Foto: Lasse Bak Mejlvang
Modeugen

Designeren bag ungarske Aeron: ”Jeg blev overvældet af den empowerment, danske kvinder har”

Af Rose Maria Boelsmand 19/08/2022
Det ungarske brand Aeron holdt deres første internationale show nogensinde, under Copenhagen Fashion Week. Vi har talt med designeren om, hvad det er, der gør København så speciel.

Jeg møder Eszter Áron i lobbyen på Hotel Skt. Petri i det indre København; hotellet, der under den københavnske modeuge forvandler sig til en smeltedigel af modefolk fra nær og fjern.

Influencere i outfits, man bestemt ikke ser hver dag med utallige kufferter, PR-folk i suits med iPads i hånden og direktøren for modeugen, Cecilie Thorsmark, der tjekker ind i sit modeugeresidens, mens vi taler.

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

Eszters outfit er langt fra de pangfarvede, plateausko-ophøjede YK2-inspirerede ensembles, der popper op i lobbyen som paintball-klatter på et neutralt lærred. Hun er i flade sko, jeans og en oversized, løs skjorte, der ved første øjekast ser helt ordinær ud.

Men, da hun vender rykken til mig, for at lede mig til bordet i caféen, hvor vi skal tale sammen, viser sig at have et stort, ovalt cutout-over ryggen rynket i kanten med et bånd, der kan spændes ind. Og dét er essensen af Aeron, det brand som er hendes DNA. Det enkle. Det underspillede. Det, der på overfladen ser klassisk ud, men som altid har en overraskende detalje, hvor den fine skrædderkunst kommer til udtryk.

Aeron, der er en ordleg med første bogstav fra hendes fornavn, Eszter, i fusion med efternavnet Áron, skal holde deres første internationale show nogensinde i København til modeugen SS23. Hidtil har brandet udelukkende præsenteret nye kollektioner i hjembyen, Budapest, men har før flirtet med København. En by, som Eszter faldt pladask for.

Foto: Lasse Bak Mejlvang

”Vi holdt en middag i København i foråret, og jeg blev helt forelsket i byen. Jeg har altid været vild med dansk design, men blev overvældet af den ’empowerment’ kvinder har her, og det var noget, jeg virkelig kunne forholde mig til. Jeg fik med det samme en fornemmelse af, at det her er et sted jeg kunne bo, hvor det ville være trygt for min datter. Desuden fornemmer jeg, at der er harmoni i balancen mellem karriere og familieliv. Det er noget, jeg selv er meget opmærksom på, efter jeg har fået min datter,” fortæller Eszter Aron passioneret, mens hun sipper af sin kaffe fra Coffee Collective.

Jeg roser hende for at have fundet et af byens gode kaffesteder, hvortil hun fortæller, at hun elsker kaffe – og ikke mindst mad, hvilket også er en af de ting, hun er vild med omkring København. Madscenen.

Hun har allerede været på Delphine og har flere restaurantbesøg på tegnebrættet, og Aeron-brandet har udviklet en hel liste over favoritsteder her i byen, som matcher brandets DNA.

Foto: Lasse Bak Mejlvang

”Jeg føler, at jeg taler samme sprog som folk her. Der er noget inden i mig der siger, at København, mig selv og mit brand naturligt går hånd i hånd. Det kunne nemt blive et andet hjem for Aeron – også æstetisk,” siger hun.

Valget på København er dog ikke udelukkende faldet grundet en forkærlighed for de mange gode københavnske restauranter og en fin work/life-balance. Bæredygtighed spiller også en stor rolle, og her skiller Copenhagen Fashion Week sig ud.

”Bæredygtighed er en integreret del af modeugen her, og det er meget unikt. De (Copenhagen Fashion Week, red.) tager virkelig stilling til, hvem du er, hvad du laver, og hvordan du gør det i bæredygtige termer. Det er noget, der er meget vigtigt for mig, og noget, jeg virkelig sympatiserer med. Modsat andre modeuger er bæredygtighed det ene parameter, der ikke blot er vigtigt. Det er afgørende for, om du får lov at være med, ” fortæller designeren, der i forbindelse med modeugen og SS23-kollektionen også kan løfte sløret for en helt ny design-DNA for Aeron, hvor bæredygtighed spiller en central rolle i hele kollektionen, som delvist består af ’zero-waste’ produktion.

Foto: Lasse Bak Mejlvang

Et andet punkt, hvor Københavns modeuge skiller sig positivt ud, fortæller hun, er den helt naturlige arbejde med diversitet. Hun fortæller, at der er klædeligt for Aeron, der er et visuelt meget klassisk brand, at vise kollektionen på mange forskellige typer kvinder.

”Vi er ret traditionelle i vores teknikker, så det handler om at finde en balance i alt vi gør. Det er vigtigt, at vi er progressive og at vi følger med tiden, og her (i København, red.) kommer det helt naturligt. Vi behøver ikke tage en kamp med dem, der caster modeller til vores show om, at vi vil have et diverst cast. De kommer med det som første mulighed", siger Eszter Áron.

Jeg spørger hende til sidst ind til, hvad det er, hun ser som så specielt ved kvinderne i København, siden hun kan fornemme deres power. Hun fortæller, at hendes indtryk naturligvis er baseret på de få kvinder, hun har lært at kende, de gange hun har været i byen, men at der alligevel er én særlig fællesnævner.

”Kvinderne her synes at støtte hinanden og gå sammen i tætte grupper. De synes mere selvsikre og har en klar vision for hvilket liv, de gerne vil leve og hvilken balance, der skal være mellem arbejde og familie. Det virker let og naturligt for dem at ville begge dele,” afslutter Eszter Áron.

Sponsoreret indhold

ELLE anbefaler

Redaktionens favoritter

/2023-10-12/dagmar.png

Frakke, House Of Dagmar, 6.310 kr.

Køb her
/2023-10-12/the-garment.png

Kjole, The Garment, 2.530 kr.

Køb her
/2023-10-12/manu.png

Stiletter, Manu Atalier, 3.020 kr.

Køb her
/2023-10-12/lie.png

Øreringe, Lie Studio, 1.450 kr.

Køb her
/2023-10-12/second-female.png

Frakke, Second Female, 2.000 kr.

Køb her
/2023-10-12/opera-sport.png

Top, Opéra Sport, 1.900 kr.

Køb her
/2023-10-12/agolde.png

Jeans, Agolde, 2.450 kr.

Køb her
/2023-10-12/rotate.png

Nederdel, Rotate, 1.600kr.

Køb her
/2023-10-12/saint-laurent.png

Taske, Saint Laurent, 14.090 kr.

Køb her
/2023-10-12/atp.png

Støvler, Atp Atelier, 5.900 kr.

Køb her
/2023-10-12/corali.png

Halskæde, Corali, 6.000 kr.

Køb her
/2023-10-12/cnd.png

Neglelak, CND, 130 kr.

Køb her