#Kræfterikkeforbørn Cathrine Widunok: ”Når man spørger mig som nybagt mor, om jeg vil hjælpe med at samle penge ind til børn med kræft, kan jeg ikke andet end at råbe JA”

cathrinw-widunok-wichmand-kraeftens-bekaempelse-kraeft-er-ikke-for-boern-elle-dk.jpg
Foto: Maria Franck

I denne uge sættes der fokus på de 450 danske børn og unge, der hvert år får konstateret kræft – samt de 6.000 børn, der årligt oplever, at deres mor eller far rammes af sygdommen.

Under #Kræfterikkeforbørn er ni kendte danskere gået sammen for at samle penge ind til fordel for børn og unge ramt af kræften.

De ni kendte danskere tæller: influencer Cathrine Widunok Wichmand, sundhedsekspert Michelle Kristensen, foredragsholder Emilie Melgaard Jacobsen, kogebogsforfatter Ditte Julie Jensen, blogger Irina Olsen, podcastværterne David Mandel og Jasper Ritz samt skuespillerne Molly Egelind og Jens Sætter-Lassen.

I første omgang var målet for Cathrines indsamling at ramme 25.000 kroner, men da hun allerede nu (med flere dage tilbage) har passeret de 30.000 er barren nu hævet til 50.000. Støt HER

Læs også: Oh Land: ”Jeg er blevet mere fri, efter jeg har opdaget, at man alligevel ikke kan planlægge noget”.

Cathrine Widunok Wichmand blev i oktober 2018 – efter et langt, sejt træk med fertilitetsbehandling - mor for første gang til sønnen Eddie – og der er ingen tvivl om, at moderskabet har sat nogle helt nyt bekymringer i gang for den 30-årige influencer.

Men hvorfor har hun takket ja til at indgå i #Kræfterikkeforbørn? Har hun selv haft sygdommen inde på livet, og hvordan håber hun, pengene vil blive brugt?

ELLE mødte hende…

Hvorfor har du takket ja til at medvirke i kampagnen, Kræft er ikke for børn?

I min folkeskoleklasse var der tre børn, der mistede en forælder til kræft. Jeg så helt tæt på, hvordan det påvirkede kammeraters sind og sjæl. Det var vidt forskelligt, hvordan de reagerede, men selvfølgelig satte det dybe, dybe spor. Da jeg blev ældre, besøgte jeg gennem et job Ronald McDonald-huset (hvor familier med alvorligt syge børn kan bo) ved Rigshospitalet og fik mulighed for at tale med familier, som forsøger at finde en hverdag, en ny 'normal' i den hårdeste tid i deres liv. De kæmper! Og det var ret rørende at se dem i overlevelsesmode. Jeg kan slet og ret ikke forestille mig et værre scenarium, end at min lille dreng skulle blive alvorligt syg. Ligeså, som forældre, er tanken om at der skulle ske mig eller min mand noget, så Eddie skal vokse op uden den ene af os ligeså slem. Så når Kræftens Bekæmpelse spørger en (relativt) nybagt mor, med alle de minder i bagagen, om hun vil støtte op, så kan jeg ikke andet end at råbe JA. Det er os med overskud, os der står uden for kampen, der skal stimle sammen om de ramte og kæmpe for dem.

Hvordan har du og dine samarbejdspartnere valgt at rejse pengene?

Jeg sælger jævnligt ud af mit eget tøj på Instagram, så jeg fandt på at sælge ting, som mine samarbejdspartnere kunne donere. Tanken er, at treate mine følgere med gode tilbud på gode ting - så de føler, de gør en god handel, og de samtidig gør en god gerning. Og mine partnere har simpelthen været så sindssygt seje og bare sprunget til og doneret. Selv de store virksomheder, der har mange led, som kunne være svære at rykke på - ligeså vel de små bitte virksomheder, der ikke har det store at rutte med, men som gerne vil være med! Det er bare så, så sejt! Men jeg skal lige have skubbet på folk til at donere - selv om de ikke køber. Man behøver ikke købe for at støtte. 

