Sexisme
Foto: Jacob Nielsen
Agenda

Hun blev spanket med et spækbræt, mens de andre grinte. Sådan var det bare dengang. Men hvad med nu?

Af Signe Larsen 16/05/2023
Hun stod frem med sine egne oplevelser med grænseoverskridende og sexistisk opførsel og håbede på forandring. Men ét år senere er der stadig store problemer, viser ny undersøgelse.

Anne Sophie Lange var i 20'erne og nyansat på et reklamebureau, da hun til en af de første firmafester blev bedt om at bøje sig ind over et bord.

Mens kollegaer grinende så til, blev hun spanket med et spækbræt af sin nærmeste leder.

Der var god stemning, og det var ikke noget, hun på det tidspunkt tænkte, var forkert. For sådan var det bare.

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

Seancen med spækbrættet til firmafesten var et form for indvielsesritual, man skulle igennem på bureauet.

Derudover oplevede hun i sine 20’ere i reklame- og marketingbranchen at få tilbud om sex på mails og sms’er, i og uden for arbejdstiden. De kom både fra kolleger og kunder.

Nogle gange blev firmafester til for eksempel ‘tissemands-temafester’, hvor folk mødte op i sjofle kostumer, og så oplevede hun ofte magtmisbrug fra ledere, der ydmygede laverestående ansatte.

Alt sammen noget, der mildest talt oser af at være upassende på en arbejdsplads, siger hun.

– Det skete på flere bureauer, men når man er ny på arbejdsmarkedet, er det jo ikke noget, man sætter spørgsmålstegn ved. Så tror man jo bare, at det er sådan, det er. Og når alle andre griner, og alle gør det, og ledelsen også er med, så accepterer man jo bare den præmis, fortæller Anne Sophie Lange, der i dag er CEO på bureauet Butter Agency.

I 2022 begyndte MeToo-bølgen for alvor at rulle i Anne Sophie Langes branche.

Det skete i kølvandet – dog lidt forsinket i hendes optik – på den bevægelse, som Sofie Linde satte i gang i mediebranchen med sin brandtale til Zulu Awards i efteråret 2020.

Sidste år kunne mediet Markedsføring, der ligger under brancheforeningen DK Markedsføring, via en ny undersøgelse tegne et billede af en branche med store problemer med sexisme og grænseoverskridende opførsel.

Undersøgelsen, hvor 1247 personer havde deltaget, viste blandt andet, at hver fjerde havde oplevet seksuelle krænkelser på arbejdet i reklame- og marketingsbranchen. Det indebar ubehagelige, seksuelle kommentarer eller uønskede fysiske berøringer.

Den suverænt mest udsatte gruppe var kvinder under 40 år, hvor 48 procent svarede, at de havde oplevet uønskede seksuelle kommentarer på jobbet, skriver mediet.

37 procent havde oplevet seksuelle berøringer, imens de var på arbejde – og 46 procent af dem, som havde haft en uønsket oplevelse, angiver, at det var en leder, som var krænkeren.

Undersøgelsen blev bakket op af mere end 200 anonyme vidnesbyrd, hvor både mænd og kvinder fortalte om egne oplevelser med en seksualiseret kultur og omgangstone.

"Hvis de ikke tager ansvar, så bliver problemet jo ved med at vokse."

Det fik Anne Sophie Lange til at blande sig i debatten og stille sig frem med sine egne oplevelser.

– Jeg besluttede at stå frem, fordi jeg har et ansvar, da jeg selv sidder som leder på et bureau, og jeg selv har været i branchen i over 20 år. Jeg har jo selv både oplevet, set og hørt ting fra kolleger i branchen.

– Da analysen underbyggede, at det stadig er et problem, stod det helt tydeligt for mig, at jeg var også nødt til at gå frem i den her debat, fortæller Anne Sophie Lange.

Det, hun har oplevet, var ikke den egentlige årsag til, at hun stod frem. Det handlede for hende om at understrege, at de problemer ikke fortsat må eksistere i så høj grad.

Foto: Jacob Nielsen

Men på trods af at undersøgelsen sidste år satte fokus på problemerne, er der ikke sket meget ude i virksomhederne. Det viser en opfølgende undersøgelse nu et år senere.

Det på trods af, at blandt andet flere kvinder, inklusive Anne Sophie Lange, stod frem med egne oplevelser og krævede et opgør med krænkelser i branchen.

