Interview Trine Kjær: ”Blogmediet har ændret sig gennem årene, for førhen behøvede man ikke at dele ud af sit privatliv”

Foto: Kavian Borhani

“Undskyld! Vi roder helt vildt.”  Det er Trine Kjær, der står i døråbningen. Hun er iklædt Hofmann Copenhagen fra top til tå og ser ultrachik ud der i entréen i sin chokoladebrune dragt, guldsmykker og håret sirligt trukket tilbage i en fletning. Der er ingen tvivl om, at hun har styr på sit game.

“Vi er ved at få endevendt hele huset, så det er derfor, at møblerne er kastet lidt rundt.” Men til trods for møblernes lidt aparte form for placering, er det ikke svært at blive imponeret af det charmerende hus. Sildebensparketterne værker en lille smule, når vi træder ind i det rum, der om blot et par måneder skal blive husets køkken. De seks forskellige farveprøver på væggen tydeliggør, at Trines mand er med på den værste. Om det bliver den ene eller den anden rødlige farve, må tiden dog vise.

Vi sætter os i husets spisestue, hvor Trine serverer kaffe. Vi har hver vores slags kaffekop, og jeg tænker straks, at dét ikke er på grund af manglende opvask.

Trine Kjær er lidt af en powerkvinde. Multitalent. Ejer af virksomheden Trines Wardrobe. Og selvom hun ikke rigtig bryder sig om betegnelsen, så er hun jo også influencer. Eller content creator - en betegnelse, som hun ynder at bruge om det, hun skaber på sin profil på Instagram.

Du er måske faldet over den naturlige skønhed med de lange brune lokker på det populære sociale medie. Hende med den farverige, legende og inspirerende stil, som kun giver dig små glimt af sit liv backstage. For selvom mange skulle tro, at et erhverv, baseret på dig selv som hovedpersonen, ville være at overtræde en meget personlig grænse, så ynder Trine at holde på sit privatliv og deler helst ikke store tanker om hverken opdragelse af datteren eller forholdet til manden.

“Jeg har altid været meget privat. Jeg kan huske i de første seks år af min tid på bloggen, der nævnte jeg aldrig min daværende kæreste. Heller ikke da vi gik fra hinanden, selvom det egentlig var et voldsomt brud. Og nu nævner jeg kun min mand, fordi han også selv er offentlig. Men måske jeg er blevet endnu mere privat over årene - nok særligt efter jeg er blevet mor.”

Trine Kjær er gift med Nicolas Kawamura, hvis stemme du måske har hørt i radioprogrammet Lågsus på P3, som ikke længere at et finde på kanalen, og sammen har de datteren Roberta på 2 år. Trine startede i 2008 bloggen ‘Trines Wardrobe’. En blog, som blev startskuddet på Trines liv som sin egen boss. For i hendes virksomhed er der ingen andre. Ikke engang en agent som mange andre i samme erhverv ellers har.

“Mit erhverv er så mavefornemmelsedrevet, og nu har jeg blogget i snart 11 år, og en af grundene til, at jeg har kunnet gøre det i så lang tid, tror jeg, er, fordi jeg er tro mod den, jeg er. Og hvis der er andre mennesker inde over, kan det være sværere at vide, om det i virkeligheden er mig, der synes, det er en god idé, eller om det er min agent.”

Læs også: 20 spørgsmål til Emilie Lilja

Hvis du har været en trofast følger på Trines blog, er du måske én af dem, der forgæves har klikket ind på hendes domæne det sidste års tid. Der er nemlig ikke dukket noget nyt indlæg op siden den 13. december 2018.

“Jeg føler ikke, at mit format fungerer i blogverdenen længere. Blogmediet har ændret sig gennem årene. Man behøvede ikke at dele ud af sit privatliv i gamle dage. Dengang var det nok bare at sige, når man havde været på en lækker restaurant. Eller at dele et tip til et godt hårprodukt. Men nu kræver blogs, at man skal lave noget mere sensationspræget - altså åbne op for noget meget mere privat. Men jeg savner det, og jeg vil ikke udelukke, at jeg kunne finde på at starte op igen. Måske med ét ugentligt indlæg.”

