Mød kvinderne bag Stilleben

Mød kvinderne bag Stilleben
Foto: Pia Winther Styling: Stine Tidselbak Jacobsen

Tilbage i foråret 2017 slog Stilleben dørene op til et 300 m2 minivarehus, hvor man kan gå på opdagelse i mærkets finurlige univers.

Vi har snakket med kvinderne bag interiør-paradiset, Ditte Reckweg og Jelena Schou Nordentoft, om de høje ambitioner, der ligger til grunde for butikken, og deres fælles kærlighed til fine ting.

 

Hvordan adskiller det nye stilleben varehus sig fra butikken, vi kender? 
Det nye mini-varehus er større, og vi har mulighed for at opdele tingene på en ny måde. Vores kunder kan gå på opdagelse i forskellige områder i hjemmet – man kan finde planter, møbler og opbevaring, røre ved tekstiler og tapeter, købe maling til væggen eller finde det helt rigtige grafiske print. Man skal kunne bladre i bøger og magasiner eller fordybe sig i en særlig køkken- eller stuestemning.

Og hvorfor ordet varehus? 
Lige siden vi åbnede vores første butik i Læderstræde, har vi drømt om at skabe et varehus. det nye mini-varehus er første skridt hen imod denne drøm.

Har i et internationalt forbillede?
Vi elsker selv svensk Tenn i stockholm og Liberty i London. Begge steder  emmer af historie og en personlig tilgang til både produktudvalg og æstetik.

Har i favoritter blandt de brands, man finder i butikken?
Vi har mange favoritter, da alt, vi har i sortiment, er noget, som har ramt os på en eller anden måde. Lige nu er Sarah Beckers små håndklippede værker et godt eksempel på de personlige historier i design, som vi mener, er blevet vores varemærke. Et andet eksempel er vores eget skærebræt i massiv dansk valnød-detræ, som vi synes, er et fantastisk produkt, fordi både produktion og materiale er lokalt. Tingene må gerne være skabt med kærlighed. Endelig er der også den lille tekande fra Claska, som vi fandt på vores rejse til Japan sidste år – den er både dekorativ og funktionel.

Se også: Stilleben x All the Way to Paris: Se de skønne unika fade

Hånden på hjertet, er i designere eller forretningskvinder?
Vi er først og fremmest designere og iværksættere, men selvfølgelig er vi også entreprenante. Vi er drevet af at se, at tingene sælger, og at kunderne er glade. Vi er meget bevidste om, at der er grænser for, hvad ting kan koste, og at et produkt skal være realistisk. Men det skal først og fremmest være interessant og ved-kommende. Det er fantastisk at se virksomheden vokse og at have stolte og glade medarbejdere. Det er fantastisk at opleve, at det, man drømmer om, kan lykkes.

Hvilken passion er i drevet af?
Vi er i høj grad drevet af, hvordan vi gerne selv vil bo og leve. Målet er ikke bare at åbne en masse butikker, men at holde fast i kernen, som er at håndplukke de ting, vi virkelig brænder for og gerne selv vil eje.

Har i en større ambition med stilleben end bare at sælge varer?
JA, at inspirere vores kunder – at vise dem nye sider af design, produktion og materialer – og at holde fast i kærligheden til håndlavede unikaprodukter.

Hvilken oplevelse har elle Decorations læsere i vente, når de besøger den nye butik? 
De skal føle, at de kommer ind i en type butik, de ikke har været i før – de skal føle sig inspireret, blive hængende og gå på oplevelse i de forskellige områder. Og vigtigst af alt – de skal få en ny oplevelse, hver gang de kommer.

Stillebens nye butik ligger på Frederiksborggade 22 i København. 

... Hvis du endnu ikke har været forbi butikken, kan du få et smugkig i galleriet nedenfor!

Mød kvinderne bag Stilleben

 

Relaterede artikler