Backstage hos Blanche: "Inspirationen har været det her female power der er meget oppe i tiden"
Foto: @blanchecph
Modeugen

Blanche: "Vi er inspireret af den her 'female power', der er oppe i tiden"

af Nanna Danborg-Aamand 2/02/2018
ELLE var backstage til Copenhagen Fashion Week, hvor vi talte med de to grundlæggere af 'Blanche', Melissa Bech og Mette Fredin Christensen om manglen på et cool jeanswear brand, bæredygtighed og female power...
De to modeprofiler, Mette Fredin Christensen og Melissa Bech, gik sidste år sammen om at skabe et brand, som de ikke mente fandtes på markedet. Hverken i Danmark eller internationalt. Derfor tog de en beslutning, som i dag har resulteret i det nye modebrand ’Blanche’.

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

De to kvinder bag Blanche har store ambitioner, men de har også set store resultater på kort tid. Efter den officielle lancering af deres første kollektion sidste år, har der været en stor interesse for brandet, og i forbindelse med Copenhagen Fashion Week var det på tide at tage skridtet videre. Til dette års Copenhagen Fashion Week valgte de to grundlæggere af ’Blanche’ nemlig at holde et stort show, der skulle vise alle hvem, de er og hvad brandet står for, Læs også: Nina Marker: "Det er værste er, når man går finale, og der ikke er nogen, der klapper" ELLE var med backstage, da de store, lyse lokaler i indre København blev betrådt af smukke modeller med forskellige etniske baggrunde. Denim-suits, store farverige striktrøjer, denim stylet lag-på-lag og smukke nuancer ramte catwalken, mens tonerne fra højtaleren fyldte rummet med ’female power’ - lige i den nye kollektions ånd. Før show-start fangede vi de to, seje kvinder til en samtale om ’Blanche’, deres motivation til at starte mærket op, deres nye kollektion og fremtiden… Hvordan opstod ideen til at starte mærket ’Blanche’? Mette: "Det opstod ved, at vi ikke rigtig kunne finde et tilsvarende mærke - ikke kun i Danmark, men også internationalt. Vi syntes, at der manglede det her cool jeanswear brand, der kunne lidt mere end bare jeans. Jeans er ofte bare jersey og skinny, men vi ville gerne vise, at denim kan noget mere! Og så syntes vi også, at det er vigtigt at fokusere på bæredygtighed. Der er så meget, der bliver lavet i dag, som er farligt for miljøet, og denim er noget af det, der skader allermest. Så for os var det virkelig vigtigt at lave et mærke, der både havde en lidt bedre oprindelse og samtidig var mode-mærke". Melissa: "Man forbinder desværre tit bæredygtighed med noget kedeligt, så vi var meget opmærksomme på det her med at bruge farver, og ikke at være bange for at bruge farver. Qua Mettes erfaring fra tidligere var hun heller ikke bange for farver, så det var dejligt forfriskende for mig, at vi mødtes på det punkt. Vi vil være et modebrand med lidt ekstra, og vi tror på, at man kan kombinere de to ting – det er vigtigt!" Hvad er jeres baggrund hver i sær, og hvordan supplerer i hinanden? Mette: "Vi sidder med vidt forskellige erfaringer og kompetencer - vi har sammen det, der giver hele pakken. Den ene kunne ikke gøre det uden den anden. Det er ligesom det her med, at et produkt ikke er noget uden en sælger, og en sælger er ikke noget uden et produkt". Melissa: "Vi kom fra nogle stærke brands begge to, så vi har været så heldige at opleve at være i modehuse, der var progressive og provokerende – eller på vej et sted hen! Og det tager vi med i bagagen". Mette: "Vi har været vant til at være steder, hvor der allerede er lagt en høj standard, og så har vi bare villet tage den ekstra dimension med, og har tilvalgt det bæredygtige - for det synes vi jo desværre ikke er implementeret nok steder". Fortæl lidt om den nye kollektion – hvad har været jeres inspirationskilder? Mette: "Inspirationen har været forskellige kvindetyper og det her ’female power’ ,som er meget oppe i tiden. Men vi har kørt den lidt videre, så det er stærke kvinder, med deres egen identitet, som skal have lidt ekstra ud fra vores tøj. De skal kunne være sig selv i det. Vi vil gerne favne og rumme alle kvindelige typer – man kommer også til at se det på vores show i dag. Vi har valgt alle mulige forskellige piger og etniske baggrunde på pigerne. Det er vigtigt, at vi er for alle! Det er en del af den tidsånd, vi har nu, hvor alle kvinder må stå sammen". Melissa: "En ting som jeg elsker ved denne her kollektion, er også, at vi tager denne her denim-trend skridtet videre. Vi bruger en metervare, der hedder selvedge denim, som er en af mine og Mettes personlige favoritter. Man kan sige, at det lidt er det nørderi omkring denim, som man mest har set i herremoden, som vi implementerer i kvindemoden". Mette: "Den helt autentiske denim bliver brugt på en feminin måde. Vi har taget fra mandeverden, hvis man kan sige det sådan, og så har vi gjort det feminint. Vi har tænkt mere mode på den måde, at det ikke ’bare’ er jeans". Blanche er nyt brand på den danske modescene. Hvorfor har i valgt at prioritere at holde show under Copenhagen Fashion Week? Melissa: "Det var faktisk et spring, vi begge to tog en aften, hvor vi tænkte: Nu gør vi det! Vi kunne ligesom mærke, at der var en masse nysgerrighed omkring brandet. Vi ville gerne vise til alle, hvem vi er". Kan I fortælle lidt om fremtiden hos Blanche – hvad kan vi se frem til? Mette: "Vi håber, at vi i dag viser, at Blanche er meget mere end et jeansbrand! Vi håber, at vi viser vi er et stærkt modebrand - derfra kan alt jo ske. Det eneste, der sikkert er forandring, og vi har valgt at sætte barren højt, og det bliver vi ved med". Melissa: "Ja, vi råber højt i denne omgang, men vi kigger også med internationale briller på. Vi skal ud på det internationale marked, få nogle gode agenter på, og få mærket udover Danmark".

