S/S 2020-kollektion. Vil du fortælle os om tankerne og inspirationskilden bag?

Kollektionen er inspireret af Constantin Brâncusi, som var en rumænsk skulptør, billedhugger, maler og fotograf. Brâncusi flyttede til Paris, da han var omkring 30 år, hvor han levede indtil sin død i 1957. Hans arbejde har været en kæmpe inspiration for mange kunstnere, især skulptører, både dengang - og i tiden op til i dag. Vi er fascinerede af hans efter datidens moderne approach. Indtil sin død fremstillede han sig selv, som en outsider – altid med et permanent udtryk, som en fransk bonde - med et langt skæg, sandaler og en oversize coat. Jeg har valgt at style kollektionen utraditionelt med det formål at vise, hvordan man selv kan style brugbart tøj – så det får et mere intrikat udtryk. Tøj behøver ikke at være enten kommercielt eller kunst, det kan sagtens styles, så det får begge udtryk. Det ene udelukker ikke det andet – og det er godt, at rykke lidt ved sine egne grænser.

Foto: Kavian Borhani

Hvad bliver Munthe-pigens signaturlook i foråret og sommeren 2020?

Nålestribede jakkesæt – med bredde og vidde, læderpatchwork, bedstefars klædeskab tilsat den fineste silke, skulpturelle og grafiske print, hoodies og T-shirts med inspiration i Brâncusis skitser, bomberjakker med et twist og oversize jakker. De primære farver er hvid, camel, brun, army, mint, støvet blå og lyseblå.

Det er anden kollektion, du viser i år, hvor Munthe markerer sit 25-års jubilæum. Hvad har jubilæet betydet for brandet og dig selv?

Det er så afgjort noget af en milepæl at have eksisteret et kvart århundrede – især i modebranchen. Alle, som arbejder i denne branche ved, hvor meget man skal brænde for sit fag, og hvor hårdt arbejde det er at fastholde sin position. At kunne markere sig med 25 år er virkelig noget af en bedrift. Jeg er stolt, og jeg føler mig erfaringsrig, men jeg er akkurat lige så nysgerrig og videbegærlig inden for mit felt, som jeg hele tiden har været – faktisk næsten mere.

Foto: Kavian Borhani

Munthe er netop kommet i hus hos en af verdens mest ikoniske luksus-webshops, Net-a-porter. Stort tillykke med det! Hvad betyder sådan en eksponering for brandet? Og hvad betyder fremtiden på for dette samarbejde?

For brandet Munthe gør det en dybdegående forskel at være til stede på verdens mest prestigefyldte website. Det giver en verdensomspændende og ’instant’ synlighed, som er vanvittig svær at opnå andre steder. Normalt kan det tage årevis at oparbejde så meget og så bred en eksponering. Udover at Net-a-porter køber ind fra de kurante kollektioner, så udvider vi løbende samarbejdet med forskellige capsule kollektioner, og så er vi i fuld krig med at færdiggøre en lille eksklusiv, bæredygtig CSR-kollektion.

Der er virkelig fart på for Munthe disse år (hvilket også er en af grundende til, at Munthe vandt årets power-pris ved ELLE Style Awards 2019). Kan du selv følge med, eller kræver det en dyb indånding engang imellem?

At være i modebranchen kræver helt generelt et par meget dybe indåndinger – sagt med et smil i øjet. Jeg har et helt fantastisk team omkring mig, som muliggør alle de mange projekter jeg igangsætter – og som i den grad er med til, at jeg når mine mål.

Foto: Kavian Borhani

 Hvordan vil du beskrive fremtidsplanerne for Munthe med tre ord, og Hvor er Munthe om 5-10 år?

Visionært! Ambitiøst! Med en top imponerende og fuldt integreret CSR-profil!

Brandet skal være endnu mere internationalt end i dag. Vi skal være på de rigtig store markeder og med et ambitiøst distributionsnetværk. CSR vil være en fuldt integreret del af fimaets mindset.

Se hele Munthes S/S 2020-kollektion i galleriet herunder: 

Munthe S/S 2020

Relaterede artikler