Annonce

Key makeup artist, Sine Ginsborg: 21 nye måder at gøre din hud lykkelig

Foto: PR

L’Oréal Paris hylder det alsidige skønhedsbillede med deres True Match foundation, der nu fås i 21 hudtoner. Vi har talt med key makeup artist for L’Oréal Paris; Sine Ginsborg, om hvilke budskaber makeuppen kan gøre os opmærksomme på. Nederst i artiklen kan du vinde produkter fra L'Oréal Paris' True Match-serie.

Direkte til konkurrencen
Fredag, 3. november 2017 - 15:24 - af annonce

L’Oréal Paris har altid hyldet et skønhedsbillede, der rækker ud over alder, køn og race. Senest har de udvidet deres fortælling om personlig styrke og individualitet med hudens historie – hvor bestselleren True Match foundation nu fås i alle tænkelige hudtoner.

Der er nemlig ikke en rigtig måde at være smuk på. Det er noget vi selv definerer. True Match foundation er derfor gået fra at have 10 nuancer til 21, og er skabt til at hylde din huds historie og fremhæve det, der gør dig og din hud unik. 

Vi har talt med key makeup artist for L’Oréal Paris; Sine Ginsborg, om hudens betydning, inklusiv skønhed og hvilke budskaber makeuppen kan gøre os opmærksomme på. Nederst i artiklen kan du vinde produkter fra L'Oréal Paris' True Match-serie.

Du arbejdede på L’Oréal Paris’ True Match kampagne. Hvad er det særlige ved hudens historie? Hvad afslører vores hud?

Uanset hvordan du vender og drejer det, så er huden altid det vigtigste, når du arbejder med skønhed såvel som makeupteknik. Jeg elsker når man kan se ar og rynker i huden, der viser, at vi har levet et indholdsrigt liv, men huden ser kun smuk ud, når den fremstår sund, velplejet og det er tydeligt, at den er behandlet med omhu. Vi bliver tiltrukket af folk, hvor huden er levende; og det, at vi passer på vores hud, er et udtryk for, at vi passer på os selv.

Jeg elsker denne kampagne, fordi den fremhæver vores forskelligheder og viser, at skønhedsbilledet ikke er rigidt eller ensrettet, men rummeligt – og faktisk meget medmenneskeligt.  

Hvad betyder det for skønhedsbilledet generelt, når der bliver udviklet produkter, der omfavner en bredere diversitet af etnicitet og hudtoner?

Det er en helt afgørende og positiv udvikling. Verden er blevet så stor og så lille på samme tid, og det er helt afgørende, at alle kan genkende sig selv, i de nuancer af foundation, der er til rådighed. Dengang jeg startede som makeupartist, var det umuligt at finde noget til mørkere hudtoner, og det fik jo betydning for hvilke modeller, der kunne bookes til skønhedskampagner. Det siger så meget om vores samfund i dag, at det er naturligt med diversitet i skønhedsbilledet –  og at det ville være pinligt ikke at støtte op om det store fremskridt.

Hvorfor er der det store fokus på hud netop nu?

Fordi skønhed ikke længere handler om traditionelle standarder som størrelse, symmetri, fyldige læber og lange vipper. Skønhed handler om overskud. Du skal vise, at du har overskuddet til at se godt ud – og overskud starter med huden, for her kan vi ikke snyde. Rander under øjnene, urenheder, for lidt fugt og for meget fast food. Måske kommer 80 procent af vores skønhed indefra, men derfor er det så vigtigt, at vi holder fokus på de sidste 20 procent.

True Match dækker ikke for meget – den lader huden skinne igennem indenunder.

Den blender godt ind i huden og toner fint og naturligt ud.

Til kampagnen havde i samlet mænd og kvinder fra hele Norden. Var der en særlig stemning på settet?

Der var en vild energi og rigtig god stemning. Der var masser af søde mennesker fra mange lande, som jeg aldrig ville have mødt ellers. Vi var samlet om alt det særegne og alle de personlige historier frem for en prædefineret ide. Det var ret enestående.

Du har været en del af den danske og internationale modebranche i mange år. Er skønhedsbilledet blevet mere eller mindre inklusivt?

Det er helt sikkert blevet meget mere inklusivt. Jeg kan særligt mærke det blandt mine kunder: de rummer meget mere og efterspørger nye skønhedsudtryk. Her kan du virkeligt mærke et generationsskifte. I hele 1900-tallet så vi jo årtier, hvor alle dyrkede ensartede looks. Med ungdomsoprøret i 60’erne skete der pludselig noget, og nu er udviklingen væk fra stereotype idealer eksploderet.

Er der noget du savner fra tidligere tiders makeup billeder/idealer?

Jeg synes nogen gange, at vi glemmer hvad der er smukt. Et udtryk er ikke kedeligt, bare fordi at vi kan relatere til det eller det har en universel og klassisk kvalitet. Det er fint, at der er plads til sjove, skæve og udfordrende looks, men der er altså også noget over den traditionelle, velplejede og detaljeorienterede æstetik. Skønheden er tilstede mange flere steder i dag, men vi skal ikke glemme klassikerne.

Hvad er din egen skønhedsrutine?

Jeg tænker alt indefra og ud; jeg føler mig aldrig skøn, hvis jeg ikke har indtaget det rigtige – vand, olier og sund mad. Jeg er meget opmærksom på min egen alder – at jeg er over 40 og skal passe på mig selv. Mine vigtigste fokusområder er hud og bryn – hvis de to ting er på plads, så går det nok. Man skal ikke dække for meget, men se på dit ansigt og bruge foundation efter behov. Brug makeuppen taktisk, så huden virker levende. Foundation er som tøj: det skal understøtte de gode sider, man allerede har.

Har du et favorit produkt?
Jeg er vild med True Match foundation og bruger den gerne som en let concealer.

Hvad er skønhed for dig?

Kvinder og mænd, der er i balance med sig selv og har et glimt i øjet. Store armbevægelser kombineret med klædelig ydmyghed. Og så er jeg ikke vild med ekstremitet, jeg kan bedst lide når øjet kan finde ro i dit personlige udtryk. Eksperimenter er vidunderlige, men de skal tæmmes med god smag.

Er der væsentlig forskel på at lave mode- og skønhedsserier?

Ja, det er der. Beauty-serier fokuserer på det teknisk specifikke og nørdede, hvor man i arbejdet med mode skal kigge mere på det samlede udtryk. Beauty shoots er ikke bare modeserier i close up.

Hvilken shade brugte du mest? Og hvilken kommer vi til at se meget mere til?

C tonerne er mest mig. Jeg bruger især 2 og 3, jeg kan godt lide køligheden i tonerne; det klæder danskernes rødme godt. Nuance nummer 8 er mega flot, og den kommer jeg til at bruge meget – også til at varme de andre toner op med. 

I samarbejde med L'Orál paris udlodder vi 2 komplette True Match kit - et til dig, og en til din veninde - til en samlet værdi af 1.080 kr. pr. kit. 

Hvert kit består af: 

True Match: Foundation, Concealer, Minerals, Finishing Powder, Powder Brush, Blush og Highlighter + Rare Flowers: Cleansing Milk, Toner, Makeup Removal Cream, Renseservietter og Hydra Genius

Vinderen trækkes den 13. november og får direkte besked.