CPHFW Stine Goya: ”Når man først har taget ét bæredygtig skridt, kan man aldrig gå tilbage”

Foto: Kavian Borhani

Det er fredag omkring frokosttid og sidste almindelige hverdag inden hele mode-Danmark står på den anden ende. Vinterudgaven af Copenhagen Fashion Week er atter over os, og forude venter fem hverdage, hvor hovedstaden og de sociale medier hylles ind i et spraglet tæppe af streetstyle, limelight og internationale influencers, der kommer til Danmark.

Men selvom man skulle tro, at det var nok til at sætte fut under enhver designer, med et forestående show på den officielle modeugekalender, mærker man stort set ikke på Stine Goya, at næste uge bliver en hektisk satan. Hun har jo prøvet det et par gange før – og lidt til.

Vi starter med at skyde et portræt, og Stine er hoppet i et suit fra den kollektion, der bliver vist på showet under modeugen. ”Det er et af vores bæredygtige showpieces,” forklarer hun om det småblomstrede sæt, der på en og samme tid er utrolig klassisk og lyser langt væk af at komme fra Goya’s hånd. Og så er det bæredygtigt – modeugens absolutte buzzword.  

”Vi tog hul på bæredygtighed for lidt over et år siden, og besluttede os for at kaste os ud i det. Vi havde snakket om det i mange år, og havde egentligt følt, at det var lidt angstprovokerede, for vi troede, at vi skulle ændre alt på vores kollektion. Og derfor blev det lidt uoverskueligt,” fortæller Stine Goya.

Det var i sidste ende pioneren for en mere bæredygtig modebranche, Eva Kruse, der blev tungen på vægtskålen og udfordrede Stine Goya til at tænke bæredygtighed ind i produktionen. Stine fortæller, at Eva sagde: ”Spring ud i det, gør noget som er en start, og som måske også er noget andet end bare en økologisk T-shirt”.

Første skridt blev en showpiece-kollektion for lidt over et år siden. ”Vi har altid lavet showpieces til vores shows, som har været de lidt mere ekstravagante styles, og det er i dem, vi for alvor viser vores design-DNA. Derfor var det er godt sted for os at starte med vores bæredygtige initiativer og hermed vise, at man sagtens kan lave noget, der er bæredygtigt og samtidig er ekstravagant, har kant og et stærkt DNA,” fortæller Stine.

Showpiece-kollektionen i bæredygtige materialer blev taget så godt imod, at Net-a-Porters bæredygtige platform, Net-Sustain, opkøbte mange af de limited styles. Men for at blive optaget på platformen, skulle Stine Goya bevise, at den bæredygtige satsning, ikke blot var et one-shot, men en decideret bæredygtig strategi for brandet.

Læs også: Se de 14 bedste looks fra modeugens første showdag

Stine Goyas mand, Thomas Hertz, der også er en af de drivende faktorer i Goya-brandet, fortæller: ”Vi satte os ned og lavede en intensiv plan for, hvordan vi ville føre brandet videre i en mere bæredygtig retning. Vi tog nogle valg, for man kan ikke det hele på en gang, så lige nu fokuserer vi på materialer. Det er der, vi i første omgang vil forbedre os, da det er her, den helt store negative miljømæssige impact findes. Det andet element vi fokuserer på, er vores emballage. Her har vi nogle klare målsætninger for, hvordan vi i 2025 vil have transformeret de ikke-miljøvenlige materialer til miljøvenlige alternativer – og det gør vi ud fra en standardiseret klassifikation. På den måde har vi en struktur, hvor vi hvert år kan dokumentere, at vi flytter os i den rigtige retning.”

Og den strategi kan kun ses som en investering – især efter Copenhagen Fashion Week med CEO Cecilie Thorsmark på modeugens første officielle dag præsenterede en ambitiøs – og striks – ny agenda for den københavnske modeuge. I 2023 er det nemlig et krav fra Copenhagen Fashion Week, at alle brands, der ønsker at have shows på den officielle modeugekalender, skal efterleve miljømæssige minimumskrav inden for fem forskellige områder (produktion, materialer, CO2-udledening mm.) for overhovedet at komme i betragtning til at vise sine kollektioner under modeugen. På den måde har Københavns modeuge lagt sig helt i førertrøjen globalt som en bæredygtig modepioner.

Men er man som brand presset, når alles øjne hviler på Danmark som bæredygtigt modeland?

”Vi har mærket et pres, men et godt et – og det kommer både fra kundesiden og fra branchesiden. Der bliver lige nu taget mange initiativer og kæmpet en kamp for, at miljø og klima kommer højt på dagsordenen i modeindustrien. Jeg ved, at vi ville føle, at vi alvorligt – kritisk alvorligt – ville være sakket bagud, hvis vi for et år siden ikke var gået i gang med at tænke bæredygtigt,” fortæller Thomas.

I den kollektion Stine Goya viser under modeugen denne sæson, har de bæredygtige initiativer, der blev testkørt i showpiece-kollektionen også fundet vej til hovedkollektionen – altså den, man som forbruger finder på bøjlerne ude i butikkerne.

