Den Lyserøde Elefant: "Den Lyserøde Elefant er en kælling, der er træt af kællinger"
Foto: Henrik Bülow
Film og TV

Den Lyserøde Elefant: "Den Lyserøde Elefant er en kælling, der er træt af kællinger"

af Kathrine Rahbek Lindholm Stentebjerg 2/09/2016
Den Lyserøde Elefant er træt af kvinders pinlige opførsel på de sociale medier. Med sin karikerede figur, har hun nu lavet en guidebog, som på humoristisk vis beskriver kvinders gennemskuelige jagt på likes på de sociale medier.
Hun er anonym, og alligevel slet ikke. For Den Lyserøde Elefant er et kæmpe hit på Instagram under navnet @denlyserodeelefant med hendes brutale og ærlige italesættelse af vores selfies og morgen-skyr billeder på de sociale medier. Her på ELLE-redaktionen har vi altid været fans af den seje profil og kvinden bag, og vi har derfor taget en snak med kvinden bag profilen om, hvem "Den Lyserøde Elefant egentlig er og om hendes nye bog, som hun pt. er aktuel med "Den Lyserøde Elefants Guidebog til De Sociale Medier" Hvem er ’den lyserøde elefant? Den Lyserøde Elefant er ”en kælling, der er træt af kællinger”, som italesætter alle de lyserøde elefanter i rummet – det som alle tænker, men ikke tør italesætte. Det er en karikeret figur, som er træt af kvinders tåkrummende opførsel på de sociale medier, og som på humoristisk vis kalder dem ud på deres kiksethed og gennemskuelige jagt på likes. Hvorfor omtaler du kvinder som ’so’ og ’kællinger’ til dine følgere? Det er et satirisk greb, som jeg synes er pisse sjovt, fordi det understreger, hvor vred karakteren er. Det er satire. Det skal ikke tages så alvorligt. Din guidebog handler hovedsageligt om, hvordan kvinder ikke skal opføre sig på sociale medier – hvordan SKAL vi opføre os? Hvilke posts er okay, ifølge den lyserøde elefant? Min personlige holdning er, at det ville klæde vores køn at være en smule mere opfindsomme og kreative på de sociale medier. En avokado-mad eller endnu et billede fra fitnesscenteret er bare ikke særligt spændende content, med mindre det er unikt på en eller anden måde. Det svarer til at starte dagen ud med at sende et billede af din skyr med blåbær ud til hele din telefonbog. Jeg siger ikke, at hver en post skal være en genistreg - jeg efterspørger blot lidt mere variation, opfindsomhed og humor, end hvad der er tilfældet i dag. Et godt tip: Hvis du poster noget, som du godt selv ved er lidt ulækkert, så brug teksten til at kalde dig selv ud eller flet lidt humor ind. Så kan du faktisk komme ret langt – selv med de pinlige posts. Et ordsprog lyder "it takes one to know one" ... Du har smokey-eyes, lipgloss og fremhævede læber på din bogs forside, selvom du ofte kritiserer kvinder med meget make-up - hvordan hænger det sammen? Til jeres orientering har jeg aldrig kritiseret kvinder, der går med meget make up, men det kunne være jeg skulle lave et post om uforberedte journalister, der ikke sætter sig ind i deres stof inden de stiller kritiske spørgsmål. For god ordens skyld vil jeg gerne understrege, at jeg er den største fortaler for al form for luderkrudt, og jeg ville redde min toilettaske før min kæreste, hvis der gik ild i min lejlighed. Synes du, at alle kvinder opfører sig pinligt på de sociale medier? Og hvad med din egen private profil, hvad ville den lyserøde elefant sige om dig? Nej, jeg synes selvfølgelig ikke, at 100% af kvinder opfører sig pinligt på de sociale medier, men jeg synes at der er et overvejende flertal af kvinder, der er tåkrummende online. Mine profiler på de sociale medier er langt fra perfekte – man lærer jo hele tiden. Jeg prøver at styre udenom de største huller på vejen, og det er klart, at man bliver endnu mere selvkritisk, når man har lavet et projekt som ”Den Lyserøde Elefant”. Hvis man går lidt tilbage i tiden, tror jeg Den Lyserøde Elefant ville skide i bukserne over alle mine klamme ferie-mapper på Facebook, som dokumenterer mine røvsyge pool-ferier, som var jeg på turné med Justin Bieber. Jeg føler mig også lidt som en eks-narkoman, når det kommer til selfies – der har jeg været slem, og undertrykker dagligt mine abstinenser – lykken er sgu’, når man rammer det helt perfekte (og misvisende) selfie. Du har faste Instagram-posts som ’GYLLEDAL’, ’Euroman – en kvinde vi hader’ og ’weekendens scoreråd’ – hvordan opstod de? Jeg kan godt lide at konceptualisere, og så synes jeg, som sagt, det er vigtigt at variere sit content. Derfor synes jeg, at det var sjovt at inddele mine indsigter i forskellige kategorier. Generelt kan jeg bare godt lide at tage lige lidt pis på det hele – jeg synes selvhøjtidelighed er noget af det mest anstrengende. Hvad er det næste for den lyserøde elefant? Jeg er i dialog med lidt forskellige spændende mennesker, men der er intet konkret, som jeg kan fortælle om lige nu. Mit ønske er at forsætte med at repræsentere en mere moderne tilgang til feminisme (med humor), og som ikke behøver at være så højpandet og korrekt. Jeg har meget på hjerte, men hvordan jeg vil udkomme med det, er jeg ikke sikker på endnu. Jeg kan dog sige, at jeg allerede er gået i gang med at skrive på min næste bog. Du kan købe 'Den Lyserøde Elefants Guidebog Til De Sociale Medier' lige HER.

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

Sponsoreret indhold

ELLE anbefaler

Redaktionens favoritter

/2023-10-12/dagmar.png

Frakke, House Of Dagmar, 6.310 kr.

Køb her
/2023-10-12/the-garment.png

Kjole, The Garment, 2.530 kr.

Køb her
/2023-10-12/manu.png

Stiletter, Manu Atalier, 3.020 kr.

Køb her
/2023-10-12/lie.png

Øreringe, Lie Studio, 1.450 kr.

Køb her
/2023-10-12/second-female.png

Frakke, Second Female, 2.000 kr.

Køb her
/2023-10-12/opera-sport.png

Top, Opéra Sport, 1.900 kr.

Køb her
/2023-10-12/agolde.png

Jeans, Agolde, 2.450 kr.

Køb her
/2023-10-12/rotate.png

Nederdel, Rotate, 1.600kr.

Køb her
/2023-10-12/saint-laurent.png

Taske, Saint Laurent, 14.090 kr.

Køb her
/2023-10-12/atp.png

Støvler, Atp Atelier, 5.900 kr.

Køb her
/2023-10-12/corali.png

Halskæde, Corali, 6.000 kr.

Køb her
/2023-10-12/cnd.png

Neglelak, CND, 130 kr.

Køb her