To ud af tre reklame- og marketingfolk angiver i den nye rundspørge fra mediet Markedsføring, at deres arbejdsplads ikke har sat fokus på krænkelser eller grænseoverskridende adfærd de sidste 12 måneder. I alt har 378 personer deltaget i rundspørgen, skriver mediet.

Resultaterne af rundspørgen forarger Anne Sophie Lange, der havde håbet, at sidste års undersøgelse havde skubbet på en kulturændring.

– Jeg håbede først og fremmest, at folk i vores branche også ville tage ansvar. Særligt de ledere, der er i vores branche. For hvis de ikke tager ansvar, så bliver problemet jo ved med at vokse.

Derfor blev Anne Sophie Lange umådeligt skuffet, da hun blev præsenteret for den nyeste undersøgelse, der altså blandt andet viser, at mange ansatte i branchen ikke har oplevet, at deres arbejdsplads har sat fokus på krænkelser eller grænseoverskridende adfærd, efter den første undersøgelsen kom frem.

– Det er ikke godt nok. Alle ledere i vores branche skal have talt med deres medarbejdere om det. De skal have sagt, hvor de står, for eksempel at de har nultolerance over for den adfærd, og gøre det tydeligt, hvem man går til, hvis det sker, og hvordan det bliver håndteret.

Ifølge ligebehandlingschef ved Institut for Menneskerettigheder, Bjarke Oxlund, er det problematisk, at så mange arbejdspladser i reklamebranchen stadig halter bagud, når det handler om at italesætte og sætte grænser for grænseoverskridende adfærd.

– Det er et kæmpe problem, at mange ikke har taget det op. Chikanen kan være svær at forstå. Det er derfor centralt, at virksomheden italesætter, hvad man forstår ved grænseoverskridende adfærd. Det gør det meget nemmere for medarbejderne at vide, om noget er i orden, og om de skal reagere på det, siger Bjarke Oxlund til markedsføring.dk.

På Butter Agency, hvor Anne Sophie Lange er direktør, har de blandt andet lavet et formaliseret dokument med deres retningslinjer, som alle nye ansatte får i hænderne. Det, synes hun, skaber en ekstra tryghed.

– Jeg tror, man skal passe på med at overkomplicere det. Hvis bare man starter med at turde at tale om det på en arbejdsplads, så har man gjort et eller andet. Så det, at to ud af tre absolut intet har gjort, synes jeg, virkelig var et wake-up call.

Hun er dog ikke i tvivl om, at det kræver en særlig indsats at komme problemerne til livs.

– Vaner, der er så indgroede, og en kultur, der er så indgroet, er jo enormt svær at ændre. Men jeg håber og tror stadig på, at vi har sat noget i gang, og at lederne vil tage ansvar.

Helt overordnet er hendes ønske, at alle, uanset køn, alder og stilling, trygt kan tage på arbejde.

Og så er det ifølge hende vigtigt, at vi husker på, at snakken ikke alene skal handle om seksuelle krænkelser, men om en generel grænseoverskridende adfærd på arbejdspladser, hvor nogen i en højere position misbruger sin magt.

Denne artikel blev første gang delt på femina:update.

Sponsoreret indhold

ELLE anbefaler

Redaktionens favoritter

/2023-10-12/dagmar.png

Frakke, House Of Dagmar, 6.310 kr.

Køb her
/2023-10-12/the-garment.png

Kjole, The Garment, 2.530 kr.

Køb her
/2023-10-12/manu.png

Stiletter, Manu Atalier, 3.020 kr.

Køb her
/2023-10-12/lie.png

Øreringe, Lie Studio, 1.450 kr.

Køb her
/2023-10-12/second-female.png

Frakke, Second Female, 2.000 kr.

Køb her
/2023-10-12/opera-sport.png

Top, Opéra Sport, 1.900 kr.

Køb her
/2023-10-12/agolde.png

Jeans, Agolde, 2.450 kr.

Køb her
/2023-10-12/rotate.png

Nederdel, Rotate, 1.600kr.

Køb her
/2023-10-12/saint-laurent.png

Taske, Saint Laurent, 14.090 kr.

Køb her
/2023-10-12/atp.png

Støvler, Atp Atelier, 5.900 kr.

Køb her
/2023-10-12/corali.png

Halskæde, Corali, 6.000 kr.

Køb her
/2023-10-12/cnd.png

Neglelak, CND, 130 kr.

Køb her