Business: Anne Kirstine Cramon stifter og kommunikationsråsgiver i PR bureauet We Do Communication CPH Hvilken type karrierekvinde tror du, vi kommer til at se mere til i 2017? ”Trangen efter frihed er noget, som jeg overordnet tror, at vi kommer til at se mere til i 2017 - og som også kommer til at smitte af på karrierekvinderne. For folk vil ud af det traditionelle hamsterhjul. Vores tid er for værdifuld til, at vi vil bruge den på at gå på arbejde et sted, som ikke giver mening på et overordnet plan. For karrierekvinden handler det ikke bare om karrieren, men om det liv, der skal balanceres. Og hvis man skal finde friheden, og den rigtige måde for sig selv at gøre karriere på, kan det godt være, at man må sige farvel til det trygge og kaste sig ud på dybt vand. Men sådan må det være.” Hvis man på jobbet skal varme op til en lønforhøjelse i 2017, hvordan skal man så bære sig ad? "En lønforhandling er et solo-ride, hvad enten du er mand eller kvinde. Sørg for, at din chef er bevidst om, hvilken værdi, du skaber. Hvis det er for svært at overbevise ham om, at du er mere værd, end det, du får, er du måske det forkerte sted. Livet er for kort til at sidde og overbevise nogen om, at man er god nok, og at man fortjener den løn, man faktisk fortjener. Men selvom man er det helt rigtige sted, kan en forhandlingssituation godt være hård og banen kridtet skarpt op. I selve forhandlingssituationen har det været en rigtig god læring for mig, at jeg skal have is i maven. Når det begynder at føles rigtig, rigtig ubehageligt og man har lyst til at sige “undskyld, jeg mente det ikke, mit arbejde bærer jo lønnen i sig selv”, skal du lukke munden og holde den lidt endnu. Min erfaring er, at så skal din arbejdsgiver nok komme dig i møde. Det værste man kan gøre til en lønsamtale er at begynde at sidde, og tale sig selv ned og hoppe i den der konsensusfælde, som kan være så nærliggende at holde i. Så får man ikke en krone. Det er bedre, at være en lidt hård banan og så gå derfra og føle, at man får løn som fortjent. Det smitter også af på det arbejde, som man udfører, og det ved en god chef også godt."
2 /7