Icon Visions Cecilie Jørgensen: ”Icon Visions er 110% mig, mine tanker, og ideer jeg går rundt og har"

Foto: privat / Cecilie Jørgensen

Vi har alle sammen prøvet det: at stå opgivende foran klædeskabet forud for en bytur med veninderne, hvor følelsen af ikke at have noget at tage på pludseligt melder sig. Da den unge designer Cecilie Jørgensen befandt sig i en lignende tøjkrise, fandt hun et par af sin mors gamle partisaner tørklæder frem fra gemmerne og syede dem fluks om til en smart tunika, inden hun drønede ud ad døren. I løbet af aftenen blev hun oversvømmet af komplimenter og efterspørgsler på trøjen, og det blev startskuddet til mærket CECILIE Copenhagen, som blev stiftet i 2011. 

Før Cecilie fik set sig om, var hele Danmark iført hendes partisaner-designs, og kort efter tikkede også efterspørgslerne fra udlandet ind.

Presset var stort på den dengang 18-årige designstuderende, som alene stod for hele den kreative del af brandet. Det resulterede til sidst i at, hun måtte trække stikket, da hun følte, at hun havde mistet sig selv og sit design-DNA i processen. En proces, der blev starten på en rejse, hvor Cecilie prøvede at finde frem til sin kerne, herunder hvilken vej hun skulle gå med sit designtalent. Og resultatet ses i form af et splinternyt mærke med navnet Icon Visions, som blev lanceret i 2018. 

Læs også: Sådan bor Cecilie Jørgensen 

Cecilie Jørgensen beskriver Icon Visions som et æstetisk univers fremfor et brand og understreger dermed, at det visuelle udtryk er mindst lige så vigtigt som selve tøjet. En anden speciel ting ved Icon Visions er, at Cecilie ikke arbejder i sæsoner, men derimod skaber en række mindre kollektioner fra måned til måned. Siden brandets opstart i 2018 har hun lanceret 7 mini-kollektioner, som har hver deres unikke tema og identitet.  

ELLE tog en snak med den unge designer om det at miste og genfinde sig selv, inspirationen bag Icon Visions, og det at være 24 år og iværksætter.

Du stiftede CECILIE Copenhagen i 2011, og tre år senere var dine designs overalt i gadebilledet. Hvad er der sket med CECILIE Copenhagen siden?

"CECILIE Copenhagen blev til, da jeg blot var 18 år gammel og lige var blevet færdig med designskolen. Jeg fulgte med strømmen, og lige pludselig gik det hele bare hurtigere og hurtigere; flere butikker, flere kollektioner, mere, mere, mere – jeg sad selv med hele den kreative del af brandet dvs. alt fra tøjdesign, styling, shoots, produktion, grafik osv. Det kom desværre til at resultere i en ordentlig omgang stress, angst, og hvad der ellers hører med. Derfor var jeg meget akut for 2 1/2 år siden nødt til at stoppe mit arbejde med CECILIE Copenhagen. Fordi jeg havde haft så travlt, havde jeg mistet mig selv og min egen design-DNA, og siden har jeg arbejdet på at finde mig selv. CECILIE Copenhagen har de sidste 2 år skiftet designer og kreativ afdeling, og brandet er gået en mere kommerciel og international retning”.

Nu er du aktuel med designprojektet ’Icon Visions’. Hvordan udsprang ideen hertil?

