Dansk design Nye danske designbrands du skal kende

Der er fart på i den danske designbranche i øjeblikket. Det vrimler med nye spændende brands, der med nytænkende forretningsmodeller og et større fokus på bæredygtighed, kan være med til at definere dansk design i fremtiden. ELLE Decoration præsenterer her otte nye danske designbrands, du skal lægge mærke til.

Alton & Heim
Et nyt designbrand og en tilhørende butik har set dagens lys inde midt i København. I lokalerne, der før husede det gamle Musikteater, har det nystiftede brand Alton & Heim slået dørene op til deres flagshipstore, hvor deres kollektion af møbler, boligtilbehør og lamper kan opleves. Bag Alton & Heim står Henrik Althoehn Henriksen, som tidligere har grundlagt Bolia. Selvom stilen et langt stykke ad vejen minder om Bolias, gør forretningsmodellen det på ingen måde. Hvor Bolia opererer med konstante rabatter og tilbud har Alton & Heim valgt en anden prisstrategi, der skal give forbrugeren tryghed omkring sit køb:

Vi har prissat vores produkter uden mulighed for at give rabat. Vi ønsker ikke lave priser, som er kunstigt skruet i vejret for at kunne lokke kunden i butikken med 30-50 procent rabatter. Købet af et langvarigt forbrugsgode skal ikke give kunden usikkerhed på noget så vigtigt som prisen. Den rigtige pris er som regel altid den, som kunden ender med at betale. Vi har valgt at sige, at sådan skal det være hele året” fortæller Henrik Althoehn Henriksen, grundlægger af Alton & Heim.
Det er ikke kun prissætningen, der har været et vigtigt omdrejningspunkt for grundlæggeren af Alton & Heim, det har bæredygtighed også. Møblerne produceres af FSC-certificeret træ, hvilket betyder, at træet, der benyttes i møbelfremstillingen, kommer fra ansvarlig skovdrift, hvor der ikke fældes flere træer end skoven kan reproducere. Derudover er dele af møbelpolstringen fremstillet af metervarer som er skabt af genanvendelige T-shirts. Herved får de ellers miljøbelastende bomuldsfibre fra T-shirtsne nyt liv i stedet for at gå til spilde. For også at mindske det klimaftryk, som transporten af møblerne sætter, benytter Alton & Heim sig af lokal produktion på udvalgte fabrikker i Danmark og de omkringliggende lande. Korte transportafstande betyder mindre CO2-udledning pr. møbel.
Altonheim.com

 

Enkl
Som navnet antyder er idéen med designbrandet Enkl, at udtrykket skal være så gennemskueligt og simpelt som muligt. Enkl er startet af designduoen Kristian Gatten og Lasse Tamberg, der med en baggrund som henholdsvis arkitekt og økonom med speciale inden for cirkulær økonomi, har et solidt afsæt for at løfte deres fælles mål om at skabe enkle, æstetiske møbler, der belaster miljøet mindre end måden, de fleste møbler produceres på i dag. I dag følger den gængse møbelproduktion en lineær produktionsmodel: ’take-make-dispose’, som betyder, at møblerne går til spilde og belaster klimaet, når de kasseres. Enkl arbejder med at gentænke denne cyklus ved at gøre deres møbler let genanvendelige, så materialerne kan anvendes påny, den dag et møbel kasseres. For at understøtte visionen om cirkulær økonomi og produktion tilbyder Enkl, at tilbagekøbe deres egne produkter for 10 % af salgsprisen, hvis kunderne med tiden ønsker at skille sig af med et møbel.
Enkl.nu

 

Thorup Copenhagen
Måske fulgte du med, da tv-programmet ’Danmarks næste klassiker’ for nyligt løb over skærmen på DR1, og måske bemærkede du også det helt unge talent Kasper Thorup, som løb med sejren i spisebordsstol-kategorien? Den blot 32-årige designer har siden sin afgang fra designlinjen på Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2017 arbejdet under eget navn i sit firma Thorup Copenhagen, hvor han har præsenteret et lille, men godt udvalg af borde, lamper og stole. Stilen er tidløs, stram og stringent, og referencerne til en af dansk designhistories helt store mestre, Poul Kjærholm, er ikke til at tage fejl af. Men selvom Thorup Copenhagens design bygger ovenpå dansk designtradition, håber Kasper Thorup også på at kunne bidrage med noget nyt: "Jeg stræber efter at vise et nyt perspektiv på skandinavisk design. Komposition, kontrast og relation er nøgleordene bag objektet. Alle materialer, linjer og formgivning er nøje overvejet, for at opnå en samhørighed i objektet. Jeg tilstræber at skabe funktionelle objekter med særlig materialeværdi og jeg har nået det mål, når folk forstår den taktile historie i objektet.”
Thorupcopenhagen.com

Læs også: Normann Copenhagen lancerer kunstkollektion

 

Form & Refine
Form & Refine er navnet på det helt nye danske designbrand, der kun akkurat har løftet sløret for de første design. Med afsæt i et bæredygtigt fokus, lokal produktion og enkle materialer har Form & Refine en ambition om at skabe raffineret design, der hylder den nordiske designtradition. Kollektionen består af møbler, tekstiler og keramik, der alt sammen er skabt lokalt som led i Form & Refines filosofi om at sætte så lille et aftryk på klimaet som muligt. Form & Refines første designs ser ganske lovende ud, så stay tuned og hold øje med dem.
Formandrefine.com

