naja-munthe-elle-dk.jpg
Foto: Copenhagen Fashion Week
Backstage ved Copenhagen Fashion Week

Naja Munthe: ”Jeg er drevet af ambitionen om at nå længere end det, man som dansker tror, man kan”

af Nikita Hoffmann Andersen 31/01/2019
Det danske modebrand, Munthe, kan i år fejre 25-års jubilæum, og samtidig med jubilæet kan kvinden bag, Naja Munthe, glæde sig over, at Munthes kurver kun går stødt opad. Torsdag den 31. januar 2019 stod Munthe på Copenhagen Fashion Weeks officielle showkalender, og ELLE mødte designeren bag lige efter showet…

Det er sjovt at være Naja Munthe for tiden. Modebrandet, Munthe, vækster som aldrig før og den internationale interesse er ikke til at tage fejl af.

Det er to år siden, at Munthe gjorde comeback ved den københavnske modeuge, og luften var da også tyk af forventning, da Munthe torsdag den 31. januar 2019 stod i Copenhagen Fashion Weeks officielle showkalender kl. 10:00.

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

På modeugesprog betyder det ganske vist ikke på klokkeslaget, men det gjorde bare, at vi havde længere tid til at glæde os til at se, hvad Naja Munthe havde i ærmet til os denne gang.

Læs også: Saks Potts fejrer Valentine's Day med eksklusiv capsule kollektion, og du kan købe den allerede nu!

Da tonerne begyndte at storme ud af højttalerne, og topmodellen Nina Marker, som den første, trådte ud foran det forventningsfulde publikum, blev spændingen endelig udløst.

Og hvad havde Naja så i ærmet? Munthe á la sporty.

Munthe-pigen er bevidst om at se smart og chik ud, men hun er samtidig ikke villig til at gå på kompromis med komforten, og når efterårskollektionerne rammer hylderne senere på året, behøver hun ikke tænke mere over at løse det. Naja har gjort ubesværet coolness til en no brainer, og i farvepaletten sort, brun, blå, bordeaux og pink, bevægede de mange danske modeller sig en efter en rundt om de spejlblanke pyramider.

Hvad var tankerne bag kollektionen? Og hvordan sørger man i øvrigt for, at et brand på 25 år stadig er topaktuelt?

ELLE mødte kvinden bag, Naja Munthe, lige efter showet:

Du har lige vist A/W 2019-kollektion. Vil du fortælle os om tankerne og inspirationskilden bag?

Jeg ville gerne præsentere kollektionen lidt mere sporty og streetagtig, end jeg har gjort før. Her viser man det feminine på en anden måde, og hvordan tingene også kan kombineres. Og så synes jeg, de her lokaler herude (The Plant, red.), og det at bygge sådan nogle spejlpyramider giver sådan en rå, industriel kant til det, som jeg synes klæder kollektionen ret godt.

Hvad bliver Munthe-pigens signaturlook i efteråret og vinteren 2019?

Det bliver jo i hvert fald noget med en hoodie og nogle store striktrøjer og noget oversized. Nogle ting, der er lidt for lange på ærmerne, og generelt lidt mere legende og casual. Men det er klart, jeg laver og sælger prints rigtig godt, så på den måde kan man sagtens genkende Munthe i det. Silhuetterne er bare blevet smallere.

Det er to år siden, Munthe vendte tilbage til den københavnske modeuge. Kan vi regne med, at Munthe står på showkalenderen de næste mange år frem?

Det håber jeg, og det satser jeg sørme på. Men det kan også være, at jeg om to-tre år laver præsentationen på en anden måde, og det er jo den kreative frihed, man har til at vise sit univers på mange forskellige måder.

Hvorfor prioriterer du at være en del af den københavnske modeuge?

Det er jo en fantastisk måde at vise en kollektion på og vise det som en helhed. Der er et show den allerbedste måde. Men det er også et stort setup, og man lægger meget energi i de 10 minutter, showet varer.

Munthe har været ude på noget af en vækstrejse de sidste par år, og i ELLE har vi tidligere talt om et Munthe 2,0. Hvor står Munthe i dag, og hvor er brandet på vej hen?

Vi er i gang med en stor internationalisering, og i dag har vi også mange internationale indkøbere som Net-a-porter og Selfridges, så vi tænker meget internationalt, og det meste af vores vækst kommer også internationalt. Og så er jeg jo meget fokuseret på at have en god designvirksomhed, som også er rentabel, og det at have en god økonomi med råderum. Så det der med at være kreativ og udviklende, samtidig med at man kan drive en forretning, det er i hvert fald også en af mine målsætninger.

Munthe kan fejre 25-års jubilæum i år 2019. Stort tillykke med det. Hvordan er det lykkedes dig at gøre mærket mere relevant end måske nogensinde før her 25 år senere?

Jeg tror ved at have omtanke og være visionær og aldrig rigtig stille sig tilfreds. Ved at være drevet af ambitionen om at nå længere end det, man som dansker tror, man kan. Det er meget en personlig drivkraft som gør, at jeg hele tiden tænker ’det kan blive større, det kan blive bedre, det kan udvikle sig’.

Er du så nogensinde tilfreds?

Jamen jeg bliver tilfreds momentvis, men meget hurtigt sætter jeg nye mål. Så på den måde er jeg jo aldrig tilfreds, men jeg er tit rigtig lykkelig.

Du kan se hele Munthes A/W 2019-kollektion i galleriet herunder:

Sponsoreret indhold

ELLE anbefaler

Redaktionens favoritter

/2023-10-12/dagmar.png

Frakke, House Of Dagmar, 6.310 kr.

Køb her
/2023-10-12/the-garment.png

Kjole, The Garment, 2.530 kr.

Køb her
/2023-10-12/manu.png

Stiletter, Manu Atalier, 3.020 kr.

Køb her
/2023-10-12/lie.png

Øreringe, Lie Studio, 1.450 kr.

Køb her
/2023-10-12/second-female.png

Frakke, Second Female, 2.000 kr.

Køb her
/2023-10-12/opera-sport.png

Top, Opéra Sport, 1.900 kr.

Køb her
/2023-10-12/agolde.png

Jeans, Agolde, 2.450 kr.

Køb her
/2023-10-12/rotate.png

Nederdel, Rotate, 1.600kr.

Køb her
/2023-10-12/saint-laurent.png

Taske, Saint Laurent, 14.090 kr.

Køb her
/2023-10-12/atp.png

Støvler, Atp Atelier, 5.900 kr.

Køb her
/2023-10-12/corali.png

Halskæde, Corali, 6.000 kr.

Køb her
/2023-10-12/cnd.png

Neglelak, CND, 130 kr.

Køb her