”Jeg har de sidste 2 år rejst meget og egentlig bare prøvet at finde ud af, hvilken vej jeg skulle gå. Jeg har haft mange tanker og ideer lige fra møbelsnedker, til yogainstruktør og så tilbage til tøjdesigner igen. Men jeg har kunne mærke at ligegyldig, hvad jeg gik i gang med, så har det med at skabe tøj, universer og identitet blevet ved med at trække i mig. Ideen til Icon Visions startede med en tanke om, at jeg ville lave et online CV, der skulle vise, hvad jeg kan og evt. blive brugt til at søge job eller andet. Jeg ville gerne vise min lyst til ikke kun at skabe tøj, men også til at skabe universer, stemninger og identitet omkring tøj. Derfor startede jeg i vinteren 2018 med at lave mit første Icon Visions-projekt – en kollektion bestående af kedeldragter, som jeg kaldte 9 to 5, der var inspireret af en tur til Japan. På det tidspunkt var jeg endnu ikke helt sikker på, om jeg ville lave Icon Visions men tænkte, at det var en god måde at se om, der stadig kunne være interesse for mine ideer og projektet Icon Visions. 

Kedeldragterne blev revet væk på en dag – det havde jeg virkelig ikke forventet! Men det gav mig blod på tanden til at lave flere nye projekter under navnet Icon Visions.

Jeg ville gerne holde det unikt, og derfor har jeg valgt selv at stå for alt bag hvert projekt - jeg tager selv alle billeder, syer alt tøjet og laver kun meget få af hver piece under hvert projekt. Det betyder, at jeg hele tiden har en feeling med, hvad jeg laver, og at jeg kan gå i dybden mine ideer. Derudover gør det, at jeg hurtigt kan komme i gang med et nyt projekt, hvis jeg har en ide, som jeg synes skal ud i verden.

Jeg har sammen med min kæreste lavet det grafiske univers, som danner rammerne for Icon Visions. Det er meget vigtigt for mig at vise inspirationen og processen bag hvert projekt, så det ikke ”bare” er tøj man køber, men at man også kan gå ind og se, hvad tankerne bag hvert projekt har været”.

Foto: privat / Cecilie Jørgensen

Kan man drage nogle paralleller mellem CECILIE Copenhagen og Icon Visions, eller er de to brands/universer vidt forskellige?

”Jeg vil sige, at det er to meget forskellige ting. Dengang jeg lavede CECILIE Copenhagen, skulle jeg indordne mig et specielt print, stil og udtryk, der kunne tage CECILIE Copenhagen i en retning, som vi gerne ville have det. Icon Visions er 110% mig, mine tanker, og ideer jeg går rundt og har. Og jeg kan få lov til at udtrykke mig selv på en helt anden måde. Der er simpelhent mere frihed”.

Icon Visions er for nyligt blevet nævnt i Vogue, som et af de danske mærker, man skal holde øje med – hvad har det betydet for interessen udefra for Icons Visions?

”Der er kommet en del mails fra en masse superseje butikker, mennesker og magasiner, som gerne ville høre mere om, hvad Icon Visions er. Det gjorde klart noget for Icon Visions, og det gjorde selvfølgelig også mig mega glad”.

Med Cecilie Copenhagen og Icon Visions har du startet to virksomheder op fra bunden - og du er kun 24 år! Dine bedste råd til andre, der drømmer om at starte sit eget?

”Det spørgsmål har jeg fået stillet mange gange, og jeg synes, det er lige svært at svare på hver gang. Men i bund og grund synes jeg bare, at man skal springe ud i det, hvis man går og har en ide, man syntes er god. Livet er for kort til ikke at tage chancen! Det værste der kan ske er, at det ikke går, og så er man jo bare tilbage, der hvor man startede - for det meste bare klogere og stærkere”.

Hvor drømmer du om, at Icon Visions er om 1, 5 og 10 år?

”Jeg har med vilje ikke gjort mig de store tanker om, hvilken vej det kommer til at gå. Jeg tænker at Icon Visions nok skal føre mig i en retning, der er helt rigtig for mig. Det holder mig i gang, og jeg er spændt på, hvad der nu ligger rundt om hjørnet – jeg prøver bare at nyde det, jeg er i gang med nu og her”.

Psst… Vi har samlet en masse fine billeder fra Icon Visions tryllebindende og legesyge univers i galleriet. 

Icon Visions

Relaterede artikler