NYFW 8 ting du skal vide efter New York Fashion Week

Foto: Rex Features

Seks dage. +78 shows – og mindst ligeså mange fester og ’happenings’. New York Fashion Week var on fire, for at sige det på godt dansk, da den løb af stablen fra 6. – 12. september. Den amerikanske modeuge, der før har været karakteriseret af det meget belejlige koncept ”alle-shows-på-en-location”, var denne sæson et logistisk mareridt med shows i Harlem, Brooklyn, under Manhattan Bridge, i en nedlagt metrostation og alt derimellem på Manhattan, Upper East Side og Meatpacking District… Men var det alle Uber-turene, køerne på Fifth Avenue og de tætpakkede metroture værd? I allerhøjeste grad!

ELLEs Digital Editor Rose Maria Boelsmand ridser de otte vigtigste learings fra New York Fashion Week op her.

Brandet, du skal holde øje med

Hvis der er et brand, der ikke har været til at undgå efter NYFW, er det Khaite. Brandet er for så vidt ikke nyt-nyt, og har i et par sæsoner på underspillet vis fanget flere moderedaktører og velklædte celebs’ opmærksomhed med gode jeans, interessante skjorter og lækker, lækker strik. Denne sæson var der dog nye toner hos New Yorker-brandet, der med sit første runway-look sendte lettere chokbølger gennem tilskuerrækkerne med et dekonstrueret suit, der viste kig-til-navle, tilsat en perlebesat hovedbeklædning. Altså et langt mere avantgarde look, end den Khaite, der stille og roligt havde placeret sig i et sweetspot mellem det basic og stilede, som både havde kommerciel og editoriel appel (se et glimrende eksempel med det look Katie Holmes havde på i sidste uge). Og fra åbningslooket eskalerede Khaite anno 202 og spring/summer kollektionen bød på både saronger i chintz-print, haremsbukser, lange kjoler og smukt konstruerede kjoler med pufærmer og bedårende halsudskæringer. Khaite bliver ikke til at komme uden om fra nu af.

Læs også: Derfor skal du kende it-brandet Khaite

Andre brands, du skal holde kende: Bevza for deres helt enkle silkekjoler og viftetasker, Staud for deres læder-styles og Deveaux for deres løse, douche silke-suits.

Stedet, der var umuligt at få bord på

Lige som dyrene på savannen tiltrækkes af det samme vandhul, drages modefolket også til samme hotspots under modeugerne. En favorit i New York de seneste sæsoner har været Ralph Laurens Polo Bar – og den var da også helt umulig at få plads på under modeugen i New York. Den populære og sofistikerede all-American bar og restaurant fik dog svær konkurrence af Pastis – en legendarisk New Yorker-institution, der efter et par års renovering er genåbnet i nye lokaler (tæt på de gamle i Meatpacking Distict) og igen er klar til at lægge rammer for en god aften i selskab med franske favoritter som Moules Frites, artiskok, østers, hummer, steak frites. Med andre ord: alt hvad du behøver til en god aften. Men husk at bestille bord!

Andre steder, der hitter: Tag forbi Mercer Kitchen i Soho til brunch eller frokost, drik drinks på tagterrassen på Public Hotels eller The Blond på 11 Howard, spis intim middag på Freemans på Lower East Side eller besøg New Yorker-hotspottet fra 1990’erne, Indochine, hvor du altid spotter mindst én, der er noget ved musikken. Det nyligt åbnede La Mercerie er også et must til morgenmad, brunch eller frokost.

Det vildeste afterparty

New York er byen, hvor et afterparty er en kunstform – og alle ved, at det kun er de færreste, der lykkes med at skabe et mesterværk (også kendt som et brag af en fest). Det lykkedes dog særligt for to: Den første er Mester-mingleren Derek Blasberg, der står i spidsen for YouTubes mode og beauty aftaler, holdt en stjernespækket fest, der markerede lanceringen af Youtube.com/fashion. Gæsterne talte super-insiderens +500 BFFs, herunder Gigi og Bella Hadid, Serena Williams, Jennifer Lawrence, Karlie Kloss, Alexander Wang, Kendall Jenner, Joan Smalls, Lily Aldridge, Sara Sampario, Lais Ribeiro, Future, Romee Strijd, Jake Gyllenhaal… Og mange flere. Det andet afterparty, der bestemt kan betegnes som en succes, stod ingen ringere end danske Thora Valdimars og Jeannette Madsen bag. I anledning af lanceringen af Rotate i Bergdorfs, inviterede de to Rotate-designere til en intim dansefest på en lille club, der gemte sig under en restaurant på Lower East Side, og her var alverdens allerstørste influencere samlet – alle iført Rotate, naturligvis. Med til festen (hvor der i bedste Rotate-stil var masser af stærke drinks og en behørig self-service bar) var blandt andre norske Janka Polliani, Emili Sindlev, Mads Emil Grove Møller, Leoni Hanne, Gala Gonzalez, Loulou de Saison, Erika Boldrin – og naturligvis ELLEs udsendte – og der blev danset og sunget igennem og underholdt med magi af tryllekunstneren John Steiner. Well done, Rotate!