”Når man går i gang med at producere bæredygtigt, og først har taget ét skridt i den retning, kan man aldrig gå tilbage – kun frem. Man bygger hele tiden oven på, så vi ved jo godt, at når man først har lavet et showpiece, der er bæredygtigt, og har bevist at det kan lade sig gøre, så kan man aldrig lave et ikke-bæredygtigt piece igen. Og det er jo fantastisk. Det har jo været hele afsættet for, at vi nu kan implementere det i hovedkollektionen, for det er jo trods alt det, der betyder mest, da det er de ting, vi producerer mange af. Vi bruger recycled polyester og vores nye dunjakker er fyldt med plastflasker, der er blevet lavet om til filling. Det er så fantastisk, at vi kan bruge materialer, som er spændende at arbejde med – for det er jo en designers udfordring, at finde noget man har lyst til at arbejde med, og som ikke begrænser en i det, man vil udtrykke. Men det er slet ikke et issue, for materialerne og de bæredygtige alternativer findes allerede,” fortæller Stine.

Men materialerne er ikke det eneste område, hvor Stine Goya forsøger at tænke bæredygtigt. Hun ønsker nemlig at designe tidløst i en sådan forstand, at hendes styles er nogle, der kan bruges i mange år. Det er mindre trendbaseret og har stærke referencer til kunsten.

”Nogle af mine styles kan ses som små kunstværker, som fungerer uafhængigt af modens luner. Det kan sagtens være, at det er noget, man ikke bruger i et par år, men så tager frem igen og føler, at det stadig har noget særligt over sig. Jeg ønsker at skabe ting, som man får et forhold til og vækker følelser, der går ud over beklædningsfunktionen,” fortæller Stine.

Det er en anden måde at tænke ’tidløst’ på end den tendens, man ser mange andre (danske) brands forfølge; nemlig den helt underspillede, minimalistiske tilgang med en afstemt farvepallette og helt enkle snit.

”For et par år siden tog jeg et aktivt valg om ikke at følge de andre danske brands. Man bliver så præget af det man ser, og kan ikke lade være med at sammenligne sig med det. Det ligger på en måde en dæmper på kreativiteten, og jeg kan mærke, at jeg bliver enormt forvirret over hvad det er jeg egentligt har lyst til at lave, og jeg kan ikke mærke mig selv i det, hvis jeg kommer til at kigge for meget ud.”

Men kan man stå ved sit danske ophav, som en farve-, print- og volumen-elskende designer, når udlandet lige nu har alle blikke rettet mod Danmark (og Norden) grundet den særegne enkle og minimalistiske stil, som hele verden synes besatte af?

Læs også: Se den chikkeste streetstyle fra modeugens første dag

”Jeg synes kun det er positivt, at vi skiller os ud. Der er jo meget fokus på Danmark lige nu, og mange indkøbere kommer netop her til for at se den minimalistiske stil. Men jeg synes faktisk, at det er en lidt misforstået opfattelse, at vi kun er sorte og hvide her i landet. Jeg synes, vi [danskere, red.] har en meget legende tilgang til vores måde at klæde os på. Men ja, Stine Goya-brandet skiller sig ud – også med vores nye showkoncept - men vores feedback er ekstremt positiv. Men fra et internationalt perspektiv er det nok de danske brands’ forskellighed og individuelle styrker, der samlet gør os super-interessante.”

Og Stine Goya fortsætter med at skille sig ud. Under modeugen i august, droppede brandet at bruge udelukkende traditionelle modeller, og castede i stedet personer særligt fra LGBT-miljøet, som en hyldest til ballroom-kulturen og som et anti-bodyshaming greb. Transkønnede, dansere, modeller, kurvede kvinder og alt derimellem dansede bogstaveligt talt gennem en kæmpe sal i pangfarver og markante print – og som Stine Goya grinede siger, så kan man ikke gå tilbage til en traditionel catwalk efter sådan et show.

”Det var enormt befriende at arbejde på den måde, vi gjorde sidst, så vores måde at caste til vores shows er helt klart blevet ændret. For år tilbage kæmpede vi lidt med et stigma om, at Stine Goya tøj kun var tiltænkt høje, tynde piger, og det vil vi ikke have hængende på os. Vi er til alle, der kan lide os - uanset køn eller form. Og den fortælling fortsætter vi i år,” afslutter Stine Goya.

Onsdagens show under den aktuelle modeuge bød således igen på et alsidigt modelcast med plads til både mænd og plussize modeller blandt dem, der viste AW20-kollektionen frem til tonerne at improviserende og legende musikalsk akkompagnement, skabt on-the-spot af fem nye, unge talenter fra den københavnske musiksecene.

Og kollektionen…. Den kan du se nærmere på i galleriet nedenfor. 

Stine Goya: ”Når man først har taget ét bæredygtig skridt, kan man aldrig gå tilbage”

 

Relaterede artikler