Årets modeformidler Vinderinterview med Designmuseum Danmark

Annonce
Foto: Asger Mortensen

Torsdag den 3. maj inviterede ELLE-redaktionen hele den danske modebranche, kendisser samt alle vores mest modeinteresserede læsere indenfor i DR Koncerthuset til ELLE Style Awards 2018.

En aften, der på alle måde stod i discoens tegn med alt, hvad der dertil hører neonlys, retro-rytmer, pangfarver og glimmer.

Men det handler nu engang (foruden glimmer og glitter) om aftenens 16 priser, og til at uddele prisen for Årets Modeformidler trådte hele Danmarks disco-dronning, der selv har danset på Studio54, Grevinde Cath Danneskiold-Samsøe på scenen med modebossen Uffe Buchard under armen.

De to storcharmede publikum med anekdoter fra Cath’s ”swinging seventies” tilsat tyk svensk accent da de i samarbejde med Profil Optik overrakte prisen, der netop handler om formidling, nemlig Årets Modeformidler.

For hvad er modebranchen uden dem, der formidler og fortolker alt det vi ser, har set og vil se på catwalken? De skriver om alt fra Haute Couture til skarpe portrætter af modens genier - og i år var det Designmuseum Danmark, der løb med prisen som Årets Modeformidler for udstillingen 'Erik Mortensen - I Am Black Velvet'.

Se video-klippet fra showet den 3. maj 2018 her, da Uffe Buchard og Grevinde Cath Danneskiold-Samsøe overrækker prisen.

Vi mødte Kirsten og Nikoline fra Designmuseum Danmark backstage lige efter de havde modtaget prisen på scenen.

Tillykke! Hvad betyder det for jer at vinde prisen som årets modeformidler?

Kirsten: Det er en dejlig anerkendelse at få, og vi har naturligvis haft en lille forhåbning om at kunne gå hjem med statuetten, men vi har også bare glædet os til at feste og fejre, og nomineringen i sig selv har været fantastisk!

Hvorfor er det vigtigt at have og anerkende modeformidlere som Designmuseum Danmark?

Uffe: Jeg synes, det er rigtig vigtigt, at vi kollektivt udvider begrebet modeformidling, specielt i en verden, hvor der er så meget instagram, og hvor alle er moderedaktører – og det mener jeg ikke på en dårlig måde, det er bare sådan, verden ser ud. Det er vigtigt at fastholde den tungere del af modeformidling, der hvor det også berør kultur og historie, så det ikke kun handler om, hvad man skal have på i morgen. Modeformidling må også gerne være tilbageskuende og have tyngde.

Nikoline: Vi har talt meget om, hvordan vi kan blive mere digitale, men vi er faktisk blevet enige med os selv om, at vi er stolte af at være analoge. Der skal være rum til fordybelse, også på museer.

Cath: Hvis man kan trække publikum fra gaden ind på et museum for at se en modeudstilling, øger man forhåbentlig interessen for museumsverdenen for et bredere publikum. Og det er utroligt vigtigt for vores kultur.

Foto: Malte Kristiansen

Årets modeformidler blev præsenteret i samarbejde med Profil Optik, der foruden en sjov gimmick med glitrende teaterbriller på bordene til VIP-middagen desuden var en integreret del af den stilsikre styling under aftenens storslåede modeshow, der var stylet af sidste års vinder af kategorien ’Årets Stylist* Melanie Buchhave. Her bar udvalgte modeller cool briller fra de største internationale modebrands som Gucci, Tom Ford og Linda Farrow, der alle forhandles hos Profil Optik. Se eller gense alle de smarte looks fra showet – og spot din næste solbrille i galleriet nedenfor.

Dét havde modellerne på under modeshowet til ELLE Style Awards 2018

Relaterede artikler