Se et lille udsnit af modellerne og kollektionen herunder:

Backstage line-up at Blanche AW18 show. #byblanche #blanchecph

Et opslag delt af BLANCHE (@blanchecph) den

1. Feb, 2018 kl. 12.25 PST


Backstage at Blanche AW18 show. #byblanche #blanchecph

Et opslag delt af BLANCHE (@blanchecph) den

1. Feb, 2018 kl. 10.19 PST

Sponsoreret indhold

ELLE anbefaler

Redaktionens favoritter

/2023-10-12/dagmar.png

Frakke, House Of Dagmar, 6.310 kr.

Køb her
/2023-10-12/the-garment.png

Kjole, The Garment, 2.530 kr.

Køb her
/2023-10-12/manu.png

Stiletter, Manu Atalier, 3.020 kr.

Køb her
/2023-10-12/lie.png

Øreringe, Lie Studio, 1.450 kr.

Køb her
/2023-10-12/second-female.png

Frakke, Second Female, 2.000 kr.

Køb her
/2023-10-12/opera-sport.png

Top, Opéra Sport, 1.900 kr.

Køb her
/2023-10-12/agolde.png

Jeans, Agolde, 2.450 kr.

Køb her
/2023-10-12/rotate.png

Nederdel, Rotate, 1.600kr.

Køb her
/2023-10-12/saint-laurent.png

Taske, Saint Laurent, 14.090 kr.

Køb her
/2023-10-12/atp.png

Støvler, Atp Atelier, 5.900 kr.

Køb her
/2023-10-12/corali.png

Halskæde, Corali, 6.000 kr.

Køb her
/2023-10-12/cnd.png

Neglelak, CND, 130 kr.

Køb her