Ny skønhedsbevægelse på Instagram udfordrer ideen om Picture perfect
Foto: Instagram - @abbyrobertsartistry
Sociale medier

Ny skønhedsbevægelse på Instagram udfordrer ideen om 'Picture Perfect'

af Christine Aaby Reitoft 13/08/2018
Fra tid til anden dukker der en ny iøjnefaldende trend op på de sociale medier. Som regel er de ret kortlivede, men det betyder dog langtfra, at de ikke bærer på et vigtigt budskab. Instagram vs. real life make-up er den seneste skønhedstrend, som har taget internettet med storm, og du kan læse alt om den her.
”Instagram make-up”, som blandt andet indebærer multifarvet øjenskygge, over-the-top contour og highlighter samt perfekt optegnede bryn, er ikke noget nyt i sig selv. Nu lader det dog til, at fænomenet er på vej tilbage i en ny og mere bogstavelige udgave.

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

Den nye trend går kort fortalt ud på, at man lægger en ”insta-værdig” make-up på den ene side af ansigtet, som derefter indrammes, så det ligner et screenshot fra et Instagram post, mens man lader den anden side af ansigtet være au naturel.

Den nye trend startede hos vloggeren Dominic Porras, som for nyligt postede det iøjnefaldende look under navnet ”Picture Perfect”. Siden da har mange talentfulde make-up artister og influencere prøvet at gøre ham kunsten efter ved at poste deres egen udgave af looket.

Selvom disse looks først og fremmest er fascinerende og smukke at se på, så gemmer de også på et vigtigt budskab. Læs også: Instagram lancerer ny opdatering, der skal minimere vores tidsforbrug på et sociale medie De løfter nemlig sløret for, at det altså langtfra er alle, der viser disse flotte make-up looks frem på Instagram, som ser sådan ud i virkeligheden, men at de perfekte selfies ofte er et resultat af mange timers dedikeret arbejde, kunstig belysning og efterredigering.

De sociale medier har længe været under beskydning for at fremstille et urealistisk billede af virkeligheden og dermed promovere uopnåelige idealer, hvilket kan være enormt skadeligt for især unge pigers selvværd. Derfor kan den nye ”Picture Perfect”-trend på Instagram være et tiltrængt modspil, som måske kan gøre os alle sammen mere bevidste om, hvordan vi bruger de sociale medier.

Sponsoreret indhold

ELLE anbefaler

Redaktionens favoritter

/2023-10-12/dagmar.png

Frakke, House Of Dagmar, 6.310 kr.

Køb her
/2023-10-12/the-garment.png

Kjole, The Garment, 2.530 kr.

Køb her
/2023-10-12/manu.png

Stiletter, Manu Atalier, 3.020 kr.

Køb her
/2023-10-12/lie.png

Øreringe, Lie Studio, 1.450 kr.

Køb her
/2023-10-12/second-female.png

Frakke, Second Female, 2.000 kr.

Køb her
/2023-10-12/opera-sport.png

Top, Opéra Sport, 1.900 kr.

Køb her
/2023-10-12/agolde.png

Jeans, Agolde, 2.450 kr.

Køb her
/2023-10-12/rotate.png

Nederdel, Rotate, 1.600kr.

Køb her
/2023-10-12/saint-laurent.png

Taske, Saint Laurent, 14.090 kr.

Køb her
/2023-10-12/atp.png

Støvler, Atp Atelier, 5.900 kr.

Køb her
/2023-10-12/corali.png

Halskæde, Corali, 6.000 kr.

Køb her
/2023-10-12/cnd.png

Neglelak, CND, 130 kr.

Køb her