Årets Model

Kategorien fokuserer på danske (dame) modeller, der har haft gennembrud både nationalt og internationalt med shows, mode- og beautyserier samt kampagner i 2017. 

Årets Stylist

Kategorien fokuserer på danske stylister, der forstår at formidle sæsonens nyeste trends på en brugbar og tilgængelig måde og samtidig udviser en stor forståelse for modens historie. De nominerede har udmærket sig i 2017 ved styling af mode- og beautyserier, modeshows, kampagner og lignende.

Årets Hårartist

Kategorien fokuserer på danske hårartister, der med entusiasme, ekspertise og forståelse for faget udfører det med øje for detalje samt en helhedsforståelse for mediet. Artisten udmærker sig yderligere ved sin professionelle tilgang og gode energi. De nominerede har gjort sig bemærket i 2017 ved styling af mode- og beautyserier, modeshows, kampagner eller lignende.

Årets Makeupartist

Kategorien fokuserer på danske makeupartister, der med entusiasme, ekspertise og forståelse for faget udfører det med øje for detalje samt en helhedsforståelse for mediet. Artisten udmærker sig yderligere ved sin professionelle tilgang og gode energi. 
De nominerede har gjort sig bemærket i 2017 ved styling af mode- og beautyserier, modeshows, kampagner eller lignende.

Årets Modefotograf

Kategorien fokuserer på danske modefotografer, der udviser en forståelse for modens historie og de nyeste trends i en fin balance mellem det kunstneriske og kommercielle. De nominerede har udmærket sig i 2017 ved skydning af mode- og beautyserier, kampagner og lignende.

Årets Internationale Modehus

Kategorien fokuserer på toneangivende designere, der har gjort sig særligt bemærket internationalt i 2017 og er repræsenteret i Danmark. 

Årets Modedesigner

Kategorien fokuserer på designere med en tydelig design-DNA, som følger designeren uanset modehus, og som på én og samme tid er trendsættende med forståelse for den kommercielle side af design. Endelig skal den nominerede have minimum seks sæsoner bag sig som etableret designer og have imponeret særligt i 2017 med sine kollektioner.

Årets Brand

Kategorien fokuserer på et modebrand, der har kommerciel succes og plus på bundlinjen, der viser, at køberne ønsker at sikre brandets fortsatte eksistens. Brandet har gjort sig særligt bemærket i 2017, forstår at skabe et genkendeligt univers qua kampagner, ambassadører eller lignende, har et kontinuerligt godt udvalg af produkter, som udspringer tydeligt af brandets univers samt er tilgængeligt – bl.a. via minimum én butik i Danmark.

Årets Smykkedesigner

Kategorien fokuserer på et smykkebrand, der foruden at have et udsøgt håndværk, en kontinuerlig kvalitet, et tydeligt design-DNA og et genkendeligt univers, udviser en bredde i kollektionen, som har imponeret os særligt i 2017. Endelig skal den nominerede have minimum seks sæsoner bag sig som etableret brand.

Årets Stilikon

Kategorien fokuserer på et stilikon, som har sat modedagsordenen i 2017. Hun har været dygtig til at tage tidens trends og tendenser til sig uden at gå på kompromis med sin personlighed. Hun har således med sin personlige stil gjort sig bemærket, inspireret og skabt et genkendeligt univers, som beundres. 

Årets CSR-pris

Kategorien fokuserer på en modevirksomhed, der anno 2017 arbejder med eller skaber opmærksomhed omkring bæredygtighed, økologi og/eller social ansvarlighed på en sådan måde, at de formår at nå ud til den danske modeforbruger og bevidstgøre hende om, at vi har et valg. 

Årets Uundgåelige

Kategorien fokuserer på en designer eller et design, som har været uundgåeligt i modemedierne, på fashionistaer, i gadebilledet og/eller røde løbere, på de sociale medier m.m. Årets uundgåelige har med andre ord domineret 2017 med sit design, og har fået kvinder over det ganske land til at hoppe med på bølgen, stå i kø få at få fingrene i det eller drømme om det.

Årets Modeformidler

Årets modeformidler er en person, hvis karriere kredser om at fortælle om dansk mode, hvad enten det er på skrift, i tale, gennem billeder, på print, digitalt, ved foredrag eller events, der kræver personlig tilstedeværelse. Årets modeformidler er reflekteret omkring tidens trends og tendenser og forstår at finde ind til kernen af budskabet, når det kommer til formidlingen. Han/hun har gjort sig særligt bemærket i 2017, og har en høj troværdighed og en personlig, genkendelig og skarp stil uanset hvilken platform vedkommende anvender til at udtrykke sig på. 

Årets Powerpris

Årets Powerpris gives til et moderelateret firma, som i løbet af året har markeret sig ekstraordinært ud fra økonomiske og virksomhedsmæssige tiltag, der har åbnet op for nye markeder eller konsolideret den position, firmaet allerede havde i markedet.

Årets Modeshow

Ny ESA kategori 2018