Interview med Emma Ohlsson
Foto: PR
Modeugen

Interview med Emma Ohlsson: Svensk modes Eva Kruse

af Kathrine Rahbek Lindholm Stentebjerg 2/09/2016
Som Secretary General for Associasion of Swedish Fashion Brands har Emma Ohlsson styr på alt, der gælder Stockholm Fashion Week. Og så har hun et imponerende CV. ELLEs Fashion Editor, Josephine fangede hende under den svenske modeuge til en snak om de nye designere man skal holde øje med, et internship på fransk Vogue og den perfekte hvide skjorte.

Stockholm Fashion Week er langt mere end bare bare en modeuge for Emma Ohlsson, som arbejder som Secretary General for Association of Swedish Fashion Brands. Hun ved alt om mode og om modeugen. Og i den forbindelse har hun et utroligt imponerende CV.

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

ELLEs Fashion Editor, Josephine Aarkrogh mødtes med Emma Ohlsson til en snak om et internship på fransk Vogue, den perfekte hvide skjorte og hvilke designere, vi skal holde øje med..

Læs også: Censur af transkønnede? Modebranchen hylder diversitet, imens flere lander skærper censur

Dit CV er mildest talt imponerende, hvordan er du endt i det job du har nu?

"Jeg er vokset op i Dubai, og det var et chok da jeg kom hjem til Stockholm, fordi det er så anderledes. Jeg læste økonomi, men det var ikke det jeg brændte for. En sommer ville jeg blive bedre til fransk, så jeg skrev 36 breve til alt jeg vidste havde noget med mode at gøre, og spurgte om et internship. Jeg fik tre breve tilbage, bl.a. fra fransk Vogue. Jeg arbejdede for dem i to måneder, det var virkelig sjovt. Dengang var Carine Roitfeldt (tidligere chefredaktør) bare en stylist. Det er længe siden. Der fandt jeg ud af, at jeg elskede mode."

"Jeg kom hjem og færdiggjorde mine studier, og vidste at jeg ville arbejde med mode. Jeg fik et internship på svensk ELLE, og derefter blev jeg redaktionsassistent. Så kom jeg ind på St. Martins i London og tog en Masters i Fashion Journalism. Derefter fik jeg et internship på The Times. Og jeg var heldig, for samme uge som jeg skulle stoppe, skiftede de deres avis-format, hvilket betød at de fik flere sider og mere budget til at ansætte mig. Der var jeg i nogle år, og derefter på bl.a. Wallpaper og Monocle. Så kom jeg hjem til Stockholm og blev gift og fik børn. Jeg har også arbejdet på Patriksson Communication i seks år. Men så startede jeg på Unicef, for at prøve noget helt andet og jeg synes velgørenhed er vildt spændende. Jeg arbejdede med de private donorer. For halvandet år siden fik jeg tilbudt jobbet på Association of Swedish Fashion Brands, og det er så fedt!"

Hvad er dit job under modeugen?

"Alt! Det er ikke meningen at jeg skal være så meget nede i de små detaljer, men fordi det er nyt og der sker så meget, er det svært ikke at gøre det. Det kan være alt fra at skaffe en bil til en journalist der skal til et show, til at holde en åbningstale med en minister."

Hvorfor er modeugen i Stockholm vigtig?

"Udover at vi skaber opmærksomhed på de svenske brands, er det er også vigtigt for modebranchen som helhed fordi alle mødes, og mange kontakter bliver skabt under modeugen."

Hvad er særligt ved Stockholms modeuge?

"Der er flere grunde! Vi har en god variation af svenske designere, både nye brands, der aldrig har vist show før, og gamle der har vist mange gange før. For eksempel er Rodebjer tilbage i Stockholm, hvilket er super fedt."

"Og så er Stockholm en smuk by. Det interessante ved Stockholm er at der sker meget i byen lige nu, ikke kun i modebranchen men også med kunst og kultur. Det prøver vi også at inkorporere i modeugens program, for eksempel med Soundtrack Your Brand, et samarbejde Spotify har med bl.a. Filippa K og Gant, hvor de skaber en modeuge-spilleliste sammen. Det er bare et eksempel på hvordan modeverdenen passer godt sammen med andre brancher, hvor moden er omdrejningspunkt. Så meget inspiration er hentet fra musik og kunst, så det giver kun mening at kombinere det."

Hvordan differentierer svensk mode sig fra dansk og international mode?

"Jeg tror alle brands, nye som gamle, tænker at de skal henvende sig til det globale marked i dag, så jeg synes ikke længere man kan tale om en decideret svensk stil. Det er ikke så minimalistisk og clean som det har været før.

Men når det er sagt, synes jeg der er en 'klog' måde at klæde sig på i Sverige. Det er brugbart. Det er til den urbane, moderne kunde, der har brug for at kunne aflevere sine børn i institution, tage til et møde, måske en middag bagefter, hoppe på cyklen. Og så har tøjet altid et twist, så det ikke bliver kedeligt."

Hvad glæder du dig mest til at se?

"Jeg er meget spændt på at se Nhorm, det er første gang de viser. En af pigerne har arbejdet for (Ann-Sofie) Back. Det er edgy og cool, og bestemt en man skal holde øje med. Back holder show i Paris, ligesom Acne Studios gør. Selvom modeugen i Stockholm er vigtig, er det vigtigste at støtte vores brands, og hvis de har mulighed for at vise i Paris, er det jo fantastisk."

Hvad er hotspots i Stockholm under modeugen, som man skal besøge?

"Stureplan er altid et hotspot, hvor mange af tingene sker. Men ellers vil jeg anbefale Buillon, en pop-up café i A House, som er den bygning hvor jeg har kontor. Den åbner snart permanent. Kokken er Sayan Isaksson og han lavede maden til Nobel-middagen."

Dit nyeste svenske køb?

"En lang skjorte fra Appletrees, et nyt svensk unisex mærke. Det er startet af to mænd der har arbejdet på denimbrands, de åbner deres butik om et par uger. Det er vildt lækker kvalitet, egyptisk bomuld, og meget tidløst. I butikkerne viser de hvordan skjorterne ser ud efter 400 vaske, og de ser fantastiske ud! Det er virkelig et besøg værd."

Hvis du vil se mere fra den svenske modeuge, så kan du se ELLEs Fashion Editor, Josephine Aarkroghs favorit-looks i galleriet.

Sponsoreret indhold

ELLE anbefaler

Redaktionens favoritter

/2023-10-12/dagmar.png

Frakke, House Of Dagmar, 6.310 kr.

Køb her
/2023-10-12/the-garment.png

Kjole, The Garment, 2.530 kr.

Køb her
/2023-10-12/manu.png

Stiletter, Manu Atalier, 3.020 kr.

Køb her
/2023-10-12/lie.png

Øreringe, Lie Studio, 1.450 kr.

Køb her
/2023-10-12/second-female.png

Frakke, Second Female, 2.000 kr.

Køb her
/2023-10-12/opera-sport.png

Top, Opéra Sport, 1.900 kr.

Køb her
/2023-10-12/agolde.png

Jeans, Agolde, 2.450 kr.

Køb her
/2023-10-12/rotate.png

Nederdel, Rotate, 1.600kr.

Køb her
/2023-10-12/saint-laurent.png

Taske, Saint Laurent, 14.090 kr.

Køb her
/2023-10-12/atp.png

Støvler, Atp Atelier, 5.900 kr.

Køb her
/2023-10-12/corali.png

Halskæde, Corali, 6.000 kr.

Køb her
/2023-10-12/cnd.png

Neglelak, CND, 130 kr.

Køb her