backstage-hos-blanche-spring-summer-2020-kollektionen-hylder-kvinder-og-saetter-sex-i-hoejsaedet-elle-dk.jpg
Foto: Kavian Borhani
Copenhagen Fashion Week S/S 2020

Backstage hos Blanche: ”Spring/Summer 2020-kollektionen hylder kvinder og sætter sex i højsædet”

af Nikita Hoffmann Andersen 6/08/2019
Copenhagen Fashion Week blev tirsdag den 6. august 2019 sparket i gang, da danske Blanche åbnede den københavnske modeuge med show på Søpavillonen. ELLE mødte designerne bag, Melissa Bech og Mette Fredin, backstage lige efter showet til en snak om den netop fremviste Spring/Summer 2020-kollektion.

Tirsdag den 6. august 2019 markerer åbningsdatoen for Copenhagen Fashion Week S/S 2020, og den blev sparket i gang på toppen af den københavnske trafik, da det to år gamle denim-brand, Blanche, viste show på hotspottet Søpavillonen.

Efter sidste sæsons Blanche-show på Planetariet var forventningerne store, og med en front row, der var besat af danske såvel som udenlandske influencere som Emili Sindlev og Darja Barannik samt modeveteraner som Lotte Freddie og ELLEs chefredaktør Cecilie Ingdal, var der vist ingen tvivl om, at den københavnske modebranche var klar til at se et bud på sommer-looket anno 2020.

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

Læs også: Copenhagen Fashion Week S/S 2020: Disse events kan du komme med til.

Da de sidste modeller, der blandt andre talte Line Brems og ELLEs tidligere forsidemodel Line Kjærgaard, var trådt af catwalken, mødtes vi med kvinderne bag Blanche, Melissa Bech og Mette Fredin, til en snak om den netop fremviste Spring/Summer 2020-kollektion, prioriteringen i et show under modeugen samt fremtidsambitionerne for bæredygtige Blanche.

I har fået lov til at åbne modeugen i år. Hvad betyder det for jer?

Melissa: Det betyder ekstremt meget, vi er så glade. Vi har altid haft et godt samarbejde med Copenhagen Fashion Week, og jeg synes, det er enormt vigtigt at sætte et bæredygtigt mærke først, så vi er glade for støtten derfra. Særligt fordi vi har taget nogle tiltag i forbindelse med det her show, der gør, at vi er kommet tættere på tøjet, og det er blevet mere ærligt og skrabet ind til tøjets og vores kerne.

Mette: Ja, det var mere et salon-show denne her gang, blandt andet forbi publikum sad lige ved siden af modellerne. Og vi er bare super stolte over, at vi er blevet valgt ud til at åbne modeugen, hvilket vi har set det som en stor ære. Vi har prøvet at åbne den på bedst muligt her fra morgenstunden.

Foto: Kavian Borhani

Hvorfor prioriterer I at holde show under modeugen?

Melissa: Vi var faktisk meget i tvivl, om vi skulle holde et show denne gang. Vi havde et stort show under sidste modeuge, og budgettet blev brugt der. Vi er et nyt mærke på kun to år, så man skal også være ærlig over for sit budget. Derfor overvejede vi, om vi skulle holde en middag, eller tage vores kunder ud, men vi blev enige om, at det der med at se tøjet i virkelig live, skabe en oplevelse, og så her på Søpavillionen, som vi synes er en enormt fed location, var det rigtige. Sidste gang holdt vi show på Planetariet, og nu holder vi det her, fordi vi synes, det er vigtigt at omfavne København. Det gør vi selv, og vi er selv blevet københavnere, selvom vi ikke er det oprindeligt.

Mette: Vi kunne mærke, der var et håb om, at vi holdt et show. Vi ville selvfølgelig gerne imødekomme, at vi er et brand, som er showværdige, og så vil vi gerne vise tøjet og dele det, så man er så tæt på, at man næsten kan røre ved det. Det er sådan, vi viser vores tøj i de bedste omgivelser.

Hvordan vil I beskrive S/S 2020-kollektionen?

Mette: Det er en hyldest til den moderne kvinde.

Melissa: Denne gang har vi sat sex i højsædet ved at lave en ’effortlessly sexy’ kollektion. Det er ikke sex på sådan en iøjnefaldende 90’er-måde, men på en naturlig måde. Vi har inkorporeret nogle nye styles med nogle body-stockings lavet af genbrugt lyocell, og på den måde viser kollektionen også mere hud, end vi hidtil har gjort.

Mette: Vi har blødgjort mange af de lidt mere maskuline materialer, og så har vi sørget for, at man kan dresse op eller ned, gøre det feminint eller maskulint og lege med det faktum, at kvinden har mange muligheder for at vise, hvem hun er.

Foto: Kavian Borhani

Blanche er jo et denim-brand, og hvordan kommer det til udtryk i denne kollektion?

