Sociale medier Ny skønhedsbevægelse på Instagram udfordrer ideen om 'Picture Perfect'

Ny skønhedsbevægelse på Instagram udfordrer ideen om Picture perfect
Foto: Instagram - @abbyrobertsartistry
”Instagram make-up”, som blandt andet indebærer multifarvet øjenskygge, over-the-top contour og highlighter samt perfekt optegnede bryn, er ikke noget nyt i sig selv.
 
Nu lader det dog til, at fænomenet er på vej tilbage i en ny og mere bogstavelige udgave. 
 
 
Den nye trend går kort fortalt ud på, at man lægger en ”insta-værdig” make-up på den ene side af ansigtet, som derefter indrammes, så det ligner et screenshot fra et Instagram post, mens man lader den anden side af ansigtet være au naturel. 
 
 

 

 
Den nye trend startede hos vloggeren Dominic Porras, som for nyligt postede det iøjnefaldende look under navnet ”Picture Perfect”. Siden da har mange talentfulde make-up artister og influencere prøvet at gøre ham kunsten efter ved at poste deres egen udgave af looket. 
 
 

 

 
Selvom disse looks først og fremmest er fascinerende og smukke at se på, så gemmer de også på et vigtigt budskab.
 
Læs også: Instagram lancerer ny opdatering, der skal minimere vores tidsforbrug på et sociale medie 
 
De løfter nemlig sløret for, at det altså langtfra er alle, der viser disse flotte make-up looks frem på Instagram, som ser sådan ud i virkeligheden, men at de perfekte selfies ofte er et resultat af mange timers dedikeret arbejde, kunstig belysning og efterredigering.  
 
 

 

 
De sociale medier har længe været under beskydning for at fremstille et urealistisk billede af virkeligheden og dermed promovere uopnåelige idealer, hvilket kan være enormt skadeligt for især unge pigers selvværd.
 
Derfor kan den nye ”Picture Perfect”-trend på Instagram være et tiltrængt modspil, som måske kan gøre os alle sammen mere bevidste om, hvordan vi bruger de sociale medier.
 
 

Relaterede artikler