ELLE interviewer: Han Kjøbenhavn skifter køn i ny kollektion
Foto: PR
Modeugen

ELLE interviewer: Han Kjøbenhavn skifter køn i ny kollektion

af Olivia Danneskiold-Samsøe 30/01/2017
Det danske brand Han Kjøbenhavn skiftede sidste år køn ved præsentationen af den første kollektion til kvinder. Og nu er de klar med en endnu større kollektion, som præsenteres ved Copenhagen Fashion Week denne uge. ELLE har mødt de to designere til en snak om den nye kvindekollektion.

I juni sidste år afslørede Han Kjøbenhavn på Instagram, at de nu ville skabe en kollektion til kvinder, og den 10. august blev denne lille kollektion fremvist under Copenhagen Fashion Week.

Nu er de to designere bag Han Kjøbenhavn klar med en meget større kollektion til kvinder til Copenhagen Fashion Week denne uge. ELLE har talt med de to designere om deres nye kollektion.

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

Læs også: Han Kjøbenhavn: "Det er lavet til piger, men det har klart et drenget look"

Han Kjøbenhavn blev grundlagt i 2008 af Jannik Wikkelsø Davidsen og Tim Faith Hancook, og hvad der startede som et solbrillemærke, er på få år gået hen og blevet et anerkendt tøjmærke med international succes og butikker i København, Paris og New York. Deres tilgang til mode kredser om lige dele provokation og æstetik, og de to designere følger en helt særlig opskrift i opbyggelsen af brandet:

Han Kjøbenhavn er først og fremmest et herrebrand. Vi vil aldrig gå på kompromis med vores fundament og principper for at nå en specifik type mennesker eller målgruppe. Så i stedet for at møde kvinderne i deres univers, inviterer vi dem til vores - som vi har stor tro på, at de har lyst til at være en del af.

Efter mange år som designere af herretøj og -accessories, kom det som en stor overraskelse, at de to designer tog springet og skabte en kollektion til kvinder. Men det var blandt andet muligheden for at eksperimentere, der gjorde det attraktivt for de to unge designere:

Mænd kan være lidt konservative, når det gælder tøj - kvinder er mere modige. Det giver et større spillerum i designprocessen og samtidig en større chance for at skabe noget kreativt og eksperimenterende, som rent faktisk også kan sælges i butikkerne efterfølgende.

Selvom Han Kjøbenhavn nu har to kollektioner på CV'et, går de ikke på kompromis med deres principper, og derfor tager kollektionerne ikke udgangspunkt i det kvindelige og feminine:

Vi skaber det ud fra et maskulint udgangspunkt, men som feminiseres i processen. Vi forsøger at bringe kvinden ind i det.

Se også: Copenhagen Fashion Week: ELLE-redaktionens favoritlooks

Vi glæder os til at se Han Kjøbenhavns show onsdag den 1. februar under Copenhagen Fashion Week, hvor designernes favorit-item vises, nemlig en lang bomberjakke, som forener to elementer - mand møder kvinde.

Sponsoreret indhold

ELLE anbefaler

Redaktionens favoritter

/2023-10-12/dagmar.png

Frakke, House Of Dagmar, 6.310 kr.

Køb her
/2023-10-12/the-garment.png

Kjole, The Garment, 2.530 kr.

Køb her
/2023-10-12/manu.png

Stiletter, Manu Atalier, 3.020 kr.

Køb her
/2023-10-12/lie.png

Øreringe, Lie Studio, 1.450 kr.

Køb her
/2023-10-12/second-female.png

Frakke, Second Female, 2.000 kr.

Køb her
/2023-10-12/opera-sport.png

Top, Opéra Sport, 1.900 kr.

Køb her
/2023-10-12/agolde.png

Jeans, Agolde, 2.450 kr.

Køb her
/2023-10-12/rotate.png

Nederdel, Rotate, 1.600kr.

Køb her
/2023-10-12/saint-laurent.png

Taske, Saint Laurent, 14.090 kr.

Køb her
/2023-10-12/atp.png

Støvler, Atp Atelier, 5.900 kr.

Køb her
/2023-10-12/corali.png

Halskæde, Corali, 6.000 kr.

Køb her
/2023-10-12/cnd.png

Neglelak, CND, 130 kr.

Køb her