Cecilie Jørgensen Icon Visions
Foto: Jonas Ankerhus
Mode

Icon Visions lukker: "Jeg har forsøgt at sætte spørgsmålstegn ved problematikker, som jeg har oplevet i modebranchen"

Af Redaktionen 23/01/2024
Designer Cecilie Jørgensen lukker sit hypede brand Icon Visions efter seks år. Mød hende til en snak om at ville skabe positiv forandring i modebranchen, kærligheden til mode og at føle sig taknemmelig

Hvorfor lukker du Icon Visions?
"Icon Visions har været mit kreative frirum, hvor jeg har haft friheden til at lege, opbygge og udforske
visuelle identiteter. Fællesskabet, det grænsesøgende, de mange kollaborative samarbejder og fokus på genanvendelse af materialer har været mine primære fokusområder med Icon Visions. Jeg har forsøgt at sætte spørgsmålstegn ved problematikker, som jeg har oplevet i modebranchen, og som jeg også er stødt på personligt med mit tidligere brand, Cecilie Copenhagen. Eksempelvis spørgsmålet om, hvorfor tøj i mange sammenhænge skal have køn, og hvorfor vi masseproducerer? Min vision var at etablere en platform, et rum, der kunne være et springbræt for kommende danske og udenlandske designere og kunstnere. Desværre viste det sig, at investorerne var mere interesserede i at føre Icon Visions ind i det kommercielle modehjul, hvor årlige masseproducerede kollektioner var i fokus. Derfor har jeg besluttet at lukke døren til en fantastisk æra med Icon Visions, mens legen stadig var god, og jeg stadig kan stå ved det, jeg har skabt."

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

Er det et endegyldigt farvel til modebranchen for dig?
"Det korte svar er nej; det er ikke et farvel til modebranchen, men det er et farvel til modebranchen, som den fungerer i dag. Efter seks år med Icon Visions er det blevet klart for mig, at min passion ligger i
design og skabelsen af visuel identitet. Først og fremmest ønsker jeg at udforske, hvor jeg kan stille spørgsmålstegn ved og udfordre modebranchen, så den kan udvikle sig ud over sit nuværende udgangspunkt, hvis jeg skal forblive en del af den."

Foto: Jonas Ankerhus

"Jeg har altid undret mig over måden, hvorpå modebranchen opdeler køn. Mit arbejde fokuserer ofte på det feminine, men for mig bør mode være en forlængelse af identiteten og noget, du bærer for at udtrykke dig selv og styrke din egen personlighed. Mode skal være fri, legende og tilgængelig for alle. Jeg mener, at det er helt forkert at kategorisere det ud fra køn."

Produkterne lever derude: Hvad er det, de har særligt med sig?
"Icon Visions’ signatur vil altid være ”lidt for meget”: Et for langt bukseben, en for kort bluse, for stor
taske, en udfordrende udskæring eller et dobbelt så langt ærme. En signatur, der transformerer basale
elementer til ikoniske statements. Noget, du føler dig sexet i. Noget, som du både kan tage på mandag morgen og til festen, hvis du vil føle dig lidt ekstra. Det er spændende at opleve, hvordan mange personer får det til at passe til deres eget personlige udtryk, og det glæder jeg mig til at se. Vi har jo tøj, der er 6 år gammelt, som stadig går rundt derude. Lad os håbe på mange år endnu."

Foto: Icon Visions
Processed with VSCO with kp7 preset

Hvilke tre højdepunkter er du særligt stolt af?
"På det personlige plan har der naturligvis været mange højdepunkter. Det at skabe mine første Icon-styles og projekter og mærke hypen samt folks interesse var en helt fantastisk følelse for mig. Et særligt øjeblik, jeg husker tydeligt, var da jeg lavede mine Iconic Jeans, og vi skulle lave kampagnebilleder. Trods et minimalt budget ønskede vi at have hele 60 mennesker med i kampagnen. Jeg tænkte, at der maksimalt ville møde fem personer op. Men på selve dagen mødte alle 60 op, og endda flere. Jeg tror aldrig, jeg har følt mig så
taknemmelig, og følelsen af fællesskab og opbakning var så stærk. Der har også været højdepunkter ved at skabe tøj til MØ og Jada, især da de skulle optræde på Orange Scene for første gang, og alle vores events og pop-up shops rundt omkring, hvor der altid har været stor opbakning."

Foto: Icon Visions
Processed with VSCO with ih5 preset

Hvad bliver det næste?
"I ærlighedens navn er jeg ikke 100 procent sikker. Jeg kan mærke, at jeg har en enorm energi, motivation og lyst til at udtrykke mig, skabe identitet og visioner – både for mig selv og for andre. Men nu føler jeg skal give mig selv lov til at finde et rum, hvor jeg har mere tid til kreativitet og udfoldelse. Jeg er taknemmelig for den rejse, Icon Visions har været på og for alle, der har støttet. Og jeg ser positivt frem til, hvad fremtiden bringer."

Icon Visions inviterer i samarbejde med Copenhagen Contemporary 25. januar til afskedsfest i anledning af brandets lukning. Her er alle inviteret til en udstilling, der viser brandets æstetiske univers igennem de seneste seks år samt andre spektakulære indslag som et genopvisning af brandets første og sidste modeshow og liveoptræden af b.la. Infernal. Eventet er åbent for alle og gratis og udstillingen løber fra d. 26-28. januar.

Lyt til ELLEs podcast 'Klædt På', som er din månedlige podcast om tendenser, strømninger og insiderviden fra modens verden med Mads Emil Grove Møller som vært.

Sponsoreret indhold

ELLE anbefaler

Redaktionens favoritter

/2023-10-12/dagmar.png

Frakke, House Of Dagmar, 6.310 kr.

Køb her
/2023-10-12/the-garment.png

Kjole, The Garment, 2.530 kr.

Køb her
/2023-10-12/manu.png

Stiletter, Manu Atalier, 3.020 kr.

Køb her
/2023-10-12/lie.png

Øreringe, Lie Studio, 1.450 kr.

Køb her
/2023-10-12/second-female.png

Frakke, Second Female, 2.000 kr.

Køb her
/2023-10-12/opera-sport.png

Top, Opéra Sport, 1.900 kr.

Køb her
/2023-10-12/agolde.png

Jeans, Agolde, 2.450 kr.

Køb her
/2023-10-12/rotate.png

Nederdel, Rotate, 1.600kr.

Køb her
/2023-10-12/saint-laurent.png

Taske, Saint Laurent, 14.090 kr.

Køb her
/2023-10-12/atp.png

Støvler, Atp Atelier, 5.900 kr.

Køb her
/2023-10-12/corali.png

Halskæde, Corali, 6.000 kr.

Køb her
/2023-10-12/cnd.png

Neglelak, CND, 130 kr.

Køb her