Foto: Asger Mortensen
Annonce

Vinderinterview med Tomorrow Denim

af Rose Maria Boelsmand 14/05/2018
Det blev det sprit-nye danske denimbrand Tomorrow, der er skabt af designer Henriette Pieszak, der løb med prisen for 'Årets CSR-pris’ til ELLE Style Awards 2018. Vi mødte den glade designer lige efter hun havde modtaget den bæredygtige pris...

Til ELLE Style Awards 2018 tog festen helt nye højder - både på scenen med DJ, farvede disco-lys, club-agtigt dansegulv, letpåklædte bust boys, der sørgede for kølig champagne-servering under hele showet, quirky roller girls og enhjørning-stylede ponyer. What a night!

Men selvom meget af aftenen går op i glitter, glimmer og festivitas, er der også en underlæggende bæredygtig agenda, der er med fra gæsterne ankommer og til de priser, der uddeles på scenen.

Igen i år var H&M, der er en frontløber på den bæredygtige modescene med deres eftertragtede årlige H&M Conscious Exclusive Collection og deres etablerede Garment Collective Initiative, afsender på Årets CSR-pris. Desuden opfordrede ELLE sammen med H&M for andet år i træk aftenens 350 kendisser og VIPs til at medbringe tøj på den røde løber, der blev indsamlet på aftenen og efterfølgende vil blive solgt til et event til fordel for Røde Kors. Sidste år indbragte H&M og ELLEs indsamling fra ELLE Style Awards til fordel for Røde Kors mad til 1.770 afrikanske børn i nød – og vi ser selvsagt allerede nu frem til at gentage succesen i 2018. Læs mere om årets H&M og Røde Kors eventen i år længere nede i artiklen, hvor du også kan se billeder af de kendte, der i år donerede tøj til fordel for Røde Kors inden ELLE Style Awards.

… Og nu tilbage til CSR-prisen der blev uddelt under showet af iværksætter Andrea Elisabeth Rudolph og datteren på 11 år, Isolde. Andrea står bag et af verdens mest bæredygtige og gennem-certificerede beautybrands, Rudolph Care, og den 11-årige datter har tilsyneladende arvet sin mors energiske passion for at bevare og skabe en bedre planet – også for de kommende generationer.

Årets CSR-pris fokuserer på en modevirksomhed, der i løbet af det forgange år har arbejdet med eller skabt opmærksomhed omkring bæredygtighed, økologi og/eller social ansvarlighed på en sådan måde, at de formår at nå ud til den danske modeforbruger og bevidstgøre hende om, at vi har et valg.

De nominerede i kategorien var i år Aiayu, Skall Studio og Tomorrow, og det blev altså det nye danske denim-brand med modedesigneren Henriette Pieszak i front, der løb med den bæredygtige pris.

Vi mødte Henriette Pieszak backstage lige efter hun fik overrakt prisen på scenen i DR Koncerthuset af Andrea og Isolde Elisabeth Rudolph:

Andrea, hvorfor har Henriette fortjent sejren?

"Det særligt stærke ved Henriettes brand er, at det er svanemærke-certificeret, som jeg ved, er sindssygt vanskelig at opnå. Hun har skabt et virkelig lækkert produkt og opnået certificeringen uden at gå på kompromis med hverken design eller kvalitet."

Henriette, hvad betyder det for dig at blive anerkendt i aften?

"Det er så rørende at høre Isolde sige til salens publikum, at vi skal tage os sammen og tænke over, at vi en dag skal give vores planet videre. Det giver mig en kæmpe kampgejst til at fortsætte."

Hvordan skal du fejre din aften?

"Jeg er så heldig, at alle mine ansatte er her i aften, så vi skal selvfølgelig hylde os selv i aften. For ja, det er en kamp at blive svanemærke-certificeret."

Prisen for 'Årets Brand' blev præsenteret i samarbejde med H&M, der er et af det modebrands i verden der gør allermest for at fremme den bæredygtige og miljømæssigt ansvarlige produktion af tøj. H&M har en klar ambition om at alle deres kollektioner i 20130 skal være af 100% genanvendte materialer, og i 2040 skal hele H&Ms forretningskæde være klimavenlig. H&M danner lancerer hvert år nye innovative og bæredygtige materialer i deres H&M Conscious Exclusive Collection, og har flere initiativer så som det vedværende Garment Collective Initiative, hvor man som forbruger altid kan indlevere brugt tøj – uanset brand eller stand – til genanvendelse i alle H&Ms butikker mod en voucher.

Sidste år introducerede ELLE & H&M et indsamlingsprojekt i forbindelse med ELLE Style Awards, hvor de 350 kendte og VIPs medbragte tøj på den røde løber, som de donerede i bæredygtige dragtposer. De donerede – og meget fine – tøjstykker, der i flere tilfælde havde været båret af kendisserne på den røde løber og til fine arrangementer blev efterfølgende sat til salg sammen med mere end 2.000 stykker tøj, der var indsamlet af Røde Kors og håndplukket af ELLEs moderedaktion, til et eksklusivt læserevent i H&Ms Flagship Store i København. Butikken, der i aftenens anledning var fyldt udelukkende med indsamlede tøjstykker – heriblandt ELLEs chefredaktrice Cecilie Ingdals ELLE Style Awards kjole – blev tømt på blot 15 minutter, og det indsamlede beløb blev efterfølgende doneret ubeskåret til Røde Kors.

I år gentager vi succesen med et ELLE x H&M event til fordel for Røde Kors, hvor du kan få fingrene i nogle af de lækre items som de kendte og ELLE-redaktionen har doneret under ELLE Style Awards.

Eventen afholdes i H&Ms Flagship Store på Amagertorv i København den 7. juni (hold øje med ELLE.dk for nærmere info).

I galleriet nedenfor kan du se et udvalg af de kendisser, der i år donerede tøj i den gode sags tjeneste til ELLE Style Awards 2018 – og måske spotter du dit stilikon i blandt, hvis item du allerede nu kan skrive dig bag øret og gå efter den 7. juni, når dørene endnu en gang åbnes til en omdannet – og anderledes - H&M butik.