Melissa: Vi leger altid med denim, for det er en ret maskulin metervare, og denne gang har vi fx lavet en lille hyldest til Christina Aguilera og lavet en denim-bikini. Vi leger også meget med kontraststikninger i denim og inkorporerer generelt denim på andre måder, end hvad man er vant til at se. Og det bliver klart en prioritering for os at blive ved med at bruge denim.

Mette: Denim er vores grund-DNA, og minimum 25% af kollektionen består altid af denim, men denim er jo mange ting, så det er ikke altid, det ligner denim ved første øjekast. Vi vil gerne tage denim til det næste skridt, så det er et materiale, der er tredimensionelt og ikke nødvendigvis bare er et par jeans. Vi lægger former i det, vi gør det blødt, vi lader være med at farve det, så det er hvidt, vi tænker materialet på en anden måde.

Hvad kendetegner Blanche-kvindens look anno S/S 2020?

Melissa: Det er naturligt.

Mette: Og så er det sommerligt, farverigt og sensuelt med et sexet strejf.

Og klipklapperne holder stadig (samtligt modeller bar hvide havaianas)?

Melissa: Klipklapperne holder altid! Vi blev forelsket i den her location og det med at være midt i byen, hvor der jo er travl trafik, men vi tog byens lyd som et positivt element, og derfor synes vi bare klipklappere var perfekt til den stemning.

Foto: Kavian Borhani

Vil I knytte et par ord til modelcastet?

Melissa: Det er der jo ekstremt mange overvejelser i, og det er næsten det, der tager længst tid. Vi har altid bestræbt os på at være diverse og dermed og vise diverse kvinder. Vi er ’for women by women’, og det er noget af det vigtigste.

Mette: Vi har, siden vi startede, hyldet diversiteten, og det skal vi gøre hver gang, men på nye måder, så det ikke bare bliver en tjekliste, hvor vi skal have ’en af hver’. Vi vil gerne hylde, at vi er et brand, som rummer forskellige personligheder, kvindekroppe, former, etniciteter og aldre. Blanche er både den cool bypige, men også den mere ’dressy’. Man må godt have både til gården og gaden i vores tøj, men man må også gerne være skinny. Det handler om, at vi gerne vil vise, at alle kan være sig selv i vores tøj.

Foto: Kavian Borhani

Hvor er Blanche om 5 år?

Melissa: Hvis der er noget, vi virkelig har lært de seneste to år, så er det, at vi skal vokse organisk. Hvis vi ville, kunne vi godt skyde med spredehagl og sige ja til en masse ting og dermed åbne nye markeder, men det er vigtigt at gøre det på en sustainable måde. Men når det så er sagt, har vi da kæmpe ambitioner om udlandet. Vi er allerede i 8 lande, og vi vokser stadig. Ambitionerne er store, men jeg tror, vi bliver i København. Tror du ikke det?

Mette: Jo jo, det tror jeg da. Om 5 år er ambitionerne, at vi har indfriet nogle af vores bæredygtige mål, og at vi er kommet længere, også på den måde, at vi ikke længere behøver at tale så meget om bæredygtighed, men hvor vi bare er det, og det er en selvfølgelighed, at når man tænker på Blanche, så ved man også, at forarbejdet er gjort ordentligt. Om 5 år håber jeg, vi er velkendte som fashion brand, men med en god etik, der gælder hele vejen rundt. I dag da vi takkede af efter showet, var det fx meget bevidst, at vi tog hele Blanche-teamet med ud på catwalken, så vi havde også Heidi Strangesen og Maria Dalsgaard, der sidder med produktion og salg og kundeservice med. Det er ikke kun Melissa og mig, der står i front, der gør det her, vi er et team bestående af kvinder, der hylder andre kvinder.

Se hele Blanches S/S 2020-kollektion i galleriet herunder:

Sponsoreret indhold

ELLE anbefaler

Redaktionens favoritter

/2023-10-12/dagmar.png

Frakke, House Of Dagmar, 6.310 kr.

Køb her
/2023-10-12/the-garment.png

Kjole, The Garment, 2.530 kr.

Køb her
/2023-10-12/manu.png

Stiletter, Manu Atalier, 3.020 kr.

Køb her
/2023-10-12/lie.png

Øreringe, Lie Studio, 1.450 kr.

Køb her
/2023-10-12/second-female.png

Frakke, Second Female, 2.000 kr.

Køb her
/2023-10-12/opera-sport.png

Top, Opéra Sport, 1.900 kr.

Køb her
/2023-10-12/agolde.png

Jeans, Agolde, 2.450 kr.

Køb her
/2023-10-12/rotate.png

Nederdel, Rotate, 1.600kr.

Køb her
/2023-10-12/saint-laurent.png

Taske, Saint Laurent, 14.090 kr.

Køb her
/2023-10-12/atp.png

Støvler, Atp Atelier, 5.900 kr.

Køb her
/2023-10-12/corali.png

Halskæde, Corali, 6.000 kr.

Køb her
/2023-10-12/cnd.png

Neglelak, CND, 130 kr.

Køb her