hofmann-copenhagen-elle-dk.jpg
Foto: Copenhagen Fashion Week
Backstage ved Copenhagen Fashion Week

Heidi Hofmann: ”Vi går rigtig meget op i No Waste af vores mønstre og materialer”

af Line Sara Simonsen 31/01/2019
Det danske brand Hofmann Copenhagen holdte den 31. januar 2019 for anden gang show under Copenhagen Fashion Week, og det var intet mindre end en kæmpe succes. ELLE fangede Heidi Hoffmann lige efter showet til nogle spørgsmål.

Det danske brand Hofmann Copenhagen blev grundlagt i 2011 af designeren Heidi Hofmann, og siden da har brandet kun vokset sig større og større. Og torsdag den 31. januar 2019 kl. 11 var det så Heidi Hofmanns tur til at vise Hofmann Copenhagen AW19 kollektionen frem, og dette blev gjort i de smukkeste omgivelser i Paustian på Niels Hemmingsens Gade.

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

Hofmann Copenhagen er især kendt for det modige valg af mønstermix og farver, og dette bliver vi heldigvis heller ikke snydt for, når AW19-kollektionen rammer butikshylderne til efteråret. Og så formår Heidi Hofmann altså stadig at vise, at hun laver tøj i den chikke afdeling, som kvinder kan føle sig godt tilpas i, og samtidig lave høj kvalitetsmode, som kan forblive en del af garderoben i lang tid.

Læs også: Naja Munthe: ”Jeg er drevet af ambitionen om at nå længere end det, man som dansker tror, man kan”

ELLE fangede højgravide Heidi Hoffmann lige efter showet til nogle spørgsmål om kollektionen, bæredygtighed og fremtiden for Hofmann Copenhagen.

Først og fremmest tillykke med din nye kollektion! Hvis du skulle beskrive kollektionen med 3 ord, hvilke 3 ville det så være?

Det er svært… Jeg vil sige, at det var essensen af Hofmann med smukke prints, flirtyness og stadigvæk noget coolness.

Du er jo kendt for dine mønstermix – hvor får du inspirationen til disse fra?

Alle mulige steder fra. Men jeg er så heldig, at jeg begiver mig rigtig meget i kunstverdenen, og den største inspirationskilde for mig er kunsten – specielt den internationale kunst, der starter fra 40’erne, 50’erne, 60’erne og op til 70’erne. Det er mest der, at jeg finder min inspiration.

Hofmann Copenhagen er stadig et forholdsvist nyt brand, og det er kun anden gang du holder show under Copenhagen Fashion Week. Hvorfor prioriterer du at være en del af den Copenhagen Fashion Week?

Jeg prioriterer at være en del af Copenhagen Fashion Week, fordi vi er blevet tilpas stærke på vores kollektioner, vi ved hvem vi er, så derfor var det tid til også at vise det til hele verden, og fordi vi har store ambitioner om, hvem vi er. Og med den gode vibe der er i København, så synes jeg, at det var det rigtige tidspunkt at starte i sommer, og den her gang blev vi nødt til at følge op på det, fordi vi har haft så kæmpe succes med at holde show.

Bæredygtighed er for alvor kommet på agendaen under dette års modeuge i København. Hvad er dine – og brandets – overvejelser i forhold til det?

Vi gør os ret mange overvejelser. Den måde, vi arbejder med bæredygtighed, er både i designet, hvor vi tænker rigtig meget på, at det er fashion, det vi laver, men det er stadig tænkt i rigtig lækker kvalitet, som du har i skabet i mange år. Udover det, så tænker vi rigtig meget over ikke at lave for store kollektioner, som de fleste brands på vores niveau ellers laver. Vi vil helst ikke lave for mange samples heller, så de få piger og influencers, som vi arbejder med, de vil rigtig gerne låne, fordi vi går ikke ind for bare at smide en masse kasser ud. Og den sidste ting, vi går rigtig meget op i, det er faktisk No Waste af vores mønstre og de forskellige materialer, som vi bruger. Så det vil sige, at hvis vi har noget tilbage fra tidligere kollektioner, så enten printer vi på dem på ny eller bruger farverne igen. Det var også sådan jeg begyndte at arbejde med min patchwork og mange mønstrede kjoler, fordi så kan vi få brugt alle vores ekstra materialer.

Hvad kendetegner Hofmann Copenhagen-kvinden anno 2019?

Det er altid et meget svært spørgsmål. Det er i hvert fald en, der hviler i sig selv. Altså jeg laver tøj til kvinder, så de kan føle sig godt tilpas, og så de kan føle sig selvsikre. Jeg vil sige, at det meste af det tøj, jeg laver, er meget chict – det kan være daywear, evening wear, men altid med lommer, så du kan føle dig virkelig afslappet og godt tilpas. Det er den kvinde, som jeg gerne vil ramme.

Hvad er næste skridt for Hofmann Copenhagen?

Det er, at vi bare skal blive ved med der, hvor vi er nu. Vi er et rigtig rigtig godt sted med kæmpe international bevågenhed. Så vi skal bare blive ved. Jeg skal lige poppe en baby i næste uge forhåbentlig, så jeg er glad, at jeg bare har holdt til i dag! Men vi fortsætter i fuldstændig samme stil. Vi er et rigtig godt sted og har et super stærkt team, så vi fortsætter bare. Og fortsætter med Copenhagen Fashion Week? Ja, hvis det er det rigtige for os – altså bare det, der ligesom giver mening for, at vi kan komme ud i verden.

Se hele Hofmann Copenhagen AW19 kollektion i galleriet nedenunder.

Sponsoreret indhold

ELLE anbefaler

Redaktionens favoritter

/2023-10-12/dagmar.png

Frakke, House Of Dagmar, 6.310 kr.

Køb her
/2023-10-12/the-garment.png

Kjole, The Garment, 2.530 kr.

Køb her
/2023-10-12/manu.png

Stiletter, Manu Atalier, 3.020 kr.

Køb her
/2023-10-12/lie.png

Øreringe, Lie Studio, 1.450 kr.

Køb her
/2023-10-12/second-female.png

Frakke, Second Female, 2.000 kr.

Køb her
/2023-10-12/opera-sport.png

Top, Opéra Sport, 1.900 kr.

Køb her
/2023-10-12/agolde.png

Jeans, Agolde, 2.450 kr.

Køb her
/2023-10-12/rotate.png

Nederdel, Rotate, 1.600kr.

Køb her
/2023-10-12/saint-laurent.png

Taske, Saint Laurent, 14.090 kr.

Køb her
/2023-10-12/atp.png

Støvler, Atp Atelier, 5.900 kr.

Køb her
/2023-10-12/corali.png

Halskæde, Corali, 6.000 kr.

Køb her
/2023-10-12/cnd.png

Neglelak, CND, 130 kr.

Køb her