elle awards 2023 vindere
Foto: Lasse Bak Mejlvang
Annonce

ELLE Awards 2023: Se alle aftenens vindere

AF ELLE NATIVE, ANNONCE FOR GANT 23/09/2023
Fredag den 22. september 2023 løb ELLE Awards for stablen for 10. gang. Og hele 13 priser skulle uddeles. Se alle vinderne fra ELLE Awards 2023 her.

Fredag den 22. september 2023 afholdte ELLE for 10. gang ELLE Awards.

Hele 13 priser, som bl.a. Årets designer, Årets stemme og Årets samarbejde skulle uddeles. Se alle vinderne fra ELLE Awards 2023 her.

Årets præstation

Årets præstation gives til en moderelateret virksomhed, som i løbet af 2022/2023 har markeret sig ekstraordinært med økonomiske eller virksomhedsmæssige tiltag, der har åbnet for nye markeder eller konsolideret firmaets position.

Vinder: Stine Goya

Med en imponerende vækst i regnskabet, åbningen af den første butik uden for Danmarks grænser i London og lanceringen af sin første ramadan-kollektion, har Stine Goya markeret sig i det forgangne år med en ny position, der vil styrke brandets genkendelighed og vækst på nye markeder.

Foto: Lasse Bak Mejlvang
Stine Goya og Thomas Hertz med prisoverrækker Margrethe Vestager.

Årets designer

Kategorien fokuserer på en designer, hvis design-DNA træder tydeligt frem, uanset hvilket modehus vedkommende arbejder for og som er trendsættende uden at tabe forståelsen for det kommercielle. De nominerede har imponeret særligt med sine kollektioner i det forgangne år.

Vinder: Caroline Engelgaar for Mark Kenly Domino Tan

At overtage roret i et af Danmarks stærkeste modehuse, hvor skrædderkunsten er helt central, må have været med en vis skælven. Ikke desto mindre viser chefdesigner Caroline Engelgaar præcis, hvorfor hun nu er i spidsen, når hun sender oversize fittede minikjoler i jakkesnit, kjoler skåret på skrå, bukser med slids bagpå og lange nederdele med voluminøst skød ned af catwalken - og senere ud i gadebilledet.

Foto: Lasse Bak Mejlvang
Caroline Engelgaar med prisoverrækker Lily Collins.

Årets smykkebrand

Kategorien fokuserer på et smykkebrand, der foruden at være unikt håndværk er af høj kvalitet, har et tydeligt design-DNA og har overrasket og imponeret os særligt i 2022/23.

Vinder: Sophie Bille Brahe

ABC. Behøver vi sige meget mere? Sophie Bille Brahe bliver bare ved med at skabe smykker, som vi ikke holder op med at drømme om.

Foto: Lasse Bak Mejlvang
Sophie Bille Brahe med prisoverrækker Nadja Bender.

Årets skønhedsbrand

Kategorien fokuserer på et modebrand, hvis kommercielle succes og bundlinje viser, at køberne ønsker at sikre brandets fortsatte eksistens. Brandet har gjort sig særligt bemærket i 2022/2023, forstår at skabe et genkendeligt univers qua kampagner og ambassadører og har et kontinuerligt godt udvalg af styles, som tydeligt udspringer af brandets univers. Og så er det tilgængeligt – bl.a. via tilstedeværelse i minimum én butik i Danmark.

Vinder: Rudolph Care

Rudolph Care er uundgåelige, når vi taler dansk hudpleje. Det er brandet, vi anbefaler gang på gang, fordi de formår at kombinere det sanselige og det sikre. Sortimentet udvides stødt – senest med ekstra effektiv hudpleje, der stadig komplementerer det øvrige sortiment.

Foto: Lasse Bak Mejlvang
Ditte Søndergaard Bihorac med prisoverrækkere Signe Lindkvist og Iben Hjejle.

Årets stemme

Kategorien ’Årets stemme’ fokuserer på en eller flere personer, der har skilt sig ud i 2022/2023, fordi de har brugt deres stemme til at sætte vigtige agendaer på dagsordenen, som vi alle har lyttet til og som har bidraget til og påvirket den offentlige samtale.