Du har også selv doneret hele det beløb, du har fået til produktionsomkostningerne. Hvorfor valgte du det?

Det synes jeg faktisk gav sig selv. Hvis jeg vil have andre til at spæde til, så synes jeg også, jeg selv skal. Leading by example tror jeg er ret vigtigt i denne her sammenhæng! Og så så det også bare godt ud, at der allerede var penge i kassen, haha! Men det betyder også bare, at jeg skal have os over de 25.000 kroner. Vi skal over! Men det kommer vi også - allerede her et par dage inde i indsamlingen ramte vi de 20.000 kroner.

Du får garanteret mange spændende tilbud ift. kampagner/samarbejder. Hvordan ved du, at du skal takke ja, som du fx gjorde med denne?

Jeg har først og fremmest en ret vidunderlig agent, som grovsorterer for mig, for der kommer mange kuriøse forespørgsler. Dernæst sender hun videre til mig, og jeg vurderer hvert samarbejde ud fra flere forskellige parametre, som ikke altid er i spil samtidig. Er produktet spændende? Kan brandet påvirke mit brand positivt? Er budgettet i orden (yes, penge er en del af overvejelsen, jeg er ingen Mother Theresa)? Stemmer vi overens på målsætningen for kampagnen? Vælger de mig til, fordi de synes jeg er dygtig og matcher dem – eller fordi de ‘bare’ vil bruge mine markedsføringskanaler? Kan jeg blomstre arbejdsmæssigt i udfordringen? Hvad er brandets værdisæt, og hvordan passer de til mig? Og så er der rigtig meget mavefornemmelse. Passer det ind i mit univers? Lyder det sjovt? 

Rigtig mange danskere har haft kræft inde på livet. Har du selv oplevet sygdommen i dit netværk, og kan du dermed relatere til de ramte familier?

Min mand mistede sin far til kræft få måneder inden vores bryllup, og selv om min mand er en voksen mand over 30, så er man et barn der mister en forælder. Ligegyldigt alder. Det var en virkelig hård tid - både med fuld hammer på sorgen, men også på lykken med brylluppet, som vi kort overvejede at rykke, men skal man ikke netop fejre livet og det at være i live i sådan en tid? Det blev vi enige om.

Foto: Maria Franck

Cathrines søn, Eddie. 

Kampagnen samler jo penge ind til fordel for børn og unge, der er ramt af kræft. Du er selv blevet mor for relativt nyligt. Det må have igangsat nogle helt nye bekymringer?

Det at være forælder er jo nærmest ikke andet, er det? Jo FULD FED lykke over livet som vokser for enden af ens arme, de små som bliver så hurtigt store. Men også bekymringer, fordi det liv er så kostbart og sårbart. Det er ret meget essensen af at være forældre, ikke? En kærlighed så stor i hjertet, det er som om, det bliver overtaget, ikke? Hjertet, når man bliver forældre, som om jeg ingen råderet har over det længere, det tilhører mit barn. Og derfor har jeg også følelsen af angst og bekymring, for skulle der slå skår i hjertet, så går der et stykke af mig, som menneske. Men bekymringen har faktisk også været en drivkraft. En måde, jeg har følt mig som mor på, længe inden vores dreng landede. Den fulgte mig gennem hele vores fertilitetsbehandlingstid, og selv om den tid var så rå og hård, så var det også bekymringen, der fik mig til at føle morinstinktet super tidligt - og derfor det der drev mig fremad og fik mig til at fortsætte, selv om det var en tid fyldt med sorg og smerte. 

Hvad håber du, pengene fra din indsamling vil blive brugt på?
Jeg håber, at de bliver brugt fornuftigt og på så lidt administration, som overhovedet muligt! Selvfølgelig skal vi forske endnu mere, så vi kan forebygge, men jeg håber især på at pengene kan gøre en forskel i hands on patient- og pårørende støtte.

Du kan støtte Cathrines indsamling til fordel for #Kræfterikkeforbørn lige HER og HER