Foto: PR
Trends

Arket-designer Ingrid Guttormsen: ”Skandinavien ejer ikke længere ’Nordisk Minimalisme’”

af Rose Maria Boelsmand 11/09/2017
H&Ms nye brand-koncept, Arket, er på alles læber i disse dage - og i den anledning har vi taget en snak med designeren bag brandet, som har været med til at formgive Arket lige fra starten. Mød Ingrid Guttormsen her.

Hvis man har været aktiv på Instagram den seneste uges tid, har man knap kunne undgå at lægge mærke til, at H&Ms nyeste koncept-butik, Arket, har sået dørene op for sin første butik på dansk jord. Den nye butik, der ligger i den pragtfulde og komplet nyrenoverede postgårdsbygning på Købmagergade i hjertet af København, er en nordisk oase for alle, der er vilde med rene snit, nordiske linjer og komplet farvekoordinering. Dertil kommer kirsebærret på toppen af den klædelige fornøjelse i form af arkitektoniske herligheder som imposante lokaler med lyse, hvælvede glaslofter, stræbebuer og en hel afdeling dedikeret udelukkende til nips og interiør – og ikke mindst en café med fokus på nordiske og overvejende grønne delikatesser. Med andre ord: Arket appellerer allerede kraftigt til de danske design-dengsers hjerter, og mon ikke at konceptet omkring stilfuld indretning, mode og kaffe samlet på ét sted bliver det nye it-Insta-spot?

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

I forbindelse med åbningen af den nye Arket-butik, har vi mødt designeren bag kollektionen, som har været med til at formgive Arket-DNA’et lige fra starten. Ingrid Guttormsen, der har boet 16 år i udlandet og har en fortid hos Alexander Wang i New York og Maison Martin Margiela i Paris, kom ved en tilfældighed med ind i opstartsfasen af Arket, da hun var i Stockholm for at forny sit arbejdsvisa, og mødtes med nogle, der barslede med tanken om Arket.

Hvordan var det lige pludselig at være en del af noget helt nyt?

”Det var spændende at starte noget helt fra bunden. I starten vidste jeg faktisk slet ikke, hvad det var, jeg havde kastet mig ud i. Vi var kun fem personer ombord til at starte med, og vi havde alle sammen et væld of opgaver og roller lige fra at designe selve kollektionen, og også bygge hele brand-DNA’et og udtænke butiksdesignet… I dag er vi over 150 mennesker.”

Læs også: Her er den første kollektion fra Arket

Teamet bag Arket i dag er overvejende internationalt, og Ingrid fortæller, at selvom brandet naturligvis har nordiske rødder, så anser de ikke selv Arket som et skandinavisk brand. ”Vi har selvfølgelig stærke nordiske referencer og elementer og respekt for den nordiske arv… Men vi er nok mere påvirkede af livsstilen end selve den nordiske mode i kollektionen - for med globaliseringen er det alligevel efterhånden svært at stedfæste lokale stilretninger, da vi mere eller mindre går ens klædt over hele verden,” siger Ingrid Guttormsen.

Mener du så, at kollektionen nærmere er et billede på, hvordan skandinavisk stil opfattes udefra, mere end det er et ægte nordisk produkt?

”Vi taler altid om, at skandinavisk stil er udpræget minimalistisk, men det look er blevet fortolket så meget over tid, at det næsten er blevet en klassisk stilretning i sig selv. Vi [i Norden, red.] kan ikke længere tage ejerskab på den stilretning.”

Spørgsmålet er blot, om vi aldrig bliver trætte af at være så minimalistiske og hylde det simple. Men det er Ingrid absolut ikke bekymret for, da hun mener, at det kun er fantasien, der sætter grænser for, hvordan man kan videreudvikle, fortolke og forny en klassisk stilretning.

Og hvordan gør man så ’basic’, ’hverdag’ og ’minimalisk’ interessant og moderne?

”Det gør man ved at lege med lag, længder proportioner og silhuetter. Vi kan finde på at overdrive eller forstørre originale detaljer, fra den ’oprindelige’ kollektion, så tøjet får et helt nyt udtryk, men referencen til det klassiske DNA forbliver intakt. Vi bøjer konstant reglerne, og bliver ved med at forny og fortolke på det vi har.

Læs også: 10 boligfavoritter fra Arket

Men Arket er meget mere end blot en omfangsrig kollektion, hvor man sæson efter sæson kan finde gode basis-items i nye fortolkninger. En stor del af konceptet handler nemlig også om måden, vi lever vores liv på i dag, og derfor findes der også ting til hjemmet, kogebøger, homewear og café som en integreret del af Arket-konceptet. Den holistiske hverdagsopfattelse er en del af Arkets DNA, og det falder derfor helt naturligt, at det hele findes inden for Arkets butiks-koncept og kollektion.

”Det påvirker jo alt sammen det image, vi dokumenterer hele tiden på Instagram. Det handler ikke længere kun om, hvad man har på, men også hvordan man bor og hvad man spiser. Det tager vi højde for, når vi skaber nye kollektioner, hvor vi indtænker alle de situationer et moderne menneske har i hverdagen; lige fra rejser, til arbejde, hjemmehygge, når man inviterer folk hjem, når man går ud… Der er noget til alle situationer i vores koncept,” siger Ingrid, der understreger, at alle bør prøve Arkets cookies og kaffe, som hun mener, er det lækreste på Arkets’ café-menu.

Sponsoreret indhold

ELLE anbefaler

Redaktionens favoritter

/2023-10-12/dagmar.png

Frakke, House Of Dagmar, 6.310 kr.

Køb her
/2023-10-12/the-garment.png

Kjole, The Garment, 2.530 kr.

Køb her
/2023-10-12/manu.png

Stiletter, Manu Atalier, 3.020 kr.

Køb her
/2023-10-12/lie.png

Øreringe, Lie Studio, 1.450 kr.

Køb her
/2023-10-12/second-female.png

Frakke, Second Female, 2.000 kr.

Køb her
/2023-10-12/opera-sport.png

Top, Opéra Sport, 1.900 kr.

Køb her
/2023-10-12/agolde.png

Jeans, Agolde, 2.450 kr.

Køb her
/2023-10-12/rotate.png

Nederdel, Rotate, 1.600kr.

Køb her
/2023-10-12/saint-laurent.png

Taske, Saint Laurent, 14.090 kr.

Køb her
/2023-10-12/atp.png

Støvler, Atp Atelier, 5.900 kr.

Køb her
/2023-10-12/corali.png

Halskæde, Corali, 6.000 kr.

Køb her
/2023-10-12/cnd.png

Neglelak, CND, 130 kr.

Køb her