Vinder: A Seat At The Table

I podcasten ’A Seat At The Table’ med Naima Yasin og Ingrid Baraka kommer sandheder på bordet og fordomme bliver gjort til skamme. Værtsduoen gør os klogere, skubber til tankemønstre og stiller spørgsmålstegn. På den måde får de os til at stoppe op, lytte, lære og debattere – også hos ELLE, hvor de har været med til at sætte en dialog i gang.

Foto: Lasse Bak Mejlvang
Naima Yasin og Ingrid Baraka med prisoverrækkere Abdel Aziz Mahmoud og Ulla Essendrop.

Årets kreative

Årets kreative er en, der med sit særlige talent inden for en specifik gren af modebranchen har bidraget med ekstraordinær kvalitet på netop det område. Det være sig indenfor styling, hår, makeup eller foto. Prisen gives til en, der både nationalt og internationalt har vakt genklang på grund af sit virke.

Vinder: Kasper Andersen

Kasper Andersen har mere end fart på karrieren, og er måske den dygtigste og mest grænseløst kreative nye frisør Danmark har set i mange år. Det er vanvittigt (godt), det den unge frisør præsterer, og vi kan ikke vente med at følge hans næste karriereskridt.

Foto: Lasse Bak Mejlvang
Kasper Andersen med prisoverrækker Lina Rafn.

Årets nye navn

Kategorien ’Årets nye navn’ fokuserer på en person, et brand eller koncept, der har udmærket sig særligt i 2022/2023. Ligegyldigt om du har åbnet et socialt medie, et modemagasin eller overhørt en samtale mellem modekyndige, har personen, brandet eller konceptet været uundgåelige.

Vinder: Forza Collective

Kristoffer Kongshaug er ikke et nyt navn indenfor design. Han har arbejdet for modehuse som Lanvin, Balmain og Dior, men med sit nye brand, Forza Collective, er han konkret og i overført betydning kommet hjem. Det visionære koncept ‘merger’ godt håndværk, en bæredygtig tilgang til materialer – og er nomineret ved årets Wessel & Vetts Fashion Prize.

Foto: Lasse Bak Mejlvang
Kristoffer Kongshaug med prisoverrækker Jacqueline Svane.

Årets samarbejde

Årets samarbejde fokuserer på en særlig god idé, som har efterladt os alle imponerede – hvad end der er tale om et ambitiøst collab, et velgørenhedsprojekt med holdning eller et ikke før set koncept, der viste sig at være lige dét, der manglede.

Vinder: Cecilie Bahnsen x Asics

Cecilie Bahnsens finurlige touch på de ikoniske sneakers fra japanske Asics tilfører et helt nyt udtryk, og er et genialt match til designerens puffede signatur-kjoler.

Foto: Lasse Bak Mejlvang
Cecilie Bahnsen med prisoverrækkere Dar Salim og Sus Wilkins.

Årets unge-pris

Årets unge-pris gives i samarbejde med det 60 år gamle ungdomsunivers Vi Unge til en eller flere unge, der har gjort sig bemærket via en fremtidsorienteret agenda, særlige initiativer for unge eller projekter, der bestræber sig på at gøre verden til et bedre sted for den kommende generation.

Vinder: Milo Kinnock

Milo Kinnock inviterede os alle med ind i sit inderste sind i podcastserien ’Han/Ham/Milo og dokumentarserien ’Mere Milo’. Sammen med sin familie og venner fortalte han og de ærligt om, hvordan det er at være mor, søster og ven til Milo i en tid, hvor han gennemgår en stor udvikling for at blive sig selv. Siden er Milo Kinnock blevet en vigtig stemme i kønsidentitetsdebatten.

Foto: Lasse Bak Mejlvang
Milo Kinnock med prisoverrækker Nagin Ravand.

