Lærke Andersen: "Modeugen er vigtig for os unge designere – og det er vigtigt med et modtræk til de store, kommercielle brands"
Foto: Copenhagen Fashion Week
CPHFW

Lærke Andersen: "Modeugen er vigtig for os unge designere – og det er vigtigt med et modtræk til de store, kommercielle brands"

af Nikita Hoffmann Andersen 10/08/2018
Det danske designtalent Lærke Andersen holdte i går for anden gang show under Copenhagen Fashion Week. En helt særlig modeuge, der ifølge Andersen skal eksistere! Luften i det augustvarme lokomotivværksted var tyk af forventning.
Torsdag d. 9. august kl. 13.00 stod Lærke Andersens navn for bare anden gang på den officielle showplan for Copenhagen Fashion Week. Modebranchen samledes i de smukke lokaler ved Lokomotivværkstedet, og den brede Andersen tilhængerskare talte fra blandt andre influencers Emili Sindlev, Jeanette Madsen og Thora Valdimarsdóttir til skuespillere Ellen Hillingsø og SKAMs Herman Tømmeraas. Læs også: ELLE interviewer: Danmarks nye designtalent Lærke Andersen. ELLE-redaktionen sad naturligvis også klar, da Lærke Andersens modeller skred ned af den betonbelagte catwalk, og da designeren, der sidste år vandt Magasin du Nords Fashion Prize, havde modtaget sin applaus til tonerne af Drakes In my Feelings, mødte vi Andersen backstage til en lille snak om den netop fremviste kollektion.

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

Du har lige vist til SS19 kollektion. Vil du fortælle os lidt om tankerne og inspirationskilden bag? "Ja, altså hos Lærke Andersen er vores DNA og æstetik altid meget tydelig, men vi ville gerne lige lave det der sommer og varme twist på tøjet, så det fik lidt mere volumen. Der er referencer til en dansk sommerfest på landet, garden party, med en masse løse silhuetter, som vi jo altid har. Denne gang har vi bare givet det et lidt mere feminint præg". Du har tidligere udtalt, at dit ønske er at udviske kønsidentifikationer, og at mænd også godt kan bære dine kollektioner, selv om de er designet til kvinder. Er det også gældende for den kollektion, vi lige har set? "Jeg vil sige, det er gældende på nogle pieces, men vi er et womenswear brand, så det er aldrig et fokus, at vi sørger for, at der er silhuetter til mænd. Selvfølgelig vil der altid være nogle oversize pieces, og det er jo en ret maskulin silhuet, vi tager udgangspunkt i. Denne kollektion er bare mere feminint præget". Er der et piece eller et look i kollektionen som du selv er særligt glad for? "Jeg er meget glad for vores første åbningskjolen. Den har work wear referencer, men samtidig har vi virkelig været på med finesserne og givet den nogle mere rundende detaljer, volumen og flair. Alt imens den stadig har en hårdhed, så den står helt klart som et tydeligt DNA på hele kollektionen".
Foto: Lærke Andersen
Åbningskjolen ved Lærke Andersen S/S 2019.
Du vandt jo Magasin du Nords Fashion Prize i oktober sidste år – hvad har prisen og de 500.000 betydet for tiden efter? "Den har betydet, at vi har kunne fortsætte og endda i en større skala, end hvad vi normalt har kunnet. Den har betydet, at vi har kunnet lave det her show igen! Og at vi har kunnet markere os på en større international skala". Og nu siger du det her med, at I har kunne lave det her show igen, hvad er det, den Københavnske modeuge kan? "Jeg synes stadig, den københavnske modeuge kan noget særligt, også for os unge designere. Jeg synes, det er vigtigt, at vi bliver repræsenteret, at vi er her, og at vi kommer igen. Selvfølgelig også de store mærker, men det at der er et modtræk til de store kommercielle brands, og at vi ligesom balancerer hinanden godt af. Så det er vigtigt at opbakningen går begge veje modeugen og unge designer imellem". Hvad er dine ambitioner for mærket det kommende år? "Årh, mange! Jeg vil sige, lige her på stående fod, så har vi mange planer om at rykke mere mod udlandet på mange platforme, marketing og så videre, og så vil vi rigtig gerne tænke i nogle nye strategier ift. hvordan vi kommunikerer transparensen i alt vi gør. Vi går meget op i materialevalg og vores samarbejdspartnere, så der skal være en helt tydelig gennemsigtighed i forhold til det. Det skal ud i den identitet, vi bygger op. Det har altid været sådan, men vi vil gerne kommunikere det mere tydeligt ud, for det er en vigtig historie, der ikke er blevet fortalt". I galleriet har vi samlet alle de smukke looks fra Lærke Andersens SS19-kollektion, som hun fremviste til Copenhagen Fashion Week.

Sponsoreret indhold

ELLE anbefaler

Redaktionens favoritter

/2023-10-12/dagmar.png

Frakke, House Of Dagmar, 6.310 kr.

Køb her
/2023-10-12/the-garment.png

Kjole, The Garment, 2.530 kr.

Køb her
/2023-10-12/manu.png

Stiletter, Manu Atalier, 3.020 kr.

Køb her
/2023-10-12/lie.png

Øreringe, Lie Studio, 1.450 kr.

Køb her
/2023-10-12/second-female.png

Frakke, Second Female, 2.000 kr.

Køb her
/2023-10-12/opera-sport.png

Top, Opéra Sport, 1.900 kr.

Køb her
/2023-10-12/agolde.png

Jeans, Agolde, 2.450 kr.

Køb her
/2023-10-12/rotate.png

Nederdel, Rotate, 1.600kr.

Køb her
/2023-10-12/saint-laurent.png

Taske, Saint Laurent, 14.090 kr.

Køb her
/2023-10-12/atp.png

Støvler, Atp Atelier, 5.900 kr.

Køb her
/2023-10-12/corali.png

Halskæde, Corali, 6.000 kr.

Køb her
/2023-10-12/cnd.png

Neglelak, CND, 130 kr.

Køb her