Brandet, der var uundgåeligt i gadebilledet

… og nu vi er ved Rotate: Det var nemlig ikke kun den dynamiske duos fest, der var the-place-to-be. Deres kjoler var også the-thing-to-wear, og de klædelige, farverige kjoler var ganske enkelt uundgåelige i gadebilledet. Kjolerne blev både spottet på den stjernebesatte front row under Tommy Hilfiger showet, og til utallige andre fester og shows i løbet af modeugen.

Andre brands, vi lagde mærke til: Cecilie Bahnsen, der netop er lanceret på Net-a-Porter.com blev også spottet på mange store influencers i løbet af modeugen, herunder tyskeren Aylin Koenig og Claire Rose Cliteur. Desuden var Saks Pott’s iøjnefaldende shiny orange materiale nærmest fast inventar på front row til mindst ét show dagligt.  

Den danske model, vi så igen og igen

Nationalstoltheden kan næsten ikke undgå at boble over, når man sidder bænket til shows i det store udland, og en dansk model kommer gående med selvsikre skridt ned af catwalken side om side med Kaia Gerber og Bella Hadid. Det var ikke desto mindre realiteten for den danske model (og ELLEs tidligere forsidemodel) Juliane Grüner, der både gik Proenza Schouler, Zimmermann, Helmut Lang, Khaite, Michael Kors, Tory Burch, Rag & Bone, R13 Denim, Dion Lee og Gabriella Hearst.

Vi spottede også: Mathilde Henning til Coach og Rag & Bone og Caroline Knudsen til Ralph Lauren

Det vildeste show set-up

Tommy Hilfiger kan noget med sine shows. Eller rettere: Han vil noget! Han vi skabe opmærksomhed - og dét får han. I år havde Tommy Hilfiger således rykket hele sit #Tommynow-cirkus til New Yorks historiske bydel Harlem, for at vise sin anden kollektion i samarbejde med skuespiller og sangerinde, Zendaya. Showet, der bænkede mere end 1.000 (celebre!) gæster, var et udstyrsstykke uden sammenligning, hvor det legendariske Apollo Theater (der har lagt rammer til nogle af verdens største afro-afrikanske kunstnere som Louis Armstrong, Bessie Smith, Elle Fitzgerald, Stevie Wonder, Michael Jackson og Aretha Franklin) var ombygget til en komplet Tommy Village, hvor flere hundrede statister og musikere stod klar til at danne rammen om en autentisk Swinging Harlem Experience, som den var i 1970'erne. Zendaya introducerede allerede sidtse år et udelukkende sort modelcast, for at hylde sine egne sorte rødder - og den arv blev ført videre i år i Harlem, hvor modeller som Winnie Harlow, Halima Aden og JoAni Johnson dansede sig gennem Tommy's dertilindretetde gade til live jazz-swing. Kollektionen hentede stærk inspiration fra de sene 1970'ere og tidliger 1980'ere med buksedragter, suits, masser af talje-markering, læder og glam-faktor. Og, når ja, alt er i butik allerede nu! 

Krystaller er in

Næste forår, er det ikke kun dit hjem, du skal pynte med krystaller. Det er – hvis du spørger de New York baserede designere – også dine outfits. Krystaller, der førhen har haft et ry som alternativt hokus-pokus, er inden for det seneste år blevet ekstremt populært som middel til at finde ro, balance og healing – måske som effekt af at vi får mere og mere travlt og har brug for noget konkret at grounde os med. Uanset hvilken værdi man tillægger de ædle stene, er det ikke til at komme uden om, at de er ualmindeligt smukke at se på. Den holdning deler Zimmermann og Gabriela Hearst, der begge havde krystaller med som en integreret del af deres SS20-kollektioner. Hos Zimmermann indgik krystallerne som dekorative farveindslag i store statement-halskæder og hos Gabriela Hearst sås krystalpladerne som ædle bæltespænder og integreret i hæklede detaljer på kjoler og tasker. Vi spår ekstra gode forårsenergi med disse accessories.

Tendenserne, der gik igen fra show til show

Man skulle næsten tro, at designerne havde talt sammen forinden – ligesom når man ringede til sin bedste veninde i folkeskolen om morgenen, for at koordinere hvad man havde på inden man mødte i skole den dag. I hvert fald gik flere farver, looks og materialer igen fra show til show og skabte en fin samhørighed mellem det, der blev vist under modeugen (og som trods alt gør det nemmere at spore sig ind på, hvad vi skal gå efter i foråret 2020). En af de helt store trends (som vi også så meget under Københavns modeuge i august) var suits: Både de klassiske, fittede, de løse og afslappede, de sexede og de dekonstruerede. Men kort sagt; suits i alle afskygninger – og helst i farver som hvid, creme, beige og sort. Desuden får den hvide skjorte et gevaldigt comeback; den sås således både hos The Row, Bevza og Tibi. Materialerne, der ikke var til at undgå, var florlet silke – både i suits, kjoler, two-pieces og skjorter, samt læder; allerhelst fra top-til-tå. Silhuetterne var overvejende enkle og klassiske og flere steder var der drops af klar gul mellem alt det hvide og beige. Som modpol til det helt enkle blomstrede en sofistikeret 70’er-vibe op: Komplet med print, mønstrede maxikjoler, højtaljede nederdele, kernelæderdetaljer, løse silhuetter og lag-på-lag. Dem, der mestrede 1970’erne finest var Tory Burch, Coach og Zimmermann

Foto: Mega

Jonathan Simkhai

Relaterede artikler