 

Takt
”Vi vil gerne medvirke til, at dansk design igen kommer til at handle om kvalitet, værdier og menneskelighed – fremfor luksus, ekstravagance og hvor dyrt det kan være at anskaffe” – fortæller Henrik Taudorf Lorensen, der er grundlægger og CEO af det nye møbelfirma Takt. For at holde kvaliteten oppe og prisen nede har Takt allieret sig med en håndfuld erfarne designere og valgt kun at sælge møblerne fra deres eget website. Ved at gå udenom forhandlerledet kan de holde priserne nede på et niveau, hvor de fleste kan være med. Indtil videre har Takt lanceret tre stole: Cross Chair, Soft Chair og Tool Chair som er designet af danske Thomas Bentzen, engelske Pearson Lloyd og finske Rasmus Palmgren. Priserne på stolene starter ved 1.395 kr. Takt er hverken gået på kompromis med kvalitet, design eller de lave priser, og ej heller i forhold til bæredygtigheden af møblerne. Takt anvender FSC-certificeret træ og er miljø-certificeret med EU Blomsten, som er en mærkning virksomheder kan gøre sig fortjent til, hvis produktionskæden er bæredygtig.
Taktcph.com

 

Mazo
De seneste år er der med etableringen af møbelbrands som Warm Nordic, By Lassen og Klassik Studio sket en bemærkelsesværdig opblomstring af møbelfirmaer, der baserer deres forretning på relanceringer. Nu melder det nystiftede firma Mazo sig på banen med samme strategi. Bag firmaet står Magnus Stephensen, som er barnebarn af møbeldesigneren Magnus Læssøe Stephensen (1903-1984). Magnus Stephensen har med stiftelsen af Mazo en ambition om at bringe sin bedstefars design til live igen og åbne forbrugernes øjne for det gode, men glemte design, som Magnus Læssøe Stephensen stod bag. Designeren Magnus Læssøe Stephensen arbejdede i begyndelsen af sin karriere mest som bygningsarkitekt, men med årene blev brugskunst, sølvtøj og møbeldesign omdrejningspunkterne i hans arbejdsliv, og han designede blandt andet flere produkter for Kay Bojesen, Georg Jensen og Royal Copenhagen. Med lanceringen af Mazo er det i første omgang hans møbeldesign og særligt siddemøbler, der er i fokus. Foruden Magnus Læssøe Stephensens design har et enkelt nyt design også fundet vejen til Mazos portefølje: et funktionalistisk bord, designet af det New York baserede designstudie Bunn. Om relanceringen af sin bedstefars design og lanceringen af det nye bord fortæller stifter Magnus Stephensen følgende: ”Det er vigtigt for os, at de designs, vi i dag lancerer, stadig er relevante om 50 år. Ligeså forudseende og før sin tid, som min farfar var, da han fx tegnede vores WNG Chair, ligeså vigtigt er det, at alle vores designs kan bestå gennem generationer og er anvendelige i fremtiden”.
Mazo-design.com

Læs også: Har du styr på designhistorien? Bliv klogere på Bauhaus – en af verdens mest betydningsfulde arkitektur- og designskoler

 

Common Seating
Til trods for at Common Seating kun har eksisteret i lidt over et år, har brandet lynhurtigt markeret sig med en række stærke design skabt af prominente arkitekter og designere som David Thulstrup, Chris L. Halstrøm og modedesignerne Helle Hestehave og Rikke Baumgarten, som står bag Baum und Pferdgarten. Ud over iøjnefaldende design, skiller Common Seating sig også ud fra mængden ved at være fuldkommen gennemsigtige i forhold til produktion og prissætning. På Common Seatings hjemmeside kan man læse om alle fabrikker Common Seating benytter samt se en visualisering af, hvordan de prissætter møblerne. For at holde prisen nede og gøre designet bredt tilgængeligt har Common Seating fjernet fordyrende mellemled som forhandlere, hvilket betyder, at møblerne kun kan købes via Common Seatings hjemmeside. Det er dog muligt at se møblerne i Common Seatings showroom i København.
Commonseating.com

 

Wehlers
”Egentlig mener vi ikke, at verden har brug for flere møbler. Men vi mener, at der er behov for bedre muligheder for bæredygtigt forbrug. Resultatet er Wehlers møbler. Vi grundlagde firmaet for at være den positive forandring, som vi ønsker at se i verden. For vores børn og deres børns skyld. Vores plads i historien afhænger af de valg, vi træffer” – fortæller stifterne af Wehlers, Maria Wehler og Henrik Holm. For de to stiftere er bæredygtighed det ultimative konkurrenceparameter og dér, de satser på at skille sig ud i den danske møbelbranche. For at skabe bæredygtige møbler er Wehlers forretningsmodel bygget op omkring cirkulær økonomi. Helt konkret betyder det, at de materialer, som møblerne er bygget af, er genbrugsmaterialer og upcyclede-materialer samt at møblerne kan skilles ad og genanvendes, den dag de ikke er i brug længere.

Wehlers.com

 

Relaterede artikler