Mickey Mouse Disneys Liz Shortreed: Derfor er Mickey Mouse blevet så ikonisk

Annonce
mickey-mouse-minnie-elle-dk.jpg
Foto: Ritzau/Scanpix

Der er kommet rigtig, rigtig mange karakterer ud af giganten, Disney igennem tiden. Askepot, Snehvide, Anders And, Mowgli og mange flere har igennem årene stømmet ud af vores allesammens fjernsyn. Alligevel har ingen andre opnået helt samme kultstatus, som 90-års fødselaren, Mickey Mouse.

Mickey Mouse er ikke bare en populær karakter inde for Disneys egne rammer – stribevis af designere inde for møbel- og modebranchen har nemlig allerede samarbejdet med Walt Disneys glade mus, og interessen synes aldrig at dale.

Læs også: Vind en tur til Disneyland® Paris for fire personer.

Men hvorfor blev lige netop Mickey Mouse fra 1928 til Disneys helt store kometfigur? Blandt andet det spurgte vi Disneys vice president for Softlines i Europa, Mellemøsten og Afrika, Liz Shortreed om.

Mickey Mouse og Minnie Mouse har indgået designsamarbejder med mange livsstil- og modebrands. Hvilket samarbejde står klarest i din hukommelse?

Det er svært at udvælge et samarbejde, når der er så mange, og hvert enkelt er unikt og originalt. Mickey Mouse og Minnie bringer et sjovt og nostalgisk element til hvert samarbejde, og det er også derfor, at de er nogle af de mest eftertragtede popkulturselementer for voksenmode.

Det mest ikoniske mode-piece, med Mickey Mouse på, er nok den populære Mickey t-shirt, som er blevet båret af musikere, skuespillere, kunstnere og kendte celebrities. Mickey Mouse og Minnie Mouse har også inspireret nogle kreative mennesker i modedesign, og derfor har de været vist i kollektioner fra nogle af verdens mest omtalte modehuse som Marc Jacobs, Christopher Kane, Anya Hindmarch, Markus Lupfer, Iceberg og Dolce & Gabbana, for at nævne nogle få. Og derfor er det svært at vælge et!

Hvad tror du grunden er til, at Mickey Mouse og Minnie Mouse er blevet så ikoniske sammenlignet med de andre Disney-karakterer, vi har set igennem årene? Hvad er så specielt ved de her to?

Der er bare noget tidløst over Minnie og Mickey Mouse, som appellerer til et virkelig bredt publikum. Den måde de ser ud på, den måde de opfører sig på – de er sjove, vittige, drilagtige, trøstende og bekræftende på en og samme tid. Når du ser Mickey Mouse eller Minnie på det store lærred, i komedier, i fjernsynet eller i en af Disneys parker, rundt omkring i verden, så ser du ikke andet end deres karakter -  finurlig, sjov og resolut.

Mickey Mouse bringer et nostalgisk element frem i mange mennesker – er det derfor, Mickey Mouse ikke bare er populær for børn, men også for voksne?

Som Walt Disney selv identificerede: Mickey Mouse var et led til grin, og grin holdes tilbage af få barriere - selv på trods af alder. Hver gang du kan få et publikum, som både består af børn og voksne, til at grine sammen, så har du en mindeværdig kreation. Walt Disney vidste, at det var en af hemmelighederne bag Mickey Mouses succes. Det er en egenskab, der er blevet holdt i live over årene for at holde karakteren frisk både på de store og små skærme. Og hvem kan ikke lide at grine?  

I år fylder Mickey Mouse 90 år – hvad tror du, der vil ske for Mickey over de næste år? Vil han forblive så populær, som han er i dag, på trods af den store konkurrence, der er i dag, når det kommer til børnefilm, fjernsyn, bøger, spil og så videre?

Mickey Mouses evige optimisme og unge sjæl er lige så tidløs som de film, han har medvirket i over det sidste århundrede. Jeg er slet ikke i tvivl om, at han vil være lige så populær de næste 90 år og frem, som han er nu.  

Psst! Vil du se mere til alle de samarbejder, Mickey Mouse har indgået i igennem tiden? Så scroll løs i galleriet herunder, hvor vi har samlet 20 designarbejder med Mickey Mouse.

20 gange 90-års fødselaren, Mickey Mouse, har indgået designsamarbejder

Relaterede artikler