Årets ansvarlige

Kategorien fokuserer på en modevirksomhed, der udmærker sig særligt ved at arbejde hen mod en mere ansvarlig forvandling af den danske modeindustri, hvad gælder både produktion, diversitet og inklusion. Brandet har integreret processer, som sikrer, at social ansvarlighed er en del af dets DNA og gennemsyrer værdikæden fra produktion til markedsføring, og har desuden lanceret vedvarende initiativer, der for eksempel sikrer repræsentation, mindsker overproduktion og forlænger brugsfasen af produkter gennem koncepter som ’made to order’, reparationservice, lokal produktion, materialer og udsalgspolitiker.

Vinder: Røde Kors

Dansk Røde Kors er med sine over 255 butikker fordelt over hele Danmark landets største leverandør af genbrugstøj. Ved at sælge brugt tøj fra og til alle danskere, har Røde Kors udbredt genanvendelig mode og gjort det både nemt, prisvenligt og eftertragtet at købe brugt frem for nyt.

Foto: Lasse Bak Mejlvang
Ann-Christin Lystrup med prisoverrækker Mary Consolata Namagambe.

Årets modebegivenhed

Kategorien fokuserer på en 2022/2023-modebegivenhed, som har taget pusten fra os alle. Enten med sin unikke location, et stærkt eller overraskende modelcast, et imponerende set-up eller en helt unik kreativ idé, som bliver ved med at leve i vores bevidsthed.

Vinder: (Di)vision

Scenen var sat, da (Di)vision viste sin AW23-kollektion på historiske Josty i et gennemført setup af en allerede afholdt fest. Den cool gimmick med modellen Sarah Dahl, der tog hele dugen med sig, gik viralt og var en helt genial showafslutning.

Foto: Lasse Bak Mejlvang
Nanna og Simon Wick med prisoverrækkere Tobias Sørensen og Jonathan Harboe.

Årets brand

Kategorien fokuserer på et modebrand, hvis kommercielle succes og bundlinje viser, at køberne ønsker at sikre brandets fortsatte eksistens. Brandet har gjort sig særligt bemærket i 2022/2023, forstår at skabe et genkendeligt univers qua kampagner og ambassadører og har et kontinuerligt godt udvalg af styles, som tydeligt udspringer af brandets univers. Og så er det tilgængeligt – bl.a. via tilstedeværelse i minimum én butik i Danmark

Vinder: Tekla

Hvem havde troet, at pyjamasser og sengetøj kunne være så cool? Tekla kan både skrive en butiksåbning og et designsamarbejde med Jacquemus på CV’et, og vi kan ikke vente på, hvad de ellers finder på.

Foto: Lasse Bak Mejlvang
Kristoffer Windall Juhl med prisoverrækkere Peter Falktoft og Esben Bjerre.

ELLE Prisen

ELLE-prisen gives til en eller flere personer, der i en årrække har ydet en helt særlig indsats for dansk mode. Vedkommende har været toneangivende i dansk mode og spillet en afgørende rolle i arbejdet med at sætte danske modetalenter på verdenskortet. Med stor ekspertise og under bevågenhed fra mange fans arbejder vedkommende stadig aktivt og målrettet på at fremme dansk mode herhjemme og internationalt.

Vinder: Pernille Teisbæk

Det er få mennesker, man kan sige om, at de har defineret et helt årti. Ikke desto mindre, er det dét Pernille Teisbæk har. Med sin sans for sammensætninger, flatterende snit og scandi-coolness. Det sidste et begreb, som er blevet synonym med Pernille. Hun har været pionér i Danmark for en helt ny branche, kun få så ville revolutionere modebranchen og måden vi markedsfører os på. Men det gjorde Pernille Teisbæk. Og hun har aldrig glemt sit ophav. Hun sætter Danmark og dansk mode på verdenskortet, når hun overfor dine næsten 1,5 millioner følgere eksponerer alt fra Ganni og The Garment til Sophie Bille Brahe.

Foto: Lasse Bak Mejlvang
Pernille Teisbæk med prisoverrækker Cecilie Ingdal.