Annonce

Fem ansvarlige tiltag, du ikke vidste om Copenhagen Fashion Week

Af ELLE Native, Annonce for Volvo Cars 4/02/2022
Fra forbud mod engangsplastik til 50% ansvarlige materialer og kørsel i elbiler, er modeugen faktisk ikke den forbrugsfest, du måske troede. Vi guider dig til fem klimapositive initiativer, der er integreret i CPHFW.

Modeindustrien og modeugerne især har historisk set ikke bidraget positivt til den globale udledning af drivhusgasser og overforbrug, og derfor er det ikke uden grund, at selvsamme industri ofte bliver beskyldt for at være et uansvarligt foretagende.

Det er heldigvis (snart) historie.

Københavns modeuge har nemlig positioneret sig som en ansvarlig pioner, som gør op med den forbrugsfest, der førhen har haft dæknavnet ‘modeuge’.

Og nu tænker du sikkert: Hvilken effekt har det, at en ‘lille’, halvårlig modeuge som den københavnske, har klimabevidste ambitioner?

Det har skam effekt, eftersom Copenhagen Fashion Week de seneste år har vokset sig til at være en af de førende, internationalt anerkendte modeuger, som vækker interesse og giver genlyd verden rundt. Modeugen tiltrækker nøglepersoner fra hele verden, der formidler initiativerne fra vores lille kongerige ud i den store verden. Derfor går de tiltag, vi implementerer herhjemme, ikke ubemærkede hen på den store, internationale skala.

Og al ændring skal jo starte et sted, ikke?

Cecilie Thorsmark, som er CEO for Copenhagen Fashion Week og primus motor bag modeugens bæredygtighedstiltag, har udtalt: “Som modeuge anerkender vi vores position i branchen som et socialt, kulturelt og økonomisk epicenter, der samler branchens aktører omkring kreative udtryksformer, innovative ideer og forretningsideer. Med denne unikke position er det vores ansvar at påvirke, inspirere og guide modevirksomheder. Derfor har vi besluttet ikke blot at være en stemme, men også agere og forpligte os til at løfte vores platform og skabe varende, positive forandringer i industrien.” (Copenhagen Fashion Week, red.)

Helt konkret betyder det, at Copenhagen Fashion Week i begyndelsen af 2020 præsenterede en række tiltag, der gradvist skulle implementeres under de kommende modeuger og for alle de deltagende brands. Det kulminerer i 2023, hvor alle brands, der ønsker at være en del af modeugen, skal leve op til 17 ansvarlige minimumskrav. Kravene går på brandets bæredygtighedsstrategi og innovation, designprocessen, materialevalget, arbejdsforhold, transparens og oplysning til forbrugere samt måden, de holder show på. Kan brands ikke påvise at leve op til alle 17 krav, kan de fra næste år, i 2023, ikke vise deres kollektioner under Copenhagen Fashion Week.

I galleriet nedenfor ser vi nærmere på fem mere ansvarlige initiativer fra Copenhagen Fashion Week, som du måske ikke vidste var en realitet.

ELLEs modeteam er naturligvis også yderst opmærksomme på ansvarlige alternativer, og efterlever selvfølgelig også modeugens officielle anvisninger, når det kommer til valg af transport mellem shows. Derfor er valget under Copenhagen Fashion Week i februar i år faldet på den nye Volvo C40 Recharge.

Ikke nok med at den stilrene bilmodel lever 100% op til Volvos stolte designarv, så er den også 100% elektrisk, og kan dermed køre både i og udenfor byen, uden at bidrage negativt til CO2-aftrykket. Desuden har den anerkendte svenske bilproducent taget et skridt mod større ansvarlighed ved udelukkende at indrette bilen med et luksuriøst, vegansk alternativ til læder, fremstillet af af genanvendte PET-flasker, korkpropper fra vinindustrien og organiske materialer fra bæredygtige skovbrug i Sverige og Finland. Volvo C40 Recharge er den første bilmodel fra Volvo, der er designet fuldelektrisk og 100% læderfri.

Kan man ønske sig et bedre og mere chikt modeuge ‘ride’ under verdens (måske) mest ansvarlige modeuge?

Læs mere om Volvo C40 Recharge her.