Udenfor høres stemmer. Der må være frikvarter på skolen, der ligger lidt nede af vejen. Trine bor med sin familie lige midt på Frederiksberg. En hyggelig, lille gade, hvor bilernes susen er skiftet ud med børnelatter.

Foto: Kavian Borhani

Efter Trine er blevet mor, bliver turen i fitness ofte skiftet ud med kvalitetstid derhjemme. Derfor gør hun en stor dyd ud af at gå til møder og andre arrangementer inde i byen og ser det som en genial måde at få lidt motion ind i hverdagen. Og når Trine går langt hver eneste dag, er det altså hverken iført balkjole eller i stiletter.

“Jeg er blevet mere praktisk over årene. Jeg kan jo godt lide at dresse up, men det er næsten altid med sneakers, og så kan stiletterne være i tasken.”Hvis man har fulgt med i Trines univers gennem de seneste 11 år, hvor hun dagligt har vist outfitbilleder, ved man, at hendes stil ikke har ændret sin synderligt.

“Hvis jeg ser tilbage i tiden, kan jeg da godt se, at jeg har taget nogle tendenser til mig i korte eller lange perioder, men der har altid været grundlæggende elementer, som jeg stadig elsker i dag. For eksempel oversize blazere - de har altid været en del af min stil. Og farver har været ekstremt vigtigt. Men jeg er nok blevet lidt mere voksen og lidt mere minimalistisk, end jeg var før i tiden.”

Trine tager hånden op til ansigtet og tænker lige en ekstra gang. For selvom hun lever af at posere i det ene lækre outfit efter det andet, kan det godt være svært at koge sin stil ned til enkelte sætninger.

“Og jeg har også altid været glad for vintage. I starten var det ikke af miljømæssige årsager. Faktisk meget fordi jeg dengang var studerende. Men nu er det blevet en selvfølge at købe genbrug - både for at skåne miljøet, men også for at have noget helt unikt.”

For Trine er det vigtigt at have nogle items i garderoben, som man ikke ser overalt på Instagram, og det er især det, hun også bruger genbrugsbutikkerne til. Men som mange andre med stor passion for mode, kan hun købe sig fattig i brands som Bottega Veneta, Totême, Jimmy Choo, The Row, Ganni og Stine Goya. For i særdeleshed de to sidstnævnte har en ganske særlig plads i Trines modehjerte, og hun kan aldrig få nok af Gannis sporty elementer, deres kjoler og lædersager og Stine Goyas evige farverigdom.

Læs også: Kom med Trine Kjær til brudekjole-fitting hos Stine Goya.

“Jeg elsker dansk design og har altid gået meget op i at bruge de danske brands, fordi jeg føler, det er et af mine talerør. Og i og med at jeg får flere og flere udenlandske følgere, så er det fedt at kunne repræsentere dansk mode.”

Der er ingen tvivl om, at Trine er en rigtig ladyboss, for foruden at arbejde tæt med en masse kunder om daglige posts på Instagram, driver hun også virksomheden Trines Wardrobe, der består af hårprodukter. De seneste syv år har Trines produkter solgt godt i alle Matas-butikker i hele landet og efter at have gjort produkterne veganske, mere økologiske og uden tilsat parabener, så håber hun på, at virksomheden snart kan ryge ind på det globale marked.

“Det har i lang tid været en tendens i Skandinavien med det her ‘no makeup look’ i ansigtet. Mine hårprodukter er lidt det samme - det er bare ‘the no hair product look’. Jeg kan godt lide naturligt, velplejet, skandinavisk hår, men som ikke er alt for pænt. Det skal ikke være det føntørrede look. Man må gerne have nogle rå spidser. Og det tror jeg, vi mangler globalt. Der er altid vindmaskiner og det her silky look. Så jeg tror, der er en plads til det naturlige på markedet.”

Det er tydeligt at se passionen i Trines øjne. Hun taler om sine hårprodukter, som var det datteren Robertas ældre søster - for sådan tackler hun rollen som mor, influencer og virksomhedsejer på fuldkommen enehånd.

Jeg slutter af med at spørge Trine, hvor hun ser sig selv om 20 år. "Ingen andre steder, end hvor jeg befinder mig lige nu."

Relaterede artikler