Han Kjøbenhavn
Foto: PR
Modeugen

Han Kjøbenhavn: "Det er lavet til piger, men det har klart et drenget look"

af Louise Toft Jakobsen og Maria Harder 11/08/2016
Copenhagen Fashion Week er i fuld gang, og onsdag leverede Han Kjøbenhavn et show, der var ud over det sædvanlige for det danske herrebrand - de viste nemlig deres allerførste kollektion til kvinder. ELLE mødte designerne bag Han Kjøbenhavn til en snak om deres nye SS17-kollektion og den københavnske modeuge.

Til dette års Copenhagen Fashion Week var Han Kjøbenhavns SS17-show langt mere end bare et modeshow for de to danske herretøjsdesignere, Jannik Wikkelsø Davidsen og Tim Faith Hancock.

Han Kjøbenhavn viste nemlig deres allerførste kollektion til kvinder onsdag den 10. august.

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

Læs også: Saks Potts:"Vi er et københavner-brand, og derfor synes vi, det er vigtigt at bakke den danske modeuge op"

ELLE mødte designerne, Jannik og Tim, backstage efter showet til en snak om deres SS17-kollektion, modeugen og selvfølgelig deres første kollektion til kvinder ...

Hvorfor en kollektion til kvinder?

"Vi har i et stykke tid fået mange kommentarer på, om vi ikke skulle lave pigetøj. Ikke bare lokalt i vores egne butikker, men vi kan også se efterspørgslen hos dem, der allerede køber vores tøj. Vi har jo brillerne, som allerede sælger til piger, så det var naturligt for os, men vi vil gøre det på en Han Kjøbenhavn måde,” fortæller Tim.

”Vi har en stor kvindelig fanskare, og folk der sympatiserer med de ting, vi laver. Vi har unisex brillerne og har mange forespørgsler. Så det handlede om at finde vores egen vej og finde ud af, hvad der er rigtigt at gøre for Han Kjøbenhavn. Det er med vilje, vi ikke viser 15-20 sæt pigetøj i aften, for det er stadig vigtigt for os, at det er et herreunivers. Vi går ud og imødekommer kvinderne på deres spilleplader, men beholder stadig de kærneværdier, vi har. Der er mange brands, der starter som herrebrands, men som så får pigedelen ind, og piger de er købestærke, og man kan pludselig som brand blive afhængig af dem. Det vil vi ikke være, vi vil levere det, vi gerne vil levere og ikke udvaske vores kerneværdier. Man kan se på de styles, der er til piger, at det er lavet til piger, men det har klart et drenget look, vi kommer aldrig til at lave lange kjoler,” lyder det fra Jannik.

Så kvindekollektionen vil aldrig blive ligeså stor som herrekollektionen?

"Nej. Aldrig. Men det tror jeg heller ikke, at folk vil have. Jeg tror, at de vil have, at de kan få lov at komme ind, hvor der er lidt begrænset adgang," tilføjer Jannik.

Kan i beskrive Han Kjøbenhavn-pigen med et par ord?

”Det er Tomboy, det er bomberjakker, det er crew necks, og det er jeans, som er noget, vi allerede har i vores eksisterende kollektion. Vi har så bare valgt at sige, at vi ikke vil have en crossover. Det bliver ikke sådan, at du kan få en style til piger, som også kan fås til herrer. Vi vil gerne have, at vores eksisterende kunder føler, at det ikke er et unisexbrand. Piger har ikke noget imod, at tage sin kærestes trøje på, men den anden vej rundt, det er bare ikke det samme,” siger Tim.

”Han Kjøbenhavn er stadig det samme, men der er bare åbnet lidt mere op nu. Så det er svært at knytte nogle nye ord til, hvad Han Kjøbenhavn-pigen er, for det er ånden af Han Kjøbenhavn. Og så har vi jo begge to piger, så vi var simpelthen nødt til at lave noget pigetøj,” uddyber Jannik.

Hvad har inspireret jeres SS17-kollektion?

"Vi befinder os lidt i vores ungdom, i vores teenageår, hvor man kan sige, at det, der er vigtigt ved den her kollektion, det er naiviteten i den. Vi brugte meget tid på at se Martial Arts-film, og da vi var unge, der blev vi fodret med Martial Arts og Asien. Det var det amerikaniserede univers, som vi vil beholde originaliteten i. Så vi har spist citronmåne, cowboytoast og set Martial Arts-film. Og det er dén kultur, kollektionen er skabt ud fra,” fortæller Jannik.

Hvad synes i er det bedste ved at være med til Københavns modeuge?

”Det er jo positivt, at man på meget kort tid kan blive eksponeret udover landets grænser. Jeg tror det vigtigste, det syntes vi nok begge to, er at de fleste af de kræfter, vi har brugt, bliver 'backet up', og hvis Københavns modeuge skal forblive relevant, så er det vigtigt, at man ikke udvander det. Da vi startede, var der ligeså mange herreshows, som der er pigeshows nu, og det er jo godt at være stærk på hjemmebane. Men nogle gange kan man godt savne lidt, at modeugen tænkte mere internationalt ved at få flere amerikanske indkøbere og presse hertil,” siger Tim.

”Du har en mulighed, hvis du er interessant nok, for at få folks fulde opmærksomhed i de 10 minutter showet foregår, og så er det jo bare op til os at levere noget, folk syntes er interessant,” lyder det fra Jannik.

Har i haft nogle kvinder med ind over den nye kollektion?

”Nej, altså vi har jo selv piger og er gift og har kærester, så man kan jo se, hvad de synes er interessant. Men jeg tror mere, at det her er, hvad vi syntes er interessant til kvinder og piger,” fortæller Tim.

Se hele Han Kjøbenhavns nye SS17-kollektion i galleriet nedenfor ...

Sponsoreret indhold

ELLE anbefaler

Redaktionens favoritter

/2023-10-12/dagmar.png

Frakke, House Of Dagmar, 6.310 kr.

Køb her
/2023-10-12/the-garment.png

Kjole, The Garment, 2.530 kr.

Køb her
/2023-10-12/manu.png

Stiletter, Manu Atalier, 3.020 kr.

Køb her
/2023-10-12/lie.png

Øreringe, Lie Studio, 1.450 kr.

Køb her
/2023-10-12/second-female.png

Frakke, Second Female, 2.000 kr.

Køb her
/2023-10-12/opera-sport.png

Top, Opéra Sport, 1.900 kr.

Køb her
/2023-10-12/agolde.png

Jeans, Agolde, 2.450 kr.

Køb her
/2023-10-12/rotate.png

Nederdel, Rotate, 1.600kr.

Køb her
/2023-10-12/saint-laurent.png

Taske, Saint Laurent, 14.090 kr.

Køb her
/2023-10-12/atp.png

Støvler, Atp Atelier, 5.900 kr.

Køb her
/2023-10-12/corali.png

Halskæde, Corali, 6.000 kr.

Køb her
/2023-10-12/cnd.png

Neglelak, CND, 130 kr.

Køb her