The Soulfuls Summit Dette event skal du til, hvis du gerne vil lære mere om repræsentation, diversitet og identitet

Foto: The soulfuls

Det er ikke nogen hemmelighed, at der er en stor mangel på diversitet og repræsentation, når man ser på mediebilledet i Danmark, mener The Soulfuls - og det vil de lave om på.

The Soulfuls har en mission om at ændre narrativet for alle piger, så de føler sig set, lyttet til og repræsenteret, hver gang de åbner et blad eller scroller gennem deres Insta-feed.

Derfor præsenterer The Soulfuls endnu engang eventet, The Soulfuls Summit, som afholdes d. 26.-29. april. Eventet består af 9 talks, hvoraf en præsenteres i samarbejde med ELLE, og 3 interaktive workshops, og alle de virtuelle begivenheder kommer til at dække ideer om alt fra repræsentation og identitet til sociale mediestrategier og mangfoldighedstræning.

Læs også: 20 spørgsmål til Signe Wenneberg

Som optakt til eventet har ELLE taget en snak med skaberen bag The Soulfuls, Aram Ostadian-Binai, der oprindeligt oprettede fællesskabet, fordi hun ønskede at skabe et sted, hvor kvinder blev empowered.

Et banebrydende event

The Soulfuls Summit består af 4 dage med ærlige samtaler og empowering historier om repræsentation og identitet, der forbinder deltagerne med de modige og inspirerende rollemodeller, der er med.

Målet er at skabe en samtale omkring diversitet, og hvorfor der netop er sådan et stort behov for det. Samtidig er det The Soulfuls’ håb at inspirere kvinder til at indse, at man kan være præcis den, man vil være.

Foto: The soulfuls

"Kom og se, hvad diversitet betyder, hvordan man skaber inklusion, og hvorfor det er så vigtigt," svarer Aram til spørgsmålet om, hvorfor man skal deltage i eventet.

The Soulfuls er et fællesskab, hvor man kan få viden, udveksle erfaringer med andre og støtte hinanden. Deres formål er at give piger og kvinder friheden til at være den absolut bedste version af sig selv. Det er derfor meningen, at de 12 forskellige begivenheder til eventet skal inspirere til netop dette.  

En samtale, der er behov for

Vidste du, at hele 76 % af dem, der står bag mediebranchen hovedsageligt er hvide mænd? Det tal bliver kun højere, hvis man ser på alle chefpositionerne i branchen. Den store ulighed betyder desværre, at der er en magtstruktur, som gør, at der ikke er plads til diversitet, og derfor er der mange stemmer, der slet ikke bliver hørt, selvom de råber højt.

"Vi har så mange forskellige talenter, som ikke bliver inkluderet i vores samfund, arbejdspladser, og hvor beslutninger ellers bliver taget. Som et resultat af det, ser vi tegn på, at vi går tilbage i forhold til innovation,"  fortæller Aram om det store problem.

Foto: The soulfuls

Aram og The Soulfuls arbejder hårdt på at ændre denne urimelige magtstruktur, og det er blandt andet events såsom The Soulfuls Summit, der skal empower og inspirere piger og kvinder til at skabe deres egne ’rum’, hvor de kan bruge deres stemme.

Skaberen bag The Soulfuls understreger også, hvor vigtig samtalen om diversitet er.

"De kreative industrier, for eksempel mode- og mediebranchen, former måske vores kultur, men de afspejler ikke vores kulturelle mangfoldighed," siger Aram, mens hun fortæller, at det netop er derfor, det er så vigtigt at italesætte behovet for forandring – ikke kun i disse brancher, men også i selve vores kultur og samfund.

Mød inspirerende kvinder

Det er kun mellem 2 og 20 % af unge kvinder, der kan nævne kvindelige rollemodeller, de kan spejle sig selv i. Det er sikkert at sige, at det naturligvis er for få. Derfor er det The Soulfuls’ ambition at få flere kvindelige rollemodeller i synlige positioner.

Til deres event d. 26.-29. april har de derfor udvalgt 12 modige og stærke kvinder, der kan inspirere unge piger og kvinder, så de får nogen at spejle sig i, samtidig med at de får en tro på, at de kan være lige præcis, den de har lyst til at være. 

Foto: The soulfuls

"Kvindelige rollemodeller er nøglen til at skabe forandringer i erhverv, og giver piger mulighed for at tænke større og sigte højere. Det er svært at forestille sig ting, hvis man ikke kan se det," siger Aram om det store behov for kvindelige rollemodeller.

En af de 12 seje kvinder, der deltager i eventet, er Angela Etiebet, der tidligere har arbejdet som kommunikations- og marketingsansvarlig hos Stine Goya. Angela står for workshoppen ’Identity Overhaul’, som handler om, hvordan man i fremtiden bygger brands op ved både at tænke digitalt, bæredygtigt samt at være socialt bevidst.

"De er superseje, fordi de gør plads til diversitet, og de gør plads til, at man kan være sig selv," fortæller Aram om Angela og de 11 andre rollemodeller, samtidig med hun siger, at de sætter spørgsmålstegn ved, hvad det vil sige at være ”normal”.

ELLE støtter

Den 27. april afholdes en helt særlig talk, sponsoreret af ELLE Danmark og Vi Unge (begge en del af Aller Trend), der har fået titlen ’Unheard Voices’, og som handler om at gøre plads til nye narrativer i medier.

Det er Aram selv, der står for denne talk i samarbejde med Arooj Aftab, som står bag bevægelsen #DoneWithDiversity, og Maïna Cissé, der har skabt det banebrydende lingerie-mærke, The Underargument. Under samtalen kommer paneldeltagerne til at tale om, hvor vigtigt det er at ændre den måde, vi ser os selv på, og hvordan man skaber et rum, hvor piger og kvinder kan eje deres egen fortælling.

Foto: The soulfuls

Netop støtten fra et mainstreammedier, såsom ELLE, er noget, Aram og The Soulfuls er meget taknemmelige for.

"Det betyder rigtig meget, at de ikke kun støtter op om det, men at de også deler vores budskab. Det gør, at vi har lidt mere håb om fremtiden," siger Aram, og fortæller, at det kun er godt, at ELLE og Vi Unge er begyndt at investere i den del af målgruppen, som tidligere har været glemt i medielandskabet og modebranchen.

For at deltage i The Soulfuls Summit kan du købe en billet, der giver adgang til alle begivenhederne. Du kan også blive medlem af fællesskabet for 59 kr. om måneden, hvor du får adgang til hele eventet gratis. Du kan læse meget mere om The Soulfuls Summit her.

Læs også: Demi Lovato: Jeg er færdig med at please andre mennesker